مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

واردات واگن شایعه است؟

تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل عقب ماندن صنعت ریلی در برنامه ششم توسعه را در نرسیدن سهم یک درصدی از صنعت نفت و کمبودهای بودجه‌ای عنوان کرد و با تکذیب خبر واردات واگن، ابراز امیدواری کرد با حمایت از دانش‌بنیان‌ها در این حوزه صنعت ریلی به‌زودی تحول خوبی را تجربه کند.

کد مطلب: ۱۲۸۲۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
واردات واگن شایعه است؟

یکی از صنایع قدیمی و نام آشنای ایران صنعت ریلی است که علی‌رغم قدمتی که دارند هنوز در جایگاه واقعی خودش در دنیا قرار نگرفته است.

یک درصد منابع نفتی به صنعت ریلی نرسیده است

میعاد صالحی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به چرایی محقق‌نشدن برنامه‌های حوزه ریلی در برنامه ششم توسعه، گفت: «در قانون برنامه ششم توسعه و در ماده 57 پیش‌بینی‌شده که صنعت ریلی ایران به حمل 20 درصدی مسافر در صنعت ریلی و همچنین حمل 30 درصدی در حمل‌ونقل باری برسد. متأسفانه در طول 5 سالی که از اجرایی‌شدن برنامه ششم توسعه گذشت و حتی این زمان اضافه‌ای که می‌گذراند بر اساس آمارها این درصد نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته و این به دلیل این است که الزامات لازم فراهم نشده است.»

وی افزود: «تزریق نقدینگی که باید در سند حمل‌ونقل ریلی صورت می‌گرفت، به‌موقع انجام نشد. برای مثال محقق‌شدن بند (الف) سند نامبرده مبنی بر تحقق 30 درصدی صنعت ریلی در برنامه توسعه ششم مبتنی بر اجرایی شدن بند (ب) همان سند بوده است. بندی که عنوان می‌کند 1 درصد منابع نفتی برای حوزه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته شود اما در طول برنامه 5 ساله چیزی به صنعت حمل‌ونقل ریلی نرسیده است.»

حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت ریلی منجر به نفوذ فناوری می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت ریلی گفت:‌ »با توجه به اینکه سبقه و علاقه من دانش‌بنیانی است، از اولویت‌های من پیگیری حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت ریلی است. به‌طورکلی 4 نوع شرکت دانش‌بنیان داریم که شامل شرکت دانش‌بنیان نوع 1 و 2 می‌شود و همچنین شرکت دانش‌بنیان تولیدی که دو نوع 1 و 2 دارد. با توجه به اینکه حوزه حمل‌ونقل ریلی یک حوزه اشتغالزاست و پرسنل زیادی هم دارد، می‌توان گفت به‌طورکلی ما در حوزه صنعت ریلی متوسط و پایین هستیم و به‌شدت به نفوذ فناوری نیاز داریم.»

از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ریلی حمایت می‌کنیم

صالحی اظهار کرد: «درواقع نیاز است از فرصت شرکت‌های دانش‌بنیان برای نفوذ فناوری در صنعت ریلی استفاده شود تا هم قطعه‌سازی داخلی انجام دهد و هم بتواند دوره زمانی عمر قطعات و کیفیت آن را بالا ببرد و عملاً ما را از نیاز به خارج بی‌نیاز کند.»

وی افزود: «به‌طور مشخص در حوزه تولید لوکوموتیو بحث تولید لوکوموتیوهای زیمنس و جی‌ام را داریم و همچنین تولید پوسته موتور زیمنس و جی‌ام در اولویت ماست. در همین زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکره‌های خوبی شده است. البته بخش خصوصی تا حدودی کار را جلو برده است و ما هم حمایت می‌کنیم. همچنین درزمینهٔ تولید چرخ مونوبلوک این اتفاق توسط یکی از شرکت‌های داخلی ما افتاده است. مسئله‌ای که دارند این است که شرکت‌های دیگر از آن‌ها خرید نمی‌کنند و موضوع قیمت و کیفیت مطرح شده که ما بنا را بر حمایت گذاشته‌ایم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

موضوع واردات واگن از خارج شایعه است

صالحی گفت: «در این زمینه‌ها باید گام‌به‌گام شروع کرد. ابتدا شاید تک سورس باشد اما متنوع می‌شود و با توجه به تکثر شرکت‌های دانش‌بنیان زودتر این مهم انجام خواهد شد.»

مدیرعامل راه‌آهن کشور در پایان درباره احتمال شایعاتی که مبنی بر خرید لوکوموتیو از خارج وجود دارد، گفت: «موضوع خرید واگن از خارج را تکذیب می‌کنم. به‌هیچ‌عنوان مذاکره‌ای برای واردات واگن نداشته‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار