یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

ایران و عمان می‌توانند به امنیت تجارت بین‌الملل کمک کنند

ارتباط و واسطه‌گری خوب عمان در ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران مانع واسطه‌گری دیگر کشورها نیست که بخواهد نقش‌آفرینی کنند؛ از جمله روابط با عربستان می‌تواند مورد توجه باشد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت ایران و عمان هر دو بر دریای عمان و تنگه هرمز اشراف دارند و این تنگه به ویژه در تجارت انرژی اهمیت بالایی دارد و این دو کشور می‌توانند به امنیت تجارت بین‌الملل کمک کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
ایران و عمان می‌توانند به امنیت تجارت بین‌الملل کمک کنند

صباح زنگنه در گفت‌وگو با پانا درباره سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عمان اظهار داشت: «سفر آقای رئیسی به سلطنت عمان نخستین سفر ایشان به این کشور همسایه و دوست و مورد اهتمام ویژه به‌‌خصوص در راستای اجرای سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه بود.»

وی ادامه داد: «میان ایران و عمان روابط دیرینه و تاریخی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی هم بوده است و همچنان نیاز به توسعه این روابط وجود دارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کشور عمان برای بازرگانان ایرانی فضای مناسبی ایجاد کرده و خواهد کرد تا بتوانند فعالیت کنند، گفت: «ایران و عمان هر دو بر دریای عمان و تنگه هرمز اشراف دارند و اهمیت این تنگه در حوزه بین‌المللی و به ویژه در تجارت انرژی اهمیت بالایی دارد. اهمیت این تنگه عملا به امنیت تجارت بین‌الملل می‌تواند کمک کند.»

زنگنه اضافه کرد: «حضور ایران و عمان می‌تواند از اقدامات دزدان دریایی هم جلوگیری کند. همچنین تجارت شرق و جنوب شرق آسیا می‌تواند از طریق عمان و همچنین از طریق چابهار به شبکه‌های ریلی و راه‌های کشور متصل شود و از آنجا به افغانستان و آسیای میانه و اوراسیا و همچنین به اروپا متصل گردد. بنابراین مسیری بسیار مناسب و مطمئن خواهد بود و به توسعه تجارت برای کشورهایی که در این مسیر قرار می‌گیرند بسیار زیاد کمک خواهد کرد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «همچنین با توجه به سوابق همکاری‌های سلطان سابق و همچنین فعلی عمان در ایجاد فضای مناسب برای حل مشکلات منطقه‌ای و روابط ایران با برخی از کشورها چه منطقه و چه فرامنطقه‌ای کارساز بوده و این سیاست دنبال خواهد شد و این سیاست به برقراری فضای مثبت و همکاری کمک می‌کند.»

صباح زنگنه خاطرنشان کرد: «در بحث برجام، عمان کمک‌های شایانی کرده و گره‌هایی که پیش می‌آمد با کمک سلطان عمان به ویژه سلطان قابوس حل می‌شد و این کمک عمان همچنان می‌تواند انجام شود. این ارتباط البته مانع واسطه‌گری دیگر کشورها نیست که بخواهد نقش‌آفرینی کنند. از جمله روابط با عربستان می‌تواند مورد توجه باشد.»

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه به مسقط سفر کرد. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای 12 سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور بود.

رئیس‌جمهوری در نشست با تجار و فعالان اقتصادی عمانی با تاکید بر اینکه اراده جدی بین تهران _ مسقط برای گسترش تعاملات به ویژه با محوریت روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است فعالان اقتصادی دو طرف گام‌هایی در مسیر شناخت ظرفیت‌های متقابل بردارند؛ اولین گام ایجاد مرکز تجاری فعال ایران در کشور عمان است. وی با اشاره به دیدار خود با سلطان عمان گفت: رفع مشکل حمل و نقل و پرداخت‌های پولی و بانکی در این دیدار مطرح و قرار شد این مسائل حل شود. سفر رئیس‌جمهوری به مسقط، اولین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهوری در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار