علی موسوی در گفتوگو با پانا:
دانشآموزان را به سمت رشتههای مهارتی سوق دهیم
نظامهای آموزشی باید رشتهها و سرفصلهای خود را بهروز کنند/دانشآموزان را برای ورود به حوزههای شغلی مهارتمحور علاقهمند کنیم
تهران (پانا) - مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفهای بر بهروز شدن سرفصلهای آموزشی از سوی نظامهای آموزشی تاکید کرد.
علی موسوی در حاشیه نمایشگاه متاراد در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از دانشگاههایی است که وظیفه اصلی آن تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است؛ برای این امر این دانشگاه باید در جریان فناوریهای جدید و ایجاد شغلهای جدید قرار بگیرد.»
وی ادامه داد: «ضروری است نظامهای آموزشی برای به روز کردن رشتهها و سرفصلهای خود در این رویدادها شرکت کنند دانشگاه ما نیز در کنار سایر مشاغل باید رشتههای جدید را تعریف کند.»
موسوی افزود: «در این نمایشگاه برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط با موضوع نمایشگاه را برنامه ریزی و حدود ۲۰ کارگاه را به صورت مجازی و حضوری برگزار کردیم که خوشبختانه از سوی آموزش و پرورش متولی برنامه کارگاهها نیز دانشگاه فنی و حرفه ای شده است.»
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفهای اظهار کرد: «در این نمایشگاه با صاحبان مشاغل صحبت میکنیم تا موضوع پژوهشهای مساله محور را تعریف کنیم چراکه دانشگاه فنی و حرفه ای باید توانمندیهای خود را نیز در این نمایشگاه ارائه میکرد؛ ما فراخوان عمومی همکاری را در ۱۷ محور مطرح و از الگوی نوین آموزش مهارتی رونمایی همچنین مسابقات مهارت را نیز برای اولین بار برای دانشجویان برگزار کردیم که در این راستا از بین ۱۲۰ مدال ۹۵ مدال از سوی دانشجویان این دانشگاه کسب شده است.»
وی با تاکید براینکه باید دانشآموزان را به سمت رشتههای مهارتی سوق دهیم گفت: «برای این امر باید ریل گذاری درستی داشته باشیم و رشتههای کاردانی و کارشناسی را برای دانشگاه تعریف کنیم تا دانشآموزان برای ورود به حوزههای شغلی مهارت محور علاقه مند شوند. دانشگاه فنی و حرفه ای باید حوزههای شغلی را در سرفصلهای خود بگنجاند تا دانشآموزان با این عناوین آشنا شوند.»
موسوی در پایان محور فراخوان عمومی را در موارد زیر عنوان کرد:
انجام پژوهش مساله محور و کاربردی توسط دانشگاه با رویکرد تولید فناوری
تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای صنعتی به صورت سفارشی
تدوین برنامههای ویژه مبتنی بر حرفه های موجود در واحد های صنعتی و....
تبدیل فناوری نوین به بستههای آموزشی
انتقال فناوری نوین به کارگاه ها و آزمایشگاه ها
ارتقای شایستگی حرفه ای شاغلین واحد صنعتی و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای
تهیه بانک اطلاعاتی استاد کاران مهارتی برای آموزش دروس کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه
برگزاری همایش و سمینار مشترک تخصصی مساله محور
اجرای دوره های کاربینی، کارآموزی و کارورزی دانشجویان
برگزاری دورههای مسئله محور و کاربردی در واحدهای صنعتی
استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه فنی حرفهای( رستوران مهمانسرا خوابگاه سالن همایش و سالن ورزشی) توسط واحدهای صنعتی
اجرای فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در واحدهای صنعتی در راستای حل مشکلات تولید و فناوری
تدوین سرفصل های آموزشی مشترک که منجر به ارائه مدرک و گواهینامه مهارت گردد
تعیین و ارزیابی صلاحیت حرفه ای نیروی کار واحدهای صنعتی
تهیه و تدوین منابع آموزشی مورد نیاز واحدهای صنعتی
برگزاری مسابقات مهارت محور بین کارگران واحدهای صنعتی
استفاده از ظرفیت کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی حرفه ای برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات واحدهای صنعتی و ....
ارسال دیدگاه