علیرضا کریمیان در آیین افتتاح پویش «کاغذهای مهربانی»:

هر دانش‌آموز باید یک سفیر فرهنگی محیط‌ زیست باشد

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به اینکه داشتن آسمان آبی و طبیعت پاک؛ حق طبیعی تمام فرزندان و آیندگان کشور است، حفظ طبیعت و محیط زیست را یک وظیفه همگانی دانست و ابراز امیدواری کرد هر دانش‌آموز یک سفیر فرهنگی در زمینه حفظ و حراست از محیط‌زیست باشد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
هر دانش‌آموز باید یک سفیر فرهنگی محیط‌ زیست باشد

آیین افتتاح نمادین پویش ملی «کاغذهای مهربانی» با حضور مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مدرسه شهید اشرفی اصفهانی منطقه ١٧ شهر تهران برگزار شد.

پویش ملی کاغذهای مهربانی (طرح جمع آوری کتب و دفاتر درسی دانش آموزان مدارس پس از آخرین امتحان) به مناسبت آغاز هفته محیط زیست و در راستای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، استفاده بهینه از منابع طبیعی از طریق بازیافت کتب و دفاتر بلااستفاده درسی، توسعه فرهنگ مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های عام‌المنفعه و با هدف تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدارس برگزار می‌شود.

در این طرح، دانش آموزان با اهدای کتب درسی سال قبل خود در این عمل خداپسندانه شرکت می کنند و درآمد حاصل از جمع آوری کتب درسی به منظور ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس استفاده می شود.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه در گذشته با حرکت انسان به سوی زندگی اجتماعی، تعامل دوسویه انسان و محیط زیست مسالمت‌آمیز بود و جلوه های متعددی از این همزیستی های مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت دیده می شود اظهار کرد: متاسفانه با ورود تکنولوژی، زمینه آسایش فراهم، اما آرامش از زندگی گرفته شد و با کاهش توجه به محیط زیست؛ متاسفانه انسان به عاملی برای تخریب محیط زیست تبدیل شده که با دخالت در ساختار طبیعت و اکوسیستم نظم چرخه طبیعی و ساختار جغرافیایی اقلیمی را دستخوش تغییر کرده و در نتیجه؛ حجم عظیمی از جنگل ها و منابع طبیعی در دست نابودی و خطر است.

کریمیان با اشاره به اینکه داشتن آسمان آبی و طبیعت پاک؛ حق طبیعی تمام فرزندان و آیندگان کشور است، حفظ طبیعت و محیط زیست را یک وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی سهم و حق همه مردم، به ویژه آیندگان است که باید برای آنها حفظ کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص « استفاده از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح » اظهار کرد: در توصیه های اخیر مقام معظم رهبری استفاده از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح مورد تاکید است که حفظ و حراست از محیط زیست هم زمینه مناسبی برای این امر است، همچنین در آموزه های دینی ما نیز تاکیدات فراوانی به حفظ محیط زیست شده و به عنوان یک شهروند می بایست در حفظ طبیعت و محیط زیست عامل موثری باشیم و همه ارکان جامعه در جایگاه خود این توصیه را اجرایی کنند.

کریمیان، اهدای کتب دانش آموزان را یک کار فرهنگی ارزشمند خواند و گفت: ما به عنوان متولیان دستگاه تعلیم و تربیت و یک دستگاه فرهنگ‌ساز باید در فعالیت های فرهنگی پیشتاز و پیشگام باشیم تا کار خیر و عمل صالح در تمام امور زندگی و جامعه ساری و جاری شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این کار نمادین؛ سرآغاز یک کار و پویش بزرگ باشد که در سراسر کشور نهادینه شود و دانش آموزان به عنوان مدیران آینده کشور؛ دوستدار محیط زیست و طبیعت باشند و این ثروت ارزشمند را برای نسل های بعد حفظ کنند و هر دانش آموز یک سفیر فرهنگی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست باشد.

در ادامه این مراسم، مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، پویش کاغذهای مهربانی را در گام اول یک کلاس درس و موقعیت یادگیری دانست و اظهار کرد: در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چندساحتی دانش آموزان هستیم و بخشی از ساحت های تربیتی در کلاس درس محقق نمی شود، بلکه زمینه تحقق آن در بسترهای دیگر نظیر همین پویش است.

وی افزود: این طرح حداقل زمینه پرورش دو ساحت تربیتی یعنی «ساحت اعتقادی و اخلاقی» و «ساحت اقتصادی و حرفه ای» را فراهم می کند.

کاظمی با بیان اینکه برای تولید کتاب های درسی هزینه‌های فراوانی می شود و برای تولید کاغذ، انرژی‌های زیادی نظیر برق و آب نیز مصرف می‌شود، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را موجب جلوگیری از این هزینه دانست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در پایان، ضمن تقدیر از حضور دانش‌آموزان در این پویش خداپسندانه گفت: شما دانش آموزان با کار خیر خود به سیل خیرین جامعه می‌پیوندید و با کمک‌های کوچک شما؛ کارگاه‌های مدارس تجهیز می‌شوند و امیدوارم در آینده نیز جزء خیرین مدرسه‌ساز، بیمارستان‌ساز، خیرین اجتماعی و اشتغالزایی باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار