معاون وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد؛

۳۱ خرداد؛ زمان آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان

طرح سنجش سلامت برای ۵ درصد دانش‌آموزان مناطق محروم رایگان، برای ۱۰ درصد نیم‌بها و برای تمام دانش‌آموزان عشایری رایگان است/دانش‌آموزان استثنایی در اولویت دسترسی به بسته‌های امنیت غذایی قرار می‌گیرند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از جزئیات طرح سنجش سلامت نوآموزان گفت‌.

کد مطلب: ۱۲۸۵۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
۳۱ خرداد؛ زمان آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان

حمید طریفی حسینی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با موضوع برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان درباره نقش رسانه گفت: نقش رسانه ها یک فرایند موثر در فرایندهای تعلیم و تربیتی است انتظار داریم در این سازمان که به دنبال ایجاد برنامه های تحولی است از کمک رسانه ها استقاده کنیم.

وی افزود: طرح ملی سنجش سلامت نوآموزان برنامه ای است که از سال ۷۳ با پوشش دو درصدی آغاز شده و اکنون حدود ۹۹.۵ دانش آموزان این سنجش را انجام می دهند.

حسینی بیان کرد: امسال ۱۲۰۰ پایگاه ثابت، ۸۰۰ پایگاه تخصصی و حدود ۴۲۰ پایگاه سیار را برای این طرح راه اندازی کردیم. سال گذشته یک‌ میلیون و ۶۷۰ هزار مورد نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند که ۱۵۰ هزار نفر از آنان نوآموز پیش دبستانی بودند. بنا داریم سنجش را تا حد امکان به سنین پایین تر تعمیم دهیم و در پیش دبستانی سطح پوشش بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۶۱ هزار نوآموز اتباع افغانستانی و ۱۶۹۰ نفر سایر اتباع سنجش شدند، افزود: سال گذشته ۶۰ هزار نفر از نوآموزان اتباع تحت پوشش طرح سنجش قرار گرفتند که اکثرا رایگان بوده است؛ ۳۱ خرداد تا ۲۰ مرداد زمان مربوط به فرایند جهش تحصیلی است. پایگاه ها از ۸ صبح تا ۱۳ پذیرای خانواده ها هستند. سال گذشته ۱۰ هزار نفر متقاضی فرایند جهش بودند که از این تعداد ۳۰ درصد حائز شرایط شدند این افراد از مرحله اولیه گذر کرده و وارد مراحل تخصصی سنجش هوش شدند.

پارامترهای طرح سنجش سلامت/س امانه نوبت‌دهی از امروز برای مدیران مدارس فعال است

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح سنجش سلامت برای ۵ درصد دانش آموزان مناطق محروم رایگان، برای ۱۰ درصد نیم بها و برای تمام دانش آموزان عشایری رایگان است به پارامترهای این طرح اشاره و اظهار کرد: امسال نیز آیتم های قبلی را برای سنجش داریم؛ غربالگری بینایی، شنوایی، بیماری های پوست و مو، بهداشت دهان و دندان و آمادگی تحصیلی و هوشی و غربالگری تخصصی اوتیسم از جمله این موارد است. آمادگی تحصیلی بخش های مختلفی دارد که شایستگی‌های حرکتی نیز جز آن موارد است و بخشی از متغیرهای آزمون اختلالات یادگیری را هم در این راستا می‌توانیم ردیابی کنیم.

آمار کلاس اولی‌ها سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار بود و ۱۵۰ هزار نفر هم پیش دبستانی بودند که برآورد امسال برای سنجش کلاس اولی‌ها، حدود سال گذشته است

طریفی حسینی با اعلام اینکه ارجاع به پایگاه ها و ثبت نام توسط مدیران آغاز و سامانه نوبت دهی از امروز برای مدیران مدارس فعال است افزود: از اول تیر ماه تمام پایگاه‌های این طرح فعال خواهند بود و مردم می‌توانند به این پایگاه ها مراجعه کنند.

وی بیان کرد: برآورد این است که حدود ۳۰۰ هزار پیش دبستانی امسال سنجش را انجام دهند؛ آمار کلاس اولی ها سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار بود و ۱۵۰ هزار نفر هم پیش دبستانی بودند که برآورد امسال برای سنجش کلاس اولی ها، حدود سال گذشته است.

معاون وزیر با بیان اینکه از یک میلیون و ۶۷۰ نوآموز بدو ورود به دبستان، ۹۷ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده شدند گفت: ۷.۳ درصد چاقی شدید و معنادار ۱.۹ درصد لاغری شدید همچنین ۱.۱ درصد کوتاهی شدید تشخیص داده شدند.

۵۳۰ نوآموز اوتیسم از نوع آموزش پذیر تشخیص داده شدند

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: ۵۳۰ نوآموز اوتیسم البته از نوع آموزش پذیر تشخیص داده شدند، لکنت در طبقه‌بندی بخش عصبی است که یک گروه مستقل است و از سال گذشته به طرح سنجش اضافه شد که دانش‌آموزان دارای اختلالات گفتار است و در مراکز ویژه یادگیری آن ها را می‌پذیریم و خدمات را ارائه می‌دهیم.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۸۰ هزار نفر ارجاع تخصصی، ۹۷ هزار نفر دیرآموز، ۹۵۰۰ نفر تشخیص استثنایی و ۲۸۰۰ دانش‌آموز استثنایی در طرح تلفیقی و فراگیر تشخیص داده شدند عنوان کرد: نسبت فامیلی خانواده‌ها حدود ۲۰ درصد بود و سطح سواد والدین به تفکیک ۲.۵ درصد پدران و ۳.۱ درصد مادران در خوداظهاری، خود را بیسواد اعلام کردند و در اختیار نهضت سوادآموزی است.

وی با بیان اینکه ۹۰ برنامه پیش‌بینی کردیم که امسال اجرا می‌شوند، افزود: طرح سیستم جامع پیشگیری هوشمند از جمله این برنامه‌ ها خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان مهم ترین راهبرد و چتر فراگیر بر برنامه های تعاملی سازمان را ارتباطات فرابخشی دانست که در این راستا کمیته‌ای نیز تشکیل شده است.

دانش‌آموزان استثنایی در اولویت دسترسی به بسته‌های امنیت غذایی قرار خواهند گرفت

طریفی حسینی گفت: تعامل خوبی با وزارت بهداشت خواهیم داشت و تفاهم نامه‌ای در این زمینه در حال انعقاد است. امسال ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای طرح باغ گرفتیم که همان بسته امنیت غذایی است. تغذیه دانش آموزی ۱۰ سالی متوقف شده بود و امسال احیا می‌ شود و دانش آموزان استثنایی در اولویت دسترسی به بسته‌های امنیت غذایی قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار