قاسم بیانی:

تربیت نسلی با هویت ملی و آگاه برای تحقق تمدن اسلامی، از اولویت‌های آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ بیان کرد تربیت نسل دارای هویت ملی، مقاوم و آگاه برای تحقق تمدن شکوفای اسلامی از اولویت‌های آموزش و پرورش است و براساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش یکی از متولیان تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تربیت نسلی با هویت ملی و آگاه برای تحقق تمدن اسلامی، از اولویت‌های آموزش و پرورش است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴، نوجوانان و جوانان را دُردانه‌های کشور و امانت‌هایی بزرگ در دست معلمان خواند‌ و در گفت‌وگو با پانا گفت: «تشکیل تمدن نوین اسلامی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی بوده است. فراهم کردن بستر مناسب برای تشکیل جامعه جهانی اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدن ساز است، تا در سایه پرورش اسلامی فرزندان، بتوانیم به تحقق آرمان اصیل انقلاب اسلامی نائل شویم. در این راستا در بیانیه گام دوم انقلاب نیز خطاب به ملت ایران و به خصوص جوانان، به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت تبیین شده است.»

وی‌ ضمن اشاره به اینکه تربیت نسل انقلابی و تمدن‌ساز؛ وظیفه ای خطیر بر دوش نظام آموزشی کشور است، افرود: «برای اینکه آموزش و پرورش به فضایی برای تربیت انسان‌های تمدن‌ساز تبدیل شود، باید دچار تغیرات محتوایی شود. نوجوانان ما به مهارت‌آموزی و سبک زندگی بیشتری نسبت به یادگیری محتوای کلیشه‌ای نیاز دارند. بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزش‌ها حذف شود. آموزش و پرورش می‌بایست برای نسل جوان فرصت هایی را ایجاد کند، تا برای زیستن بر مبنای آموزه های الهی تلاش کند. این نگرش تمدّنی نیز باید همانند روحیه‌ ایثار، شهادت، آرمان‌گرایی، انقلابی‌گری، احساس مسئولیت و اراده‌های قوی در مدارس کشور ایجاد و پیاده‌سازی شود.»

این مسئول با بیان اینکه اولین نهاد در جامعه برای تربیت نسل جوان در بستر خانواده شکل می گیرد، بیان کرد: «اولین نهاد در جامعه خانواده است و تربیت نسل جوان در بستر خانواده شکل می گیرد. در تربیت فرزندان، مهم ترین نقش از آن مادران است و مادران با تربیت صحیح می توانند در مسیر تحقق اهداف انقلاب و جامعه اسلامی پیش قدم باشند. روش های تربیت، دستورالعمل های جزئی برای تربیت و مظهر بارز کار تربیت هستند، در این مسیر روش‌های مختلفی وجود دارد که با اجرای صحیح آنها، مادران را در تربیت صحیح فرزندان یاری می کند، بنابراین ضروری به نظر می رسد که نهادهای تربیتی و پرورشی حوزه علمیه، صدا و سیما، مساجد، شهرداری‌ها در جامعه این روش‌ها و همچنین شیوه اجرای مناسب آنها را به مادران آموزش دهند و روش الهی که حضرت آقا ترسیم کرده‌اند را تبیین کنند.»

وی با بیان اینکه زیرساخت هر تمدنی را نیروی انسانی آن در بر می گیرد، گفت: «منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار می‌رود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد. این نسل با این هدف بسیار بزرگ باید دارای هویت ایرانی- اسلامی، اعتقادات محکم و عمیق، دارای اعتماد به نفس، خودساخته، هوشیار در برابر تمدن‌های منسوخ شده شرق و غرب، دانشمند و کارآمد باشد تا بتواند آن تمدن عظیم را شکل دهد. به برکت تلاش معلمان در چهار دهه اخیر، عناصری کارآمد در عرصه‌های مختلف رشد یافته‌اند اما کافی نیست و برای آن تمدن شکوفا، باید این‌گونه پرورش‌ها فراگیر شود.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در خصوص ایجاد شرایط و بستر مناسب برای تربیت نسل تمدن‌ساز یادآور شد: «برای تحقق چنین هدف بزرگی باید از طریق الگوسازی، خانواده و مدرسه الگوی تربیت نسل جوان را محقق سازیم. خانواده، اجتماع و مدرسه در تربیت نسل جوان باید از یک الگوی واحد، موثر و با اصالت یعنی قرآن و اهل بیت که سفارش پیامبر اسلام(ص) است، تبعیت کنند و تمسک جویند تا تربیت الهی شکل گیرد‌. علاوه بر این برای خنثی‌سازی توطئه دشمنان و برای مقابله با این جریان باید مکتب شهید سلیمانی را به‌درستی برای جامعه تبیین کنیم. در این مسیر باید از بستر فضای مجازی بیشتر در راستای ترویج ارزش‌ها و آموزه‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.»

وی اسلام اصیل را به لحاظ برخورداری از توانمندی های بالا در خلق تمدنی با نیازهای انسانی مهم عنوان کرد و افزود: «امروزه بصیرت جوان های ما نسبت به نسل گذشته بیشتر است. نسل جوان ما نسلی با هم‌افزایی بالاست که به خوبی بر شخصیت رهبر معظم انقلاب شناخت دارد. جوان های ما به عشق رهبر انقلاب در عرصه جهاد فرهنگی و فعالیت های مختلف قدم برمی دارند. ما باید برخی از عناصر تمدن‌ساز اسلام را از قبیل عقل گرایی، جهان گرایی، عدالت گرایی، علم گرایی، جامع گرایی، آسان گرایی و اخلاق گرایی در دانش آموزان و دانشجویان نهادینه سازیم تا محقق به خلق جامعه اسلامی نوین شویم.»

بیانی با بیان اینکه سبک زندگی جهادی زمینه ساز تربیت نسل تمدن ساز و پایه گذار ظهور است، تصریح کرد: «برای تربیت نسل تمدن ساز باید تمام ابعاد زندگی با سبک زندگی جهادی پیوند بخورد و ما زندگی به سبک جهادی را جدای از زندگی خود ندانیم. تاثیر سبک زندگی جهادی را همه ما در زندگی روزمره مانند عرصه فرهنگی، عرصه علمی و کشاورزی تجربه کرده ایم و نیروهای جهادی را عملا در کمک رسانی به مردم مشاهده کردیم. با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمنان به سمت جوانان، وجود طرح‌های فرهنگی و تربیتی بسیار موثر و تاثیر‌گذار است.»

وی در پایان تربیت نسل تمدن‌ساز اسلامی را از مهمترین و نخستین دستاورد انقلاب ایران برشمرد و اذعان کرد: «از آنجا که جنس این انقلاب، فکر و فرهنگ است، بی‌تردید مهمترین دستاوردش هم تربیت نسل‌هایی است که دنیای استکبار به قدرتمندی آنها در عرصه های اجتماعی، علمی، سیاسی، فرهنگی و در نهایت تمدن‌سازی اعتراف کرده است. بنابرین خلق نسلی بدون سرسوزنی وابستگی می‌تواند نه تنها کار کشور خود بلکه برنامه‌های کشورهای طالب کمک را هم پیش ببرد. از این رو آموزش و پرورش به عنوان تنها دستگاه تعلیم‌دهنده این تمدن باید تمامی توان خود را برای محقق‌سازی چنین نسلی به کار گیرد.»

دانش‌آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار