راه اندازی قرارگاه جهادی برای محرومیت‌زدایی از بخش‌های آموزشی و تربیتی در اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل گفت برای رفع معایب در حوزه تعلیم و تربیت و محرومیت‌زدایی از بخش‌های مختلف آموزشی و تربیتی نسبت به راه‌اندازی قرارگاه جهادی در حوزه آموزش و پرورش اقدام شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۴۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی قرارگاه جهادی برای محرومیت‌زدایی از بخش‌های آموزشی و تربیتی در اردبیل

کلام الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل در همایش جهادگران قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر که در خانه معلم اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: قرارگاه زمانی به راه می‌افتد که بحران و یا ضعفی آشکار در حوزه‌های مختلف باشد که قطعا در حوزه آموزش و پرورش نیز با برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها و بحران‌های جدی روبه‌رو هستیم که رفع آن نیازمند تشکیل قرارگاه و حساسیت گروه‌های مختلف داشت که ما این کار را در آستانه شروع یک سال تحصیلی جدید انجام دادیم.

وی بیان کرد: از ثبت‌نام دانش‌آموزان گرفته تا مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی، سرویس مدارس و سایر ابعاد برای رفع عیوب و غفلت‌های گذشته ما نیازمند کار جهادی تا شروع سال تحصیلی هستیم تا ارتقا کمی و کیفی را در مجموعه آموزش و پرورش شاهد باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یکی از کارگروه‌های شکل‌ گرفته در قالب این قرارگاه را حوزه عمرانی و توجه به مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس اعلام کرد و افزود: 120 مدرسه در مرکز استان نیاز جدی به تخریب و بازسازی دارد که ما باید کار را به شکل عملیاتی آغاز کنیم.

صفری، کمبود نیرو را دیگر معضل و مشکل آموزش و پرورش اعلام کرد و ادامه داد: امسال 400 نفر خلأ و کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان به ویژه شهر اردبیل داریم که با بازنشستگی نیروها و جذب نیروهای جدید باید خلأ 400 نفر را با راهکاری مناسب و برنامه‌ریزی درست برطرف کنیم.

وی بررسی سیمای تعلیم و تربیت استان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار آموزش و پرورش، همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه خانواده‌ها بسیار مؤثر و راهگشا خواهد بود و ما سعی خواهیم کرد در ابعاد مختلف از نوسازی و بازسازی مدارس گرفته تا وضعیت کنکور و بهبود نمرات پایه دوازدهم و معدل دانش‌آموزان حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را با تدبیری درست انجام دهیم.

در این همایش حسن محمدی ادیب، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس اردبیل هم گفت: از محل هدفمندی یارانه‌ها و با رویکرد محرومیت‌زدایی ساخت 51 مدرسه در استان اردبیل آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: در کارگروه عمران و آبادانی این قرارگاه تلاش ما بر این است تا به ساخت و نوسازی واحدهای آموزشی کمک کنیم تا مدارسی ایمن و در شأن و تراز انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل نصف استاندارد کشوری است، تصریح کرد: ما در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و اصلاندوز بیشترین کمبود فضای آموزشی را داریم و بسیاری از مدارس به صورت دو شیفته اداره می‌شود.

محمدی ادیب با بیان اینکه در ناحیه یک و 2 اردبیل افزایش جمعیت دانش‌آموزی همه‌ ساله مشهود است و چهار تا پنج هزار دانش‌آموز به تعداد جمعیت دانش‌آموزی اردبیل افزوده‌ می‌شود، گفت: بر همین اساس ما باید همه ساله 15 مدرسه در مرکز استان احداث کنیم تا پاسخگوی نیازهای جدید باشیم در حالی که امکان احداث و راه‌اندازی این تعداد واحد آموزشی وجود ندارد.

وی ضرورت نگهداری مدارس را به صورت کیفی یادآور شد و افزود: در سال تحصیلی آینده با هماهنگی مدیران آموزش و پرورش زنگ نگهداری مدرسه به صدا در می‌آید تا در طول هفته ساعاتی از وقت دانش‌آموزان صرف حفاظت، نگهداری و زیباسازی فضای آموزشی شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان از مدیران مدارس خواست تا با نگهداری اصولی از واحدهای آموزشی به معنای واقعی کمبودها را احصا و به اداره کل نوسازی مدارس گزارش کنند تا ما بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های درستی انجام دهیم.

محمدی ادیب از تدوین سند جامع مدرسه‌سازی در استان بر اساس آمایش سرزمینی خبر داد و خاطرنشان کرد: اولویت ما در سال‌جاری برچیدن مدارس کانکسی است که در سطح استان 66 مدرسه کانکسی سیار وجود دارد که سعی می‌کنیم با همکاری بنیاد برکت و سایر نهادها بساط این مدارس را برچینیم.

وی از اختصاص اعتبارات محرومیت‌زدایی و هدفمندی یارانه‌ها برای ساخت 51 مدرسه در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: تا 2 هفته آینده تمام کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها به زمین زده شده و کار به صورت عملیاتی آغاز می‌شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان بیان کرد: 67 میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای این پروژه اختصاص یافته که امیدواریم به صورت اولویت‌دار و نقدی این منابع تأمین و در اختیار نوسازی مدارس قرار گیرد.

محمدی ادیب ادامه داد: تلاش ما بر این است تا در قالب قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی بتوانیم کاستی‌ها را برطرف و به دور از کارهای نمایشی در مسیر برقراری عدالت آموزشی حرکت کنیم.

علی حسن‌زاده،رئیس قرارگاه فاطمه‌الزهرا و کانون‌های خدمت رضوی استان نیز با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه فاطمه‌الزهرا در استان اردبیل در مقابله با تهاجم فرهنگی و رویکرد مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در نشستی که مسئولان قرارگاه با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان تحقق اهداف در این حوزه را نیازمند حرکت عمومی در جامعه اعلام کردند.

وی اضافه کرد: ما باید به سمت فعالیت‌های فراگیر عمومی و مردمی حرکت کنیم تا با شکل‌گیری حلقه‌های عام و خاص بتوان فعالیت‌ها و اقدامات را در مسیر درست ساماندهی کرد.

رئیس قرارگاه فاطمه‌الزهرا و کانون‌های خدمت رضوی استان فعالیت سه تیم در قرارگاه فاطمه‌الزهرا را در قالب دانش‌آموزی، محلات و جامعه فرهنگیان یادآور شد و بیان کرد: نقش‌آفرینی معلمان در حل مشکلات محلات و حضور ریش سفیدان در رأس فعالیت‌های مدارس زمینه حل مشکلات را فراهم کرده و ما در حوزه‌های مختلف سعی داریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

در این جلسه مدیران و معاونان آموزش و پرورش و مدیران آموزش وپرورش نواحی هم با بیان کاستی‌ها و مشکلات، ضرورت توجه جدی به فعالیت‌های قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر را به ویژه در بخش توسعه فضاهای آموزشی و توجه جدی به مقوله آموزش و تربیت مورد تاکید و یادآوری قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار