زنگنه در گفت‌وگو با پانا:

باید یک مذاکرات فراگیر و قاطعانه با آمریکا صورت گیرد

سفر بایدن به منطقه یک نمایش سیاسی برای امتیازگیری بود/ بهتر بود عربستان به‌جای شکایت بردن به آمریکا مستقیما با ایران گفت‌وگو می‌کرد/ برجام کماکان بین تهدید و تشویق و بازگشت به اجرا نگه داشته شده است/ بحران انرژی، مواد غذایی و مسائل زیست محیطی معضلات بی‌اهمیتی نیست که رهبران جهان به آن بی‌تفاوت باشند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت باید یک مذاکرات فراگیر و قاطعانه با آمریکا صورت گیرد تا همه مسائل یکجا حل شود؛ موضوعاتی چون بحران انرژی، مواد غذایی و مسائل زیست محیطی معضلات بی‌اهمیتی نیست که رهبران جهان به آن بی‌تفاوت باشند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
باید یک مذاکرات فراگیر و قاطعانه با آمریکا صورت گیرد

صباح زنگنه در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر جو بایدن به عربستان سعودی و سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: «گرایش‌های بایدن و رژیم صهیونیستی و حاکمان عربستان سعودی تا حدود زیادی مشخص است. آنچه که در این سفر رخ داد، یک نمایش سیاسی برای به دست آوردن برخی از امتیازها بود.»

این کارشناس سیاست خارجی افزود: «در خصوص بحث برجام و مذاکرات ایران و مجموعه کشورهای ۴+۱، تغییر عمده‌ای مطرح نشده و مسائل بین تهدید و تشویق و بازگشت به اجرای برجام نگهداشته شده است. رئیس جمهور آمریکا در میان دشمنان دوست‌نما قرار گرفته بود و بیش از این نمی‌توانست مطلبی بیان کند. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد آمریکا را به تقابل نظامی با ایران بکشاند و عملاً آقای بایدن با این خواسته مخالفت کرد. از سوی دیگر آمریکا عربستان را کشور تنفرآمیزی تلقی می‌کرد اما با مشکل انرژی که پدید آمد، ناگزیر شد با توسل به عربستان، بتواند تولیدات بیشتری وارد بازار انرژی کند و قیمت‌ها را تا حدودی کاهش دهد.»

وی بیان کرد: «بنابراین در مجموع مردم فلسطین بیشترین ضررکننده این سفر بودند چرا که هیچ توجهی به خواسته مردم فلسطین نشد و در حد یک عکس گرفتن یادگاری ملاقات صورت گرفت اما موضوع اعمال فشار و خشونت از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و اشغال سرزمین‌ها توجهی نشد.»

زنگنه ادامه داد: «باید یک مذاکرات فراگیر و قاطعانه با آمریکا صورت گیرد تا همه مسائل یکجا حل شود اما اینکه آیا می‌توان ظرف یک ماه آینده به نتیجه رسید یا اینکه به فشار حداکثری برخواهیم گشت، مشخص نیست. شرایط جهانی شرایط بسیار متغیری است و تغییرات به تندی در حال شکل گرفتن است. بحث انرژی، مواد غذایی و بحران‌های زیست محیطی معضلات بی‌اهمیتی نیست که رهبران جهان به آن بی‌تفاوت باشند. گرانی سوخت و مواد غذایی در اروپا و آمریکا چشمگیر است و لازم است رهبران این کشورها به مشکلات خودشان بیشتر رسیدگی کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به بیانیه مشترک آمریکا و عربستان علیه ایران، خاطرنشان کرد: «این عبارات دوستانه نبوده است. از آمریکا توقعی نمی‌رفت اما عربستانی که در صدد گفت‌و‌گو با ایران است، بهتر بود به جای شکایت بردن از ایران به آمریکا،‌ به صورت مستقیم با ایران گفت‌وگو می‌کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار