هانیه شفیعی*

پانا، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی‌

پانا تنها خبرگزاری دانش‌آموزی در دنیا است که سعی می‌کند با ایجاد حس مسئولیت اجتماعی و بالا بردن سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان، نقش ایفا کند. رسالت پانا در گام اول در کنار کار رسانه‌ای، آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان است و در کنار آن به انعکاس اخبار نیز می‌پردازد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
پانا، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی‌

اواخر سال هشتم بودم که از طرف مسئول خبرگزاری پانا استان فارس فراخوان دوره آموزشی خبرنگاری استان را دیدم و به خاطر علاقه زیادی که به این حرفه داشتم، فورا اعلام آمادگی کردم و متقاضی حضور در دوره آموزشی شدم.

روزها سپری شد تا بالاخره به روز پایانی دوره آموزشی رسیدیم، آن روز قرار بود مسئولان سازمان دانش‌آموزی استان فارس برای بازدید به محل برگزاری دوره آموزشی بیایند و بنا شد ما در یک فعالیت عملی، از مسوولان مصاحبه انجام دهیم تا آموخته‌های خود را به صورت عملی تمرین کنیم.

همه ما شروع به طرح سوال کردیم و قرار بود یک نفر به نمایندگی از همه مصاحبه را در حضور جمع انجام دهد و بقیه هم متن مصاحبه را تنظیم و برای خانم ترابی مسوول خبرگزاری پانا استان ارسال کنند. قرار شد مصاحبه‌های برگزیده را اعلام کنند و تشویق کنند، پس از آن وقتی خانم ترابی نتایج را اعلام کردند و من هم جزو آن دو نفر بودم که مصاحبه‌ای را که تنظیم کرده بودم مورد قبول بود، بسیار خوشحال شدم و هرجا که می‌رفتیم تعریف می‌کردم، در واقع این شروع کار خبری من بود که برایم بسیار جذاب و لذت بخش بود.

ما در خبرگزاری پانا، فنون مصاحبه، چگونه خبر نوشتن، اصول گزارش‌نویسی در مطبوعات را به عنوان آموزش یاد می‌گیریم، اما در واقع به نظر من آنچه پانا به ما آموخته است و می‌آموزد، آموزش مهارت‌های اجتماعی است. موقعیت‌هایی که در پانا تجربه می‌کنیم مثل حضور در برنامه‌های مختلف، مصاحبه با شخصیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر کدام برای ما درس دارد و علاوه بر این پانا از ما می‌خواهد به عنوان یک خبرنگار با نگاه کنجکاوانه به مسائل بنگریم و جستجوگر باشیم، بنابراین با کمک پانا من در درس‌هایم هم توانمندتر شده‌ام.

در واقع آن دوره آموزشی فرصتی بود تا فعالیتم را به طور مستمر در خبرگزاری ادامه دهم و اکنون این توفیق را دارم که 3 سال است به عنوان خبرنگار در کنار سایر دانش‌آموز خبرنگاران خبرگزاری پانا فارس مشغول به فعالیت هستم.

یکی از نکات جالب توجه در مورد پانا این است که فضای خبرگزاری پانای استان فارس، فضای رقابتی نیست، بلکه همیشه به ما توصیه شده که اینجا فضای رفاقت است و تمامی همکاران و دانش‌آموز خبرنگارانی که در حال فعالیت هستنند در هر شرایطی که بتوانند به هم کمک می‌کنند و این باور در دانش‌آموز خبرنگاران فارس وجود دارد که با هم پیشرفت کردن و به موفقیت رسیدن در یک کار تیمی و منسجم در برنامه‌های خبری بهتر از یک کار فردی و جداگانه است.

خبرگزاری پانا موجب رشد و توسعه دیدگاه دانش‌آموزان نسبت به جامعه در مسایل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... می‌شود و آنها در تلاش هستند که خبرهای جمع‌آوری شده را بدون هیچ جانبداری به طور دقیق برای مردم انعکاس دهند و حضور فعال آ‌نها در مناسبت‌های مختلف باعث رشد اعتماد به نفس و فن بیان در بین اکثر دانش‌آموز خبرنگاران پانا می‌شود.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار