در گفت‌وگو با پانا؛

اسدی جوزانی: در مورد خرمشهر خیلی کم و مقطعی کار شده اما اگر مداومت یابد قطعاً تاثیرگذار است

«هنر» بهترین قالبی است که با آن می‌توان روحیه ایثار و فداکاری را ارائه داد

تهران (پانا) - محمد اسدی جوزانی معتقد است بهترین قالبی که می‌توان این روحیه ایثار و فداکاری را ارائه داد، قالب هنر است و هر هنرمندی با توانایی‌هایی که دارد می‌تواند این مهم را انتقال دهد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اسدی جوزانی: در مورد خرمشهر خیلی کم و مقطعی کار شده اما اگر مداومت یابد قطعاً تاثیرگذار است

محمد اسدی جوزانی متولد 1346 است و لیسانس نقاشی دانشگاه تهران و فوق لیسانس نقاشی دانشگاه تربیت مدرس دارد. وی تعداد زیادی نقاشی و پرتره شهدا را خلق کرده که شاید مهمترین آنها، پرتره شهید آوینی باشد و به بهانه خلق جدیدترین پرتره شهیدش که در نمایشگاه «شهر آسمانی» به مناسبت فتح خرمشهر در گالری عالی حوزه هنری برپاست، با او به گفت‌وگو نشستیم.

محمد اسدی جوزانی هنرمند نقاش که در نمایشگاه نقاشی «شهر آسمانی» پرتره شهید محسن وزوایی را خلق کرده و به نمایش گذاشته است، در گفت‌وگو با پانا درباره خلق آثار جدید مرتبط با خزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس و تاثیر آنها بر مخاطبان نسل جدید بیان کرد: «واقعیت این است که حس ایثار و فداکاری که این شهدا در فتح خرمشهر به وجود آوردند، باید این حماسه و فداکاری به نسل‌های بعدی انتقال یابد و ما هر چه این حس مقاومت و فداکاری را در دل جامعه بتنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.»

وی گفت: «در این مورد، خیلی کم و مقطعی کار شده است اما اگر مداومت داشته باشد، قطعاً تاثیرگذار است و این همه شهدایی که بدون تعلیمات نظامی، رشادت آفریدند و فتح بزرگ را صورت دادند که ما به عنوان هنرمند اگر بتوانیم این حس را در اثرمان نشان دهیم، کاری ویژه انجام شده است و امیدوارم چنین اتفاقی افتاده باشد.»

اسدی جوزانی در پاسخ به اینکه آیا هنرمندانی که فتح خرمشهر را درک نکرده‌اند نیز می‌توانند آثاری تاثیرگذار که بر مردم تاثیر می‌گذارد، خلق کنند یا خیر، توضیح داد: «به اعتقاد من، بهترین قالبی که می‌توان این روحیه ایثار و فداکاری را ارائه کرد، قالب هنر است و به هر حال هر هنرمندی با توانایی‌هایی که دارد می‌توانند این مهم را انتقال دهند. هرچند هنرمندان که در آن دوره زیسته‌اند، وظیفه‌شان انتقال حال و هوای آن روزها به نسل‌های بعدی است اما آنان که ندیده‌اند نیز می‌توانند با کمی پژوهش و مطالعه درباره روحیات و احوال شهدا و با کمی تلاش بیشتر، می‌توانند آن دوران را درک و آثاری درخور خلق کنند.»

این هنرمند نقاش در پایان درباره پرتره شهید محسن وزوایی نیز بیان کرد: «تکنیکی که در نقاشی آن را کسب کرده‌ام، تکنیک آبرنگ است البته با رنگ روغن نیز کار کرده‌ام اما حسی که آبرنگ می‌دهد برایم بهتر است و حس و روحیه شهد ارا با آبرنگ بهتر می‌توانم نمایش دهم. اکثر کارهای من، پرتره شهدا است و از ابتدایی که در نقاشی فعال هستم به صورت ویژه پرتره شهدا را کشیدم و فکر می‌کنم هزاران پرتره شهید را خلق کرده‌ام. شهید وزوایی فرمانده جوان لشگر سیدالشهدا بوده است که در عملیات بیت المقدس (فتح خرمشهر) رشادت‌های بسیاری آفرید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار