دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد؛
سهم ۴۰ درصدی دروس تخصصی در کنکور
تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص حذف کنکور گفت فعلا بحث حذف کنکور به هیچ وجه مطرح نبوده و در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم ۶۰ درصدی به آموزش و پرورش تعلق داشته و سهم ۴۰ درصدی به دروس تخصصی در کنکور اختصاص دارد.
سعیدرضا عاملی در پایان جلسه ۸۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این جلسه سه ساعت و نیم به طول انجامید و در این جلسه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسیهای متعدد کارشناسی و تشکیل ۲۰ جلسه کارگروه تحول و همچنین بررسی در ۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب چهار فصل به تصویب نهایی اعضای شورای انقلاب فرهنگی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیتی که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در درجه اول باعث انسجام بخشی به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و در درجه دوم مناسباتی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی وجود دارد را به صورت مدون و روشنی تنظیم کرده و هدف گذاری های بنیادینی در مسیر دانش و فرهنگ تدبیر شده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاهی ویژه به ظرفیتهای حوزه فرهنگ شده است به ویژه در فرهنگ جدیدی که امروز در آن زندگی میکنیم، ملاحظاتی که در زمینههای فرهنگی وجود دارد، همچنین فهم عمیقی که باید راجع به شرایط فرهنگی ایران اسلامی عزیز وجود داشته باشد، همراه با شناخت دقیق وضعیت فرهنگی متأثر از فناورهای جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی یک اصل مهم برای تحول فرهنگی به سمت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی مورد دقت قرار گرفته است.
عاملی در ادامه اضافه کرد: همچنین در این سند و در هدفگذاری آن ابعاد مربوط به علم، فناوری و نوآوری و ابعاد جدید مطرح در این حوزه مانند کوانتوم، هوش مصنوعی و ظرفیتهایی که فناوریهای رقومی ایجاد کرده و دامنههای جدیدی را برای حوزه علم پدید آوردهاند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه عرصه های مأموریتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ حوزه تدوین و تبیین شده عنوان کرد: در سند تحول، در مورد ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تدابیری راجع به شکلگیری ستادهایی که بتواند کار راهبری، نظارت، ارزیابی ، رصد و پیگیری اجرایی شدن مصوبات را تدبیرکند دبیر شده است و جایگاه ویژه برای راهبری امور مرتبط با زنان و خانواده در نظر گرفته شده است.
وی با توضیح اینکه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیتی تحولی و انقلابی دارد که میتوان در مقطعی ۵ ساله، آثار آن را در حوزه علم و فرهنگ مشاهده کرد افزود: جزئیات این تحول به اطلاع مردم خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سایر مصوبات این جلسه بیان کرد: اساسنامه بنیاد ایرانشناسی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در ابتدای تشکیل این بنیاد مرحوم دکتر حسن حبیبی رئیس این بنیاد بودند و از سال ۱۳۹۲ نیز آیت الله سید محمد خامنهای ریاست بنیاد ایرانشناسی را بر عهده داشتند که گزارشی از عملکرد این دوره نیز در جلسه مطرح و ریاست شورای عالی و اعضاء از خدمات ایشان تقدیر کردند.
وی ادامه داد: حسب اساسنامه باید پیشنهاد انتخاب رئیس از ناحیه هیأت امنا مطرح و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود که هیأت امنای بنیاد ایرانشناسی برای دوره جدید «آقای دکتر محمد حسین رجبی دوانی» را به صحن شورا پیشنهاد کرده و با مروری بر ظرفیتها و تواناییهای علمی و مدیریتی ایشان خصوصا تسلطی که بر حوزه تاریخ و تمدن ایران دارند، به اتفاق آراء به عنوان ریاست جدید بنیاد ایرانشناسی انتخاب شد.
عاملی در ادامه اظهار کرد: موضوع انتخاب ریاست جهاد دانشگاهی که یکی از ظرفیتهای علمی بزرگ ایران است و در این ۴۲ سال به عنوان محصول انقلاب اسلامی شاهد خدمات اثرگذاری از ناحیه آن در حوزه علم، فناوری و فرهنگ بودهایم نیز در این جلسه مطرح شد و با توجه به ظرفیتهایی که در جهاد برای کمک به دولت و پیشرفت ایران اسلامی در حوزه های بسیار مهم مانند حوزه ریلی، بیوتکنولوزی، علوم بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گیاهان دارویی وجود دارد و مراکز تحقیقاتی سلولی مهم مانند پژوهشگاهرویان که خدمات زیادی را به کشور داشته، مورد بحث قرار گرفت و از خدمات «آقای دکتر طیبی» که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ریاست آن را بر عهده داشتهاند تقدیر شد.
به گفته وی، با توجه به پیشنهاد هیأت امنای جهاد دانشگاهی مبنی بر معرفی « دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی» که از اساتید دانشگاه صنعتی شریف بوده و از تجربه بسیار خوبی در زمینه شرکتهای دانشبنیان، پروژههای صنعتی بزرگ، پارکهای علم وفناوری و ایجاد صندوق حمایتی فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار هستند، به اتفاق آراء ریاست ایشان بر جهاد دانشگاهی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد:ظرفیتی که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در درجه اول باعث انسجام بخشی به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و در درجه دوم مناسباتی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی وجود دارد را به صورت مدون و روشنی تنظیم کرده و هدف گذاری های بنیادینی در مسیر دانش و فرهنگ تدبیر شده است.
عاملی در توضیح دستور دیگر این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون کار کارشناسی گستردهای در مورد کنکور صورت گرفته است اظهار کرد: در این جلسه مروری بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست های سنجش و پذیرش و سیاستهای مرتبط با آن انجام شد. در کمیسیون آموزش ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیش از ۲۵ جلسه پیرامون این موضوع بحث شده و در این جلسات، اطراف موضوع با حضور وزراء مربوط، رئیس سازمان سنجش و سایر دستگاههای مرتبط به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است و پژوهش های موثری در خصوص روش سنجش و پذیرش در جهان انجام شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من خطاب به دانشآموزان عرض میکنم واقعیت این است که روشی که از طریق کنکور در ایران برای سنجش و پذیرش دانش آموزان اجرا میشود، روشی است که شاید در دو یا سه کشور دنیا با این روش پذیرش صورت می گیرد و این روش هم آموزش و پرورش را از خاصیت و کارکرد میاندازد و هم آثار تلاش دانشآموزان با این روش کنکور عملا نادیده گرفته می شود. همچنین دانشگاه که پذیرش کننده هست هم هیچ دخالتی در روند پذیرش ندارد. بنابراین با روشی که اکنون در سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ارزیابی می شود، هم آموزش و پرورش از کارکرد موثر می افتد و هم دانشگاه نقشی در پذیرش داوطلبان ندارد.
عاملی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شکلی نخواهد بود که به یکباره اجرا شود تصریح کرد: این مصوبه در بازه زمانی ۴ ساله اجرا خواهد شد و امیدوارم شاهد رفع فشار و نگرانی از خانوادهها و دانش آموزانی خواهیم بود که در حال حاضر ظرف ۴ ساعت آزمون کنکور، سرنوشت آیندهشان تعیین شده و زحمت ۱۲ سال تحصیلاتشان نادیده گرفته می شود. البته این رقابت در مورد ۱۵ درصد صندلی های دانشگاه مرتبط با رشته های پرتقاضا است.
عاملی خطاب به دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه دهم، یازدهم و دوازهم توصیه کرد: کیفیت و معدل علمی در دوره تحصیل را جدی بگیرند و به این امر توجه کنند که بنای کلان ما این است که سه سال تحصیل دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش نقش تعیین کنندهای در آینده علمی دانش آموزان محترم داشته باشد.
ارسال دیدگاه