رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

‌تک‌نرخی‌ شدن ارز گام بعدی دولت باشد

بعد از جمع‌کردن ارز ۴۲۰۰ که کار بزرگی بود، همچنان چندین نوع ارز داریم مانند ارز نیمایی، ارز بازار آزاد، ارز صرافی و ...، این منجر به فساد می‌شود/ یکبار برای همیشه جراحی اقتصادی صورت بگیرد

تهران (پانا) – رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تأمین نیازهای ارزی برای واردات کالا از مسیر ارز نیمایی بسیار به‌صرفه است، پیشنهاد داد به‌طورکلی ارزهای دیگر هم با هم ادغام شوند و دولت با تک‌نرخی کردن ارز اقدام شجاعانه دیگری را انجام دهد تا جلوی هرگونه رانتی گرفته شود.

کد مطلب: ۱۲۸۴۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
‌تک‌نرخی‌ شدن ارز گام بعدی دولت باشد

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره تامین نیازهای ارزی برای واردات کالاها از مسیر ارز نیمایی گفت: «باید ابتدا ببینیم ارز نیمایی از کجا ایجاد می‌شود، ارز نیمایی دو منبع دارد. منبع صادرات نفتی که به‌غلط نامش را صادرات غیر نفتی می‌گذارند، مانند پتروشیمی و میعانات و بخش دیگر صادرات واقعی غیر نفتی است.»

برای رشد تولید، سوبسید باید به صادرات برسد نه مصرف

وی با اشاره به اینکه ارز نیمایی تقریبا به همه کالاها منهای کالاهای غیرضروری و لوکس تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: «اگر می‌گوییم ارز نیمایی برای صادرات کالاهای اساسی مردم است یعنی ما از سرمایه‌مان هزینه می‌کنیم اما به جای اینکه برای صادرات که می‌تواند عامل شتاب‌دهنده اقتصاد باشد هزینه شود برای مصرف خرج می‌شود و در این‌صورت سرمایه‌مان نابود می‌شود.»

فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد چقدر است؟

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه چند نرخی‌کردن ارز درست نیست، گفت: «دو نرخی و چندنرخی‌کردن ارز غلط است. بعد از جمع‌کردن ارز 4200 که کار بزرگی بود، همچنان چندین نوع ارز داریم مانند ارز نیمایی، ارز بازار آزاد، ارز صرافی و غیره. این منجر به فساد می‌شود.»

وی افزود: «در شرایط کنونی تفاوت قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد حدود 6 هزار تومان است و این فاصله هم باید برداشته شود. در واقع بهتر است یکبار برای همیشه جراحی اقتصادی شود و ارز تک‌نرخی شود. در ادامه دولت از دهک‌های مورد نظرش هم حمایت کند و با محاسباتی که دارد سبد کالا بگذارد یا کالای با قیمت بالا را به برخی از دهک‌های نیازمند با قیمت پایین بدهد.»

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: «با اصلاح ارز ترجیحی جلوی دور ریخته شدن 50 میلیارد دلار گرفته شد و حالا با اختصاص ارز نیمایی مبلغ بسیار کمتری دلار هدر می‌رود اما همین هم می‌تواند نباشد. هر تصمیم اقتصادی مانند عمل جراحی است که باید با صبر و تامل پیش برود.»

ارز 4200 منجر به دامن زدن به قاچاق شد

وی افزود: «وقتی تعدادی کالا با ارز 4200 تومان ارایه شد کاملا مشخص بود که برخی بیش از نیاز می‌خریدند و در نتیجه در اختیار قاچاقچی قرار می‌گرفت و این یک امر کاملا واضح و روشنی بود. در شرایط کنونی می‌بینیم تفاوت نرخ ارز بین صرافی‌ها و آزاد که 2 تا 3 هزار تومان است باعث شده مردم صف بکشند حالا ببینید ارز 4200 تومانی با اقتصاد چه کرده است. نباید این خطا باز هم تکرار شود و بهترین راهکار همان تک‌نرخی شدن ارز است.»

نفر گفت: «ما به جای اینکه سوبسید را به تولید بدهیم و تولیدمان افزایش پیدا کند، سوبسید را به مصرف داده‌ایم و این باعث شده عقب‌گرد داشته باشیم.»

بعد از جمع‌کردن ارز 4200 که کار بزرگی بود، همچنان چندین نوع ارز داریم مانند ارز نیمایی، ارز بازار آزاد، ارز صرافی و ...، این منجر به فساد می‌شود/ یکبار برای همیشه جراحی اقتصادی صورت بگیرد

مراقبت کنیم ارز نیمایی به ارز ترجیحی دچار نشود

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هرگونه تفاوت در نرخ ارز منشا رانت می‌شود، عنوان کرد: «تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد بیش از 5 تا 6 هزار تومان است و از این جهت باید برای این موضوع تدبیر شود. حل این مسئله با سیستم تک‌نرخی ممکن می‌شود و اگر دولت ارز زیاد داشته باشد می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند و اگر کم داشته باشد این قیمت بالا می‌رود و در یک روند طبیعی قیمت‌ها تعیین می‌شود.»

وی افزود: «در گذشته ارز 4200 تومانی بستر مناسبی برای فساد و قاچاق کالاها ایجاد کرد بنابراین به نظرم باید مراقبت کنیم ارز نیمایی به سرنوشت ارز ترجیحی دچار نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار