سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

بازداشت ۱۴ نفر از مقصران حادثه متروپل

ستایشی: متهم به آزار بازیگران از مدعی شکایت کرد/ با آزادی مشروط محمدعلی نجفی موافقت نشد/ حسین فریدون دیشب به زندان بازگشت/ قاتل ۲ طلبه حرم رضوی به اعدام محکوم شد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۱۴ نفر در پرونده ریزش ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
بازداشت ۱۴ نفر از مقصران حادثه متروپل

مسعود ستایشی صبح امروز در ابتدای نشست خبری خود با گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: این دهه مصادف است با ولادت حضرت معصومه و حضرت رضا (ع). در چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه هر سال ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب را داریم که این ایام را به کلیه عاشقان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: با خبر شدیم یکی از صاحبان قلم و اندیشه حجت الاسلام سید محمود دعایی هم دار فانی را وداع گفتند. در غم خانواده ایشان و همکاران ایشان که در سنوات طولانی منشا خدمت در رسانه بودند، شریک هستیم.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام(ره) گفت: تکرار محورهایی که مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال فرمودند، برای ما فصل‌‌الخطاب است. ایشان فرمودند نسل جوان، آینده این کشور را اداره می‌کند‌ و احتیاج به نرم‌افزار دارد که می‌تواند شتابدهنده و کمک کننده و در مواقعی تحول آفرین باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: آنچه در خصوصیات حضرت امام درک کردیم را پایبندیم، معتقدیم و عمل می‌کنیم که همانا پرهیزکار بودن و اهل زهد بودن ایشان است. انشالله با تمسک به مولفه‌‌های ارزشی بتوانیم راه حضرت امام را و آنچه که مطالبه رهبر انقلاب است را ادامه دهیم.

وی گفت: اعتقاد داریم از ظرفیت‌های بالای حوزه رسانه در راستای جهاد تبیین باید استفاده کرد. در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری باید بتوانیم نکاتی که در حوزه جنگ روانی برای ما ایجاد شده را عملیاتی کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره بازداشتی‌های حادثه متروپل گفت: در حوزه حادثه متروپل نیاز بود نکاتی را از منظر قانون گذار مطرح کنیم. ما در تاریخ ۲ خردادماه ۱۴۰۱ در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه اطلاع دادند در شهر آبادان رخ داده است و ساختمان ۱۱ طبقه متروپل ریزش کرد و در یک وضعیت ناایمنی باقی ماند. پس از آن بر اساس هماهنگی‌هایی که شد و تکالیفی که صورت گرفت رئیس کل دادگستری خوزستان به اتفاق دادستان اهواز در منطقه استقرار پیدا کردند، بر صدور دستورات قضایی نظارت عالیه داشتند که منطبق با قواعد و اصول قضایی باشد. حاصل اقدامات میدانی این بود که کارگروه قضایی تشکیل شد تا ابعاد حادثه را با دقت مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: تحقیقات مقدماتی توسط قضات قضایی صورت گرفت و نظارت‌ها به عمل آمد با توسل به استفاده از ظرفیت های منطقه ای قرار کارشناسی صادر شد. هیات کارشناسی انتخاب شد تا کسانی که قصور داشتند در این حادثه را مشخص کنند.

بازداشت ۱۴ نفر در حادثه متروپل

ستایشی افزود: کمیته‌ای برای شناسایی اموال متضرران تشکیل شد. پزشکی قانونی منطقه و استان نیز آماده بودند تا تکالیف خود را نسبت به شناسایی متوفیان انجام دهد. در ادامه مواجه شدیم با دستگیری افرادی که ممکن است قصور یا تقصیر داشته باشند. اکنون ۱۴ نفر از افردادی که تشخیص داده شده مقصر هستند در بازداشت هستند و قرارهای صادره هم متناسب با جرم مرتکب شده، بوده است.

وی ادامه داد: شهرداران سابق و اسبق، کسانی که مسئول حوزه نظام مهندسی شهرستان مربوطه بودند جز بازداشتی‌ها هستند. با رعایت موضوع مقررات ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، عناوین احصا و قابل ذکر است. شهردار سابق، رئیس نظام مهندسی، مهندس ناظر پروژه، شهردار منطقه ۱، سرپرست شهرداری منطقه ۱، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت فنی شهرداری جز کسانی بودند که در این تصمیمات به موجب قرار تأمین کیفری بازداشت شدند.

متهم به آزار بازیگران از مدعی شکایت کرد

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی بازیگران مبنی بر سوءاستفاده جنسی از آنها گفت: این مسایلی که اواخر مطرح شده در فضای مجازی تلخ و تاسف‌بار است و در تعجبیم چگونه می شود در پیشگاه ملت بزرگوار اینگونه موارد بروز و ظهور پیدا کند اما وجود دارد و آن را می‌بینیم. دستگاه قضا بر اساس مقررات اگر شکایتی شود به شکایت رسیدگی می‌کنیم. بر اساس بررسی که انجام شده است تا روزگذشته شکایتی مطرح نشده بود اما امروز با شکایت فردی که این اظهارات به او نسبت داده شده مواجه شدیم که در اسرع وقت به آن رسیدگی خواهد شد.

برگزاری ۵ جلسه علنی دادگاه جرایم سیاسی

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد برگزاری جلسات علنی جرایم سیاسی اظهار کرد: در راستای تحققات قانون جرم سیاسی، ریاست وقت قوه قضاییه در ۱۳ خرداد ۹۹ بخشنامه‌ای را صادر کرد که مندرجات قانون را مجددا تببین و تاکید کرد. این کار صورت گرفت و ما بر تحقق قانون تاکید داریم. برگزاری دادگاه باید با هیات منصفه باشد برگزاری دادگاه‌ها علنی است مگر اینکه قرار غیرعلنی بودن آنها صادر شود. در دوره دوساله‌ای که برگزار شده در دادگاه کیفری یک استان تهران ۵ دادگاه مرتبط با جرم سیاسی تشکیل شده است ولی ما ۱۶۷ مورد جلسه دادگاه با حضور هیات منصفه داشتیم که ۵ مورد ناظر بر جرم سیاسی بوده است.

توضیح درباره اعلام اموال مسئولان در سامانه اموال

وی در ادامه در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولان دولت فعلی و قبلی اموال خود را در سامانه اعلام اموال مسئولان اعلام کرده اند یا خیر توضیح داد: اعضای دولت قبل و دولت فعلی کلیه اموال خود را برای ریاست قوه قضاییه ارسال و نسبت به اعلام اموال دارایی اقدام کرده‌اند. براساس آخرین آمار ۸۰ درصد این قانون در قوه قضاییه اجرایی شده است و اکثر قضات ما در اعلام صورت دارایی در سامانه مشارکت داشته‌اند و در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها این مشارکت خیلی کمتر بوده است. معاون اول رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در این ارتباط پیگیری‌های خوبی داشته‌اند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اسناد قولنامه‌ای توضیح داد: به دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی هستیم اما اسناد عادی به ابزاری برای سوء استفاده عده‌ای از افراد تبدیل شده است که تلاش می‌کنیم به سمت تثبیت اسناد رسمی برویم.

وی افزود: طرح الزام به ثبت رسمی را داریم که قولنامه‌های عادی بی‌اعتبار باشند و این طرح در مجلس و شورای نگهبان بررسی شده که ایراداتی از سوی شورای نگهبان وارد شده و مجددا به مجلس برگشته تا رفع ایراد شود. با تصویب قانون هرگونه تنظیم سند عادی توسط مشاورین املاک منع می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره سرعت عمل در رسیدگی به حادثه متروپل و تفاوت آن با حادثه پلاسکو توضیح داد: در حادثه متروپل تاکنون ۴۱ نفر از افرادی که در حادثه بودند را از دست دادیم و ۴۷ نفر نیز مصدوم هستند که دو نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری هستند.

وی درباره ساختمان‌های ناایمن گفت: گفته شد ۱۲۹ ساختمان ناایمن داریم. دادستان تهران نیز گفته است فهرست مکان‌های ناایمن منتشر شود و فهرست تمام ساختمان‌های ناایمن به دادسرای ناحیه ۳۷ تهران ارجاع شده است و تاکنون دادسرای تهران ۶۶۰ واحد تجاری را مورد بررسی قرار داده است. آیا ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن وظیفه دستگاه قضایی است؟ صاحبان تکلیف‌ در ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن کجای کار هستند؟ اصحاب رسانه باید از صاحبان تکلیف در ایفای نقش‌ها و تکالیف خود مطالبه کنند.

با آزادی مشروط محمدعلی نجفی موافقت نشد

ستایشی در ادامه درخصوص پاسخ دادستانی به درخواست آزادی مشروط محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران نیز توضیح داد: آقای نجفی در سال ۹۸ به اتهام قتل عمدی و نگهداری اسلحه غیرمجاز بر اساس شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به ۶ سال و نیم حبس محکوم شد و تاریخ پایان حبس ایشان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ است.

وی افزود: اولیای دم نسبت به محکوم علیه مورد بحث رضایت دادند و در این مرحله از ۱۵ روز مرخصی با رعایت مقررات استفاده کرده است. یک درخواست برای پابند الکترونیک و یک درخواست نسبت به ازادی مشروط ایشان داده که مرجع صاحب تصمیم نسبت به آزادی مشروط و پابند الکترونیک موافقت نکرده و در حال گذراندن ایام حبس است.

آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت حسین فریدون نیز گفت: ایام حبس حسین فریدون تمام نشده و خبر مربوط به پایان حبس وی را تکذیب می‌کنم. نیمی از جزای نقدی نیز پرداخت نشده است. اتهام ایشان هم مشخص است و در ۲۴ مهر ۹۸ به اوین معرفی شده و ۵ سال حبس و ۳۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکومیت دارد. چند روز در مرخصی بود که مرتکب غیبت شده که دیشب به زندان بازگشته است.

آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی و مشایی

وی در ادامه در خصوص پرونده بقایی توضیح داد: بقایی با نظریه کمیسیون پزشکی قانونی به علت بیماری باید خارج از زندان باشد و بر اساس تصمیم قضائی و مطابق قانون در مورد این فرد تصمیمی گرفته شده که موقت است و خبر آزادی وی هم تکذیب می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره پرونده مشایی گفت: اسفندیار رحیم مشایی از تاریخ ۱۳ آذرماه ۹۸ به دلیل فوت والده از زندان مرخصی گرفته است. این فرد مدعی است که بیماری دارد و ۲ بار به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و گفته توان کیفر حبس را ندارد. در کمیسیون پزشکی تحمل توان این فرد برای کیفر تأیید شده است و او باید به زندان برگردد.

قاتل ۲ طلبه حرم رضوی به اعدام محکوم شد

وی درباره پرونده حرم رضوی نیز گفت: قاتل دو طلبه در حرم مطهر رضوی به اعدام محکوم شد. وکیل او درخواست فرجام خواهی کرده است که پرونده به دیوان عالی رفته است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل‌های انجام شده در رابطه با اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: برای اجرای دقیق و مؤثر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، رئیس قوه قضاییه 2 جلسه خاص و یک جلسه فرعی برای این امر اختصاص داد و پیگیری این قانون به صورت جدی در حال انجام است. دستگاه‌هایی در جهت تحقق این قانون مسئول هستند و بعضی از دستگاه‌ها در قانون متکلف تنظیم برخی دستورالعمل‌ها هستند و برخی دستگاه‌ها تکالیفی دارند که انجام ندادند و می‌توان مصداق ترک فعل شمرد.

آخرین اقدامات قضایی درباره پرونده شهید صیاد خدایی

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اقدامات دستگاه قضا در رابطه با پرونده شهید صیاد خدایی، گفت: این پرونده دارای ابعاد امنیتی است و این اطمینان را می‌دهیم که انتقام خون این شهید عزیز را می‌گیریم و با قاطعیت با مرتکبان این جنایت برخورد می‌کنیم. پرونده با جدیت در دادسرای تهران در حال پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار