وزیر اقتصاد:

کسانی‌که کار تولیدی انجام نمی‌دهند همه منفعت‌ها را می‌برند

تهران (پانا) - وزیر اقتصاد تاکید کرد مشکل اصلی اقتصاد کشور آنجاست که کسانی‌که کار تولیدی انجام نمی‌دهند، تمام منفعت‌ها نصیبشان می‌شود، اما تولیدکنندگان نفعی نمی‌برند.

کد مطلب: ۱۲۸۴۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
کسانی‌که کار تولیدی انجام نمی‌دهند همه منفعت‌ها را می‌برند

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی، در نشست با فعالین اقتصادی و بخش خصوصی استان فارس، ضمن اشاره به فعالیت دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار در وزارت متبوع، در خصوص نوع نگاه و حرکت اقتصادی در کشور، بیان کرد: تلاش کردیم در حوزه وزارت اقتصاد نشان دهیم که نه در خطابه و سخنرانی که در عمل، رونق تولید بر هر متغیر دیگری ترجیح دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم که ٥ درصد نرخ مالیات را در سال ١٤٠١ دولت کم کند، چون شرایط اقتصادی کشور بیشتر مستلزم تشدید تولید کننده است تا درآمد، البته تلاش می‌کنیم که کسری بودجه دیگری به دولت هم تحمیل نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: شروع خوبی در زمینه مجوزهای کسب و کار انجام شده چون یکی از شکایت‌های دائمی بود که هنوز هم وجود دارد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: هفتگی گزارشی از نتیجه پیگیری مجوزها به دستگاه‌ها اعلام می‌شود؛ اینها نشان از این دارد که در کاهش مشکلات تولیدکنندگان و رونق تولید در عمل برنامه داریم.

وی تصریح کرد: وقتی یک متغیر به مولفه‌های تصمیم گیری سیاست گذاری اضافه می‌شود، مسئله ساده‌ای نیست؛ چون هر کدام از این تصمیم‌ها یک اثر بر دیگر بخش‌ها و گروه‌ها می‌گذارد که اساسا تحقق آن هم کار ساده‌ای نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد نقدینگی کشور چیزی جز سپرده‌های بانکی نیست، گفت: اگر بخواهیم نقدینگی را در سیستم بانکی کنترل کنیم با یک پارادوکس مواجه می‌شویم که چه پاسخی به تولید کنندگانی که به بانک برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند، بدهیم.

به گفته خاندوزی، در اقتصاد کلانی که ٤٠ درصد تورم داریم و با نرخ‌های سود بانکی. همیشه دسترسی پیدا کردن به تسهیلات ١٨ درصد به بالا نصیب گروه ویژه‌ای می‌شود که اگر ١٠٠ درصد منابع بانکی هم تسهیلات داده شود باز هم تقاضا همچنان پشت درها وجود دارد.

وی با اشاره به وجود پارادرکس‌های سیاست گذاری و دشواری‌های عملی، عنوان کرد: وقتی در مسند اجرا می‌نشینیم با تمام این جزییات و سختی‌ها و فشار و مقاومت‌ها مواجه می‌شویم، هرچند که بنای ما در وزارت اقتصاد این است که نه بر اصناف، نه بر شرکت‌های تولیدی و نه واحدهای صنعتی و معدنی موجود بار مالیاتی اضافه شود، بلکه باید این بار به دو میلیون مودی جدیدی اضافه شود که تاکنون این کار را نکرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص حوزه سیاست کلان اصلاح اقتصادی در بخش ارز ترجیحی نیز گفت: ایرادات و کمبودهایی در ابتدای راه وجود دارد و ٢٠ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش در ماههای اول در نظر گرفته‌ایم.

به گفته خاندوزی، تمام زنجیره فعالیت کشاورزی و صنایع شیر و لبنی در شش ماه آینده از سقف و محدودیت‌هایی که در تسهیلات بانکی داشتند براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار معاف شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به موارد مطرح شده توسط فعالان اقتصادی در این جلسه، بیان کرد: یکی از مصیبت‌های اقتصاد ایران است که با وجود اینکه چندین سال است که تولیدکنندگان آزار می‌بینند در مسیر کار تولیدی، اما کسانی که در فعالیت‌های غیرمولد کار می‌کنند بدون اینکه هزینه‌ای بپردازند، منفعت می‌برند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با عام البلوای اقتصادی مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: بخشی عمده‌ای از افزایش هزینه تولید به همین مهم باز می‌گردد.

خاندوزی با تصریح بر اینکه نیازمند کنترل افزایش هزینه‌ها هستیم، گفت: مهمترین عاملی که نقش مستقیم در این باره دارد، مسئله افزایش هزینه‌های تولیدی است.همراهی دولت و بخش خصوصی موجب می‌شود تا با کمترین میزان افزایش قیمت تمام شده محصول مواجه شویم.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از اقتصاد که صداهای بلندی دارند، قدم‌های کوتاهی برمی‌دارند، گفت: امید است مسئولانه تر عمل کنیم و بدانیم که هیچ کس برای اقتصاد کشور دلسوزتر از خودمان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار