عبدی: مراکز یادگیری محلی مساله‌محور ایجاد می‌شوند

دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۱، وضعیت سواد اعضای خانواده از جمله والدین خود را مشخص و وارد سامانه می‌کنند

تهران (پانا) - سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی از ایجاد مراکز یادگیری محلی مساله‌محور خبر داد و گفت اگر این امر درست پیش رود، انجمن اولیا و مربیان مدارس را هم متحول می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۸۴۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
عبدی: مراکز یادگیری محلی مساله‌محور ایجاد می‌شوند

علیرضا عبدی در بخش بعدازظهر گردهمایی معاونان سوادآموزی استان ها که در ساختمان شماره ۲ نهضت سوادآموزی در حال برگزاری است با بیان سیاست های امسال سازمان اظهار کرد: هر سازمان بعد از تغییر و تحولات آمادگی پیدا می کند تا برنامه های جدید را اجرا کند.

وی افزود: تاکنون در نهضت سوادآموزی کارهای خوبی انجام شده هرچند خطاهایی نیز وجود داشته است.

عبدی بیان کرد: قرار است طرح های گذشته را با اصلاحات ادامه دهیم. بطور مثال مراکز یادگیری محلی قرار است که یک مرحله ارتقا یابند. قرار است یک مرکز یادگیری محلی مساله محور ایجاد شود که اگر این امر درست پیش رود، انجمن اولیا و مربیان مدارس را هم متحول می‌کند.

تاکید بر توسعه عدالت آموزشی

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: درباره توسعه عدالت آموزشی با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردم. همچنین درباره انسداد بیسوادی نیز تلاش می کنیم اقداماتی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بطور مثال در موضوع سیستان و بلوچستان ۲۵ هزار دانش آموز ترک تحصیل شده داریم که تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، بنابراین امسال باید برای سوادآموزی این افراد تدابیری اندیشیده شود.

عبدی خاطرنشان کرد: در چند حوزه باید شاهد تحولاتی باشیم، اما این تحولات باید گام به گام صورت گیرد.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه باید تلاش کنیم سن سوادآموزی از ۴۹ به ۶۰ سال افزایش یابد، اظهار کرد: با توجه به اینکه با نیازهای جدیدی در جامعه رو به رو هستیم، باید مفهوم سواد هم تغییر یابد.

پوشش شمار بسیاری از بیسوادان

وی همچنین در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: با توجه به اقدامات خوب انجام شده و پوشش شمار بسیاری از بیسوادان کشور اکنون به نقطه ای رسیدیم که تعداد بیسوادان کم شده و شناسایی بیسوادان مشکل شده است، اما هنوز در برخی مناطق و برخی اقشار، مشکل شناسایی اتباع را داریم که شناسایی آنان باید با جدیت دنبال شود.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در تعریف سواد، گسترش این مفهوم مهم است افزود: امروزه سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عبدی به ضرورت پالایش و پایش آمار بیسوادی در کشور اشاره کرد و گفت: باید سامانه‌های خود را به روز رسانی کنیم اهتمام ما در سال جاری به کارگیری نیروهای دانش آموزی در این زمینه است. در این برنامه، دانش آموز وارد سامانه می‌شود و وضعیت سواد اعضای خانواده از جمله والدین خود را مشخص و وارد سامانه می‌کند.

وی با اشاره به مقوله حفظ و ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرد: سواد موضوع حاکمیتی است، بنابراین باید نقشه پیشرفت سواد تهیه شود.

چرخش‌های تحول آفرین سازمان نهضت سوادآموزی

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چرخش‌های تحول آفرین سازمان نهضت سواد آموزی در سال ۱۴۰۱ گفت: باید مفهوم سواد از خواندن، نوشتن، حساب کردن بر مبنای نیازهای جدید باز تعریف شود و موضوع نصیب برابر آموزشی در مناطق محروم مرزی، حاشیه نشین و افراد بازمانده از تحصیل اجرا شود.

وی راهبرد نهضت سواد آموزی در سال پیش رو را در قالب شتاب بخشی به فعالیت‌های سواد آموزی، ریشه کنی بی سوادی، تمرکز و هدایت فعالیت تبلیغی و ترویجی، تدوین و تصویب برنامه عملیاتی برای بی سوادی عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار