چرا باید در هوای آلوده شیر بنوشیم

تهران (پانا) - متخصصان تغذیه براین باورند که در روزهایی که آلودگی هوا به حد اضطرار می‌رسد برای جلوگیری از صدمه دیدن سیستم تنفسی و التهاب دستگاه گوارش باید مصرف شیر، لبنیات و دیگر فرآورده‌های لبنی بیشتر شود زیرا آنها دارای فسفر، منیزیم، کلسیم و خنثی‌کننده سموم هستند.

کد مطلب: ۱۲۸۲۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا باید در هوای آلوده شیر بنوشیم

به گزارش عصر ایران، به گفته کارشناسان مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود. از سوی دیگر استفاده از فرآورده های لبنی موجب می شود که عمل دفع ادرار و مدفوع و به همراه آنها ، مواد آلاینده بیشتر انجام شود بدین ترتیب التهابات و بیماری های دستگاه گوارش کاهش می یابد.

همچنین مصرف دوغ و ماست های ˈپروبیوتیکˈ برای مقابله با آلاینده های هوا توصیه می شود زیرا آلاینده های موجود شامل ترکیبات مختلفی هستند که از طریق هوایی که تنفس می کنیم وارد بدن می شوند .بدین ترتیب آثار مخرب آن ها روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق بر جای می ماند و در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین ˈ Dˈ از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین ˈDˈ در میان مردم شیوع بالایی دارد.

این در حالی است که متخصصان تغذیه براین باورند که افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند. زیرا گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با عناصری مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد. در این زمینه نیز مصرف بیشتر لبنیات به اشباع کردن این گیرنده‌ها کمک شایانی می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار