آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان تهران:

رشد اقتصادی در کشور توسط دولت حتمی است

با اصلاح نظام یارانه‌ها فقر مطلق از بین خواهد رفت/باید مشکل مردم به حداقل برسد و رفع شود/ همراهی مردم، سرمایه بزرگ دولت است/ فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست/ اگر شخصی به اقدامات اقتصادی دولت اعتقاد ندارد سمت خود را تغییر دهد، نباید در نهاد تصمیم‌سازی باشد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری گفت رشد اقتصادی در کشور توسط دولت حتمی است و این رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

کد مطلب: ۱۲۸۲۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رشد اقتصادی در کشور توسط دولت حتمی است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای ا‌داری استان تهران ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند شرط موفقیت در کار «اخلاص» است و ما باید بدانیم برکت در کارمان همان «اخلاص» است. از مردم بابت همکاری و همراهی‌شان با دولت تشکر می‌کنم؛ همراهی مردم راه را بر ما هموار کرد. حمله سایبری به سامانه سوخت را داشتیم که اگر همراهی مردم نبود، مشکل ایجاد می‌شد اما با لطف خدا دل‌های مردم همراه ما بود و مسائل را از سر گذراندیم.

رئیس‌جمهوری افزود: همراهی مردم سرمایه بزرگ دولت است و این سرمایه باید ارج نهاده شود یعنی باید تلاش کنیم که مشکل مردم به حداقل ممکن برسد و رفع شود. ما سعی کردیم بودجه ۱۴۰۱ براساس عدالت بسته شود و آمایش سرزمینی ملاک شود. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سند توسعه یافتگی را آمایش سرزمینی در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: امسال اولین سالی است که بودجه بدون ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی تقدیم مجلس شده است. در سال‌های پیش یکی از درآمدهای دولت، صندوق توسعه ملی بود اما ۱۴۰۱ چنین نبود. ۲۰ درصدی که هرسال دولت با اجازه رهبری از صندوق برمی‌داشت را ما در نظر نگرفتیم.

رئیسی گفت: دولت برنامه‌ای تحولی ارائه داد و ما این برنامه را در معرض دید گذاشتیم تا صاحب‌نظران، به ما نظراتشان را ارائه دهند. این فکر نیز نشأت گرفته از نظر مقام معظم رهبری بود و ما با هدایت و نظر ایشان این برنامه را تهیه کردیم و بیش از ۶۰۰ صاحب‌نظر در این سند نظر دادند.

رئیس دولت در خصوص اصلاحات اقتصادی نیز اظهار کرد: ما راهی که در پیش داریم، راهی است که همکاری همگان را می‌طلبد، رشد اقتصادی در کشور توسط دولت حتمی است و این رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. نکته دوم افزایش بهره‌وری است؛ بهره‌وری ما در کشور پایین است و باید در جهت افزایش آن گام برداریم. من به همکاری مردم اعتماد دارم اما مدیران باید احساس مسئولیت کنند، اگر عزیزی هم به این موضوع اعتقاد ندارد، سمت خود را تغییر دهد و نباید در نهاد تصمیم‌ساز باشد. دولت نمی‌تواند متوقف شود و باید حرکتی پویا داشته باشد.

رئیسی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های دولت کنترل هزینه‌هاست و دولت باید کم خرج باشد تا بتواند هزینه‌های کشور را کنترل کند. دانایی باید در کنار توانایی قرار بگیرد و به رشد اقتصادی تبدیل شود. باید دانش در کنار تولید قرار بگیرد. ما باید کاری کنیم که دانش به صنعت ضمیمه شود تا شاهد رشد شرکت‌های دانش بنیان باشیم.

لزوم اصلاح نظام بانکی و‌ نظام پولی کشور

وی ادامه داد: فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست. با اصلاح نظام یارانه‌ها فقر مطلق از بین خواهد رفت. زیر خط فقر یک معنا دارد و فقر مطلق معنای دیگری دارد. نسبت به مبارزه با فساد و تبعیض، باید عدالت را اجرا کنیم و در دستور کار دولت است. بدون اصلاح نظام بانکی و‌ نظام پولی کشور این اقدامات محقق نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تأسیس سازمان مهاجرین، افزود: در رابطه با مسأله اتباع خارجی دستور تاسیس سازمانی را دادیم و گفتیم کار در وزارت کشور با سرعت پیگیری شود و شناسه‌ای برای تمام اتباع کل کشور تهیه شود و همه احوال شخصیه و کسب و کار آنها با کنترل لازم انجام شود. آنها مهمانان ما هستند و در این میزبانی و پذیرایی منتظر کمک هیچکس نبودیم.

اصل تقسیمات کشوری در استان تهران را قبول داریم و باید این کار در وزارت کشور انجام شود

رئیسی با بیان اینکه برای ما راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و ایجاد زیرساخت اهمیت دارد، گفت: در زمینه سفرهای استانی، چند شغل برای استان تهران تدوین کردیم. اصل تقسیمات کشوری در استان تهران را قبول داریم اما کم و کیف آن باید در وزارت کشور برگزار شود.

وی در واکنش به اعتراض نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی جهت توجه به شرق استان تهران به شوخی گفت: پاکدشت پایتخت تهران شود، شما راحت می‌شوید؟

وی تأکید کرد: باید به جوانان میدان داد. جوانان دارای روحیه نوآوری و خلاقیت هستند و با میدان دادن به آنها هرگز ضرر نخواهیم کرد.

رئیسی با اشاره به بخشی از درخواست نمایندگان و با بیان اینکه دولت ۳۵ نماینده دارد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته تکلیف را برای نمایندگان روشن کردند و فرمودند از هر کجا آمدید و نماینده شدید باید کشوری فکر کنید و نگاه و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شما باید معطوف به کشور باشد. اگر نگاه کشوری باشد برخی اقتضائات پذیرفته می‌شود.

وی بیان کرد: ما در شهرها و استان‌ها پروژ‌ه‌ها را صرفاً کلنگ نمی‌زنیم و به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام قبلی هستیم. ما به دنبال نام نیستیم؛ دنبال گره‌گشایی هستیم. اجاره دهیم کارها حل شود. بعضی جاها با ۲۰ درصد کار باقی مانده افتتاح شده یا یک جا چند بار افتتاح شده است. این ها را بس کنیم این چنین کار فایده ندارد.

رئیسی تصریح کرد: چند سخنرانی از حاج قاسم و بزرگان دیگر در تلویزیون پخش شده است؟ ایشان هر جا می‌دید بحث رسانه است حضور نمی‌یافت و حالا در هر کوی و برزنی نام سردار شنیده می‌شود.

وی اضافه کرد: لعنت ابدی بر قاتلان و حامیان ترور شهید صیاد خدایی. در همین مورد ما دیدیم که مردم پیش از شهادت او، شناختی از وی نداشتند اما خداوند به این افراد که خلوص نیت دارند، جایگاه و عروج می‌دهد و آنان را شناخته می‌سازد.

رئیس‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: آلودگی شهر تهران قابل تحمل نیست و این مسأله باید توسط وزیر امور خارجه و رییس سازمان محیط زیست پیگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار