بررسی حضوریشدن مدارس در گفتوگو با پانا
بازگشت دانشآموزان به نظم، همکاری و حال و هوای خوب در مدارس
تهران (پانا) - این روزها که ماههاست از بازگشایی کامل مدارس میگذرد با وجود اما و اگرهایی که بوی نگرانی از کووید ۱۹ میداد، معلمها و دانشآموزان از فواید تصمیم بزرگ بازگشایی مدارس و سختیهایی که در دو سال کرونا بر آموزشوپرورش گذشت، سخن میگویند.
با حضوریشدن مدارس، باوجود سایه کمرنگ ویروس کرونا، دانشآموزان و معلمان دوباره به فضای گرم و دلنشین کلاسهای درس بازگشتند و ناگفته نماند رضایت کاملی درباره بازگشایی حضوری مدارس دارند. در گذشته نگرانیهایی مبنی بر اینکه آموزش در فضای مجازی جوابگوی دانشآموزان نیست، وجود داشت و همواره دانشآموزان و معلمان با مشکلاتی مانند کمبود اینترنت، نبود آنتن، جوابگو نبودن موبایلها، سختی آموزش مواجه بودند و همچنین با مجازیشدن درسها فضا برای تقلب دانشآموزان باز شده بود و معلمان نمیتوانستند یک سنجش باکیفیتی از دانشآموزان داشته باشند.
از سوی دیگر بعد از حضوریشدن مدارس، والدین نگران سلامت فرزندانشان بودند اما با وجود این نگرانیها، آموزشوپرورش به دلیل جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان مدارس را حضوری کرد. در گفتوگویی با معلمان و دانشآموزان مشخص شد که آنها از بازگشایی حضوری مدارس رضایت کامل دارند و در دوران آموزش مجازی آسیبهای زیادی به دانشآموزان وارد شده بود.
فرشته حسینی، معلم دین و زندگی و هنر منطقه ۱۸ شهر تهران درباره حضوریشدن مدارس گفت: «در فضای مجازی اکثر دانشآموزان از صداهای ضبطشده و ویدئوهای تدریس استفاده نمیکردند و حتی برخی از دانشآموزان نیز در زمان کلاس مجازی خواب بودند و اولیا برای آنها حضور میزدند. در واقع حضوریشدن مدارس باعث شد تا دانشآموزانی که در کلاسهای مجازی شاد شرکت نمیکردند و همیشه غیبت داشتند بهصورت حضوری به مدرسه بیایند تا معلم از وضعیت تحصیلی آنها با خبر شود.»
وی افزود: «بازگشایی مدارس باعث شد تا دانشآموزانی که در فضای مجازی درس را جدی نمیگرفتند در مدرسه بهصورت حضوری درسها را جدی گرفته و به آن اهمیت داده و آنها را بهتر فراگیرند.»
آموزش در فضای مجازی بسیار دشوار بود
حسینی درباره دشواری آموزش و آسیبی که در دوران کرونا به دانشآموزان در فضای مجازی وارد شد، گفت: «آموزش در فضای مجازی بسیار دشوار است زیرا در زمان آموزش حضوری زمان مشخصی برای تدریس وجود دارد اما با مجازیشدن درسها ما معلمها تا نیمهشب در حال تهیه محتوای آموزشی برای دانشآموزان بودیم و در همین حال نیز پاسخگوی دانشآموزان در فضای مجازی بودیم.»
وی افزود: «با وجود تمام تلاشهای معلمها دو سالی که به دلیل ویروس کرونا مدارس تعطیل شد، دانشآموزان افت تحصیلی شدید داشتند و از درسهای خود عقب افتادند زیرا خیلی از آنها در فضای مجازی درسها را بهخوبی فرا نمیگرفتند.»
حسینی عنوان کرد: «در دوران آموزش مجازی افت تحصیلی دانشآموزان نیز بسیار زیاد شد؛ در این دوران اکثر دانشآموزان غایب بودند و کمبود اینترنت یکی از معضلهایی بود که دانشآموزان با آن مواجه شدند، ناتوانی در تهیه بسته اینترنت، نبود آنتن در منزل از مشکلات فضای مجازی بود که برخی از دانشآموزان با مواجهشدن این مشکلات از تحصیل در فضای مجازی کنار کشیدند.»
دانشآموزان در دوران کرونا به فضاهای مجازی وابسته شدند
حسینی همچنین درباره وابستگی دانشآموزان به موبایل در طی این دو سال که آموزشها مجازی بود، اظهار کرد: «در دوران کرونا وابستگی دانشآموزان به موبایل بسیار زیاد شد، حتی دانشآموزانی که موبایل نداشتند و بیشتر سرگرم کتاب بودند، مجبور به تهیه موبایل شدند و پس از تهیه موبایل یک بهانه خرید آن درس خواندن بود اما در کنار تمام اینها دانشآموزان به فضاهای مجازی وارد شدند و وابستگی شدیدی به موبایل پیدا کردند.»
دور بودن از فضای اجتماعی و فرهنگی مدرسه از مشکلات بزرگ در فضای مجازی بود
فاطمه احمدی یکی از دانشآموزان پایه نهم منطقه ۱۸ شهر تهران در ادامه درباره دور بودن از فضای مدرسه در دوران مجازی گفت: «خیلی خوشحالم از اینکه مدارس باز شدهاند زیرا در دورانی که به دلیل ویروس کرونا مدارس تعطیل شده بود از فضای مدرسه و دوستان خود دور بودیم.»
وی افزود: «دور بودن از فضای اجتماعی و فرهنگی مدرسه از مشکلات بزرگ در فضای مجازی بود و از نظر درسی نیز ضربه بزرگی به تمام سطوح دانشآموزان وارد شد. قطعاً بازگشایی مدارس و درس خواندن همراه با دبیر فواید خاص خودش را دارد.»
احمدی درباره آموزش در فضای مجازی گفت: «من با یادگیری درسها در فضای مجازی مشکل زیادی نداشتم چون میتوانستم چندین بار فیلمهای تدریس را ببینم و مفاهیم آن درس را بهخوبی یاد بگیرم ولی در فضای مجازی همراه با دوستان و دبیران خود نبودیم و در کلاس درس دلنشین حضور نداشتیم.»
یکی از اهداف مدرسه آموزش قانونمندی و نظم و انضباط است
زهرا قادری، معلم مطالعات و آمادگی دفاعی منطقه ۱۸ شهر تهران درباره واکسینهشدن دانشآموزان برای بازگشایی مدارس گفت: «در زمینهٔ بازگشایی مدارس اگر پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و همه دانشآموزان واکسینه شوند یکی از بهترین گزینهها است زیرا اگر دانشآموز هر روز با معلم و دوستانش ارتباط داشته باشد باعث میشود تا یک ارتباط کلامی برقرار شود و در فعالیتهای گروهی و ورزشی شرکت کنند که تمام اینها باعث به وجود آمدن نشاط و پویایی در دانش آموزان میشود و علاوه بر سلامت جسمانی، برای سلامت روحی و روانی دانشآموز بسیار خوب است.»
قادری افزود: «یکی از اهداف به مدرسهآمدن دانشآموز، آموزش قانونمندی و نظم و انضباط است که با بازگشایی، مدارس به این هدف نزدیکتر شدهاند، همچنین آموزش از طریق دیدار چهره به چهره بهتر از آموزش در فضای مجازی است زیرا معلم در هنگام آموزش از طریق زبان بدن دانشآموز و سؤالاتی که دانشآموز مطرح میکند، میتواند متوجه شود که دانشآموز درس را چگونه فرا گرفته است.»
در فضای مجازی دانشآموزان از ارتباط مستقیم با معلم و همکلاسیهای خود دور بودند
قادری درباره بزرگترین آسیبی که جبرانناپذیر بود و به دانشآموزان وارد شد، گفت: «یکی از آسیبهایی که در دوران مجازی به دانشآموزان وارد شد این بود که از نظم و انضباط فردی و اجتماعی و ارتباط مستقیم با معلم و همکلاسیهای خود دور شدند. انتقال آموزش از بستر حضوری به بستر مجازی که منفعلانه بود. همچنین برخی از دانشآموزان به دلیل حضور در مناطق محروم و مرزی، نبود اینترنت، ناتوانی در تهیه موبایلهای هوشمند نمیتوانستند در کلاسهای آنلاین شرکت کنند، بنابراین دانشآموزان دچار ناامیدی میشدند یا حتی ترک تحصیل میکردند که این بزرگترین آسیبی بود که به دانشآموزان در طی دو سال کرونایی وارد شد. در واقع این یک آسیب غیرقابل جبرانی است زیرا در کلاسهای حضوری دانشآموز میتوانست از حداقل امکانات که همان حضور معلم است، استفاده کند اما در آموزش مجازی چنین امکانی وجود نداشت.»
فضای مجازی بستر تقلب را برای دانشآموزان فراهم کرد
وی درباره دشواری آموزش در فضای مجازی گفت: «یکی از بخشهای مهم آموزش ارزشیابی است و برای اینکه بتوانیم یک سنجش از دانشآموزان داشته باشیم باید ارزشیابی باکیفیتی داشته باشیم اما در فضای مجازی این امکان نیست. فضای مجازی یک بستری را برای دانشآموزان فراهم کرده است تا بتوانند تقلب کنند بنابراین ما نتوانستیم ارزشیابی دقیقی داشته باشیم.»
قادری همچنین درباره افت تحصیلی و وابستگی دانشآموزان به موبایل گفت: «افت تحصیلی دانشآموزان بسیار زیاد بود به دلایلی مانند: ناتوانی والدین در هدایت تحصیلی و رفع اشکالات درسی و نداشتن نظارت بر فعالیت فرزندشان در شبکه شاد، مشکلات در فضای مجازی است که تمام اینها موجب شد تا دانشآموزان آموزش را یک نوع سرگرمی بدانند و بهطرف فضای مجازی سوق داده شوند و همین باعث افت تحصیلی یا حتی ترک تحصیلی دانشآموزان شد.»
وی افزود: «طی این دو سال دانشآموزان به موبایل بسیار وابسته شدهاند و این یک شوک بزرگی بود که دانشآموزان از آموزش حضوری به آموزش آنلاین روی بیاورند و همین باعث شد تا دانشآموزان بیشتر درگیر فضای مجازی شوند و نتوانند خودشان را با این فضا سازگار کنند.»
درسخواندن در فضای مجازی در همهگیری کرونا یک فرصت بود ولی این فرصت کمکم تبدیل به تهدید میشد و مواردی مانند وابستگی دانشآموزان به فضای مجازی، فراهم شدن فضای تقلب، نداشتن امکانات برای حضور در کلاسهای مجازی، افت تحصیلی در حال وارد کردن آسیبهای جبرانناپذیری به نسل آینده بود که با بازگشایی مدارس تمام معلمها از رویداد رضایت دارند و دانش آموزان مفاهیم را بهتر یاد میگیرند.
دانشآموز خبرنگار: سارا بتولی
ارسال دیدگاه