خوش‌چشم در گفت‌و‌گو با پانا:

آمریکا با تشدید جنگ ترکیبی، عزم و اراده ایران در مذاکرات را به چالش می‌کشد

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت احتمالاً آمریکا سعی خواهد کرد در طول هفته‌های پیش رو با تشدید جنگ ترکیبی، عزم و اراده ایران را به چالش بکشد تا در مذاکرات وین از ایران امتیاز دریافت کند.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا با تشدید جنگ ترکیبی، عزم و اراده ایران در مذاکرات را به چالش می‌کشد

مصطفی خوش‌چشم در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده، اظهار کرد: «در حقیقت برجام از زمانی که منعقد شده مانند یک قرارداد یک سویه بوده است که تنها ایران به تعهدات خود عمل کرده است؛ آمریکا در زمان آقای اوباما از انجام تعهدات خود سرباز زد و پس از برجام تحریم‌های جدیدی را آمریکا علیه ایران مصوب کرد. از جمله تحریم مربوط به صدور ویزا و پس از آن نیز آمریکا با تشدید تحریم‌ها و خروج از برجام کلاً خود را از تکالیف ساقط کرد.»

وی افرود: «ایران تا ۱۴ ماه پس از خروج آمریکا نیز همچنان به تمامی تعهدات خود عمل می کرد با توجه به صحبت‌هایی که با اتحادیه اروپا شد و قول‌هایی که اروپاییان به ایران داده بودند و فرصت خواسته بودند تا جبران مافات کنند، اما متاسفانه پس از ۱۴ ماه اروپاییان هم هیچ تعهدی نسبت به برجام در عمل انجام ندادند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی اضافه کرد: «تاکنون جمهوری اسلامی ایران نسبت به باقی مانده پایبند بوده تنها کشوری که برجام متعهد بود جمهوری اسلامی ایران بود.»

خوش‌چشم تأکید کرد: «دلیلی وجود ندارد که پس از این همه سال جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ادامه دهد مگر اینکه طرف آمریکایی رویه خود را تغییر دهد. با توجه به وضعیت فعلی یعنی جنگ اراده‌های موجود بین ایران و آمریکا و همچنین با توجه به شروع یک جنگ ترکیبی تمام عیار در طول هفته‌های گذشته، همچنین با تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گمان بر این است که آمریکا سعی خواهد کرد در طول هفته‌های پیش رو با تشدید همین جنگ ترکیبی فشار سیاسی، رسانه‌ای، تبلیغاتی، ترور و خرابکاری و تحریم‌های تکراری، عزم و اراده ایران را به چالش بکشد تا در مذاکرات وین از ایران امتیاز دریافت کند.»

وی ادامه داد: «در حقیقت آنچه که از برجام باقی مانده است، به اندازه‌ای نیست که قابل اغماض باشد. هیچ امتیازی نیست که ایران بتواند از آن چشم‌پوشی کند. برجام دارای آورده‌های حداقلی است که قطعاً همه آنها باید محقق شود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال مقاومت است بلکه جایی برای عقب‌نشینی ندارد. اگر قرار باشد که برجام احیا شود باید با برداشتن تحریم‌ها و دادن ضمانت، موجب بهبود معیشت مردم شود.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: «آنچه آمریکا می‌خواهد انجام دهد این است که از همین امتیازات یعنی بخش تحریم‌ها و تضمین‌ها، کم کنند که در نتیجه سودی حاصل کشور نخواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «بنابراین ایران چنان که در سیاست‌های یکساله اخیر خود در دوران دولت سیزدهم نشان داده است، به سیاست مقاومت فعال و نمایش قدرت و اقدامات متقابل با اقدامات خصمانه آمریکا ادامه خواهد داد تا در حقیقت در هفته‌های آتی ببینیم وضعیت به کدام سو خواهد رفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار