امید وفایی*

برخورد نزدیک از نوع سوم

سفر رئیس سازمان سینمایی به استان همدان و دیدن فیلمسازان و فعالان سینمایی و عکاسی و شنیدن مشکلات و پیشنهادهای آنان را می‌توان به فال نیک گرفت.

کد مطلب: ۱۲۸۳۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
برخورد نزدیک از نوع سوم

گستردگی حضور در شهرها و استان‌ها در راستای عدالت و پرهیز از تمرکزگرایی اولین قدم‌های یک سیاست جامع در راستای شناخت، توسعه و پیشرفت است و زمانی به بار می‌نشیند که در راستای تناسب ساختاری و فرهنگی همان مناطق بصورت کاربردی اتفاق بیفتد.

سفر رئیس سازمان سینمایی به همراه مجموعه سینمایی کشور (مدیران ستادی، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش مستند و تجربی، مسئول سینما شهر) در عرصه سیاسی معمولا تعبیر به دغدغه‌مندی و تمرکز‌زدایی و ارزش‌گذاری به تنوع زیست بومی مناطق در حوزه فرهنگ و هنر دانست.

بدیهی است که حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها و بالاخص در شهرستان‌ها با توجه به شرایط موجود سیاسی و اقتصادی و بحران کرونا که شرایط مطلوبی در عرصه تولید آثار هنری در چند سال اخیر نداشته بتواند با ارتباط برخورد نزدیک از نوع سوم با اصحاب فرهنگ و هنر بالاخص فعالان و فیلمسازان و عکاسان و شنیدن مشکلات و پیشنهادات این حوزه بر کالبد بی رمق آن جانی دوباره ببخشد اما از منظر عدالت به لحاظ محتوایی زمانی این ارتباط به بار خواهد نشست و عدالت محور خواهد بود که ثمره آن به شکلی کاربردی اتفاق بیفتد اما جدا از شعائر و اهدافی که معمولا دولت ها با توجه به سیاست گذاری ها کلان به آن می نگرند می توان سفر معاون وزیر و مسئولان رسمی کشور در حوزه سینما و فرهنگ و هنر را از منظر دیگری دید. با توجه به شرایط موجود سینمای ایران و تولیدات پیش رو فی الواقعه.

بحران یکدستی مضامین و ساختارهای محتوایی ضعیف در سینمای ایران یکی از معضلات پیش روی این حوزه در جذب مخاطب و بازگشت سرمایه است که می توان با رویکردی اهالی فن و کارشناسان خبره و توجه مسئولان رسمی به انواع ژانر با توجه به بستر تنوع زیست بومی و منطقه ای جغرافیای ایران دانست که توجه به آن موجب بالندگی فرهنگ مناطق و تنوع آن می‌شود.

این امر مستلزم دیده شدن زیست بومی و فرهنگی و حتی هنری مناطق است. سفر نمایندگان رسمی سینما از این لحاظ قابل توجه است که با توجه به زیر ساختارهای اساسی فرهنگی و هنری در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری این مناطق و حمایت قاطع از بازوی های تولیدات فیلم و شرکت های فیلمسازی در استان و شهرستانها باعث رشد تولیدات سینمایی در دو حوزه فیلم سینمایی و فیلم کوتاه با توجه به بستر و ساختار فرهنگی مناطق خواهد شد و این امر می تواند در ساختار تولید محتوا تنوع ایجاد نماید.

نگاه معاون سینمایی وزیر به تمرکز زدایی و اهمیت داشتن خرده فرهنگ ها در مناطق مختلف کشور و حمایت از تولیداتی با چنین مضمون هایی که ساختارهای فرهنگی مناطق خود را دارند می تواند در عرصه معرفی سینمای ایران به جهان نقشی جدی را بازی کند؛ همانگونه که امروز پیشتازی با فیلم‌های با چنین مضامین است آمار جشنواره های ملی و جهانی شاهد چنین گواهی است و از سویی شاید تولیداتی با تنوع فرهنگی مختلف معضل یکدستی سوژه ها و مضامین سینما را تا حدودی جبران کنند.

در تولیدات جدید از سوی فیلمسازان جوان با نگاهی کارشناسانه به ظرفیت ها و پتانسیل موجود در روایت ها، افسانه، رفتارهای اجتماعی و حتی زبان، قومیت و لهجه ها، خرده فرهنگ مناطق مختلف باعث ایجاد ظرفیت ها در تولید ژانر و تنوع شود، همان چیزی که مخاطب امروزی ما در کوران بحران های مختلف به آن نیاز دارد و این میسر نمی شود مگر با برخورد نزدیک از نوع سوم میان مسئولان و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر در استان و شهرهای مختلف چنین نگاهی از سوی مسئولان رسمی سینما که بخش حمایتی و سخت افزاری را بعهده دارند در کنار آنچه که کارشناسان و فیلمسازان بومی که معمولا از امکانات بالقوه پایتخت برخوردار نیستند در کنار پژوهش گران می توانند در کنار هم مجموعه ای بالفعل در عرصه تولید ملی را ایجاد نمایند. این ارتباط تنها با اعتماد است که شکل می گیرد و همان ارتباطی که بهترینش برخورد نزدیک از نوع سوم است.

*کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار