عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با پانا:
حمایتهای قانونی دولت از شرکتهای دانشبنیان
باید رتبهبندیهای مختلف در راستای تبدیل علم به محصول دانشبنیان انجام شود/ یک زنجیره تبدیل دانش به محصول ایجاد شود
تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یک آشفتگی یا سردرگمی ناشی از عدم تقسیم کار و تبیین مراحل مختلف حوزههای دانشبنیان در کشور وجود دارد میگوید دولت در قالب قوانین، حمایتهایی از شرکتهای دانشبنیان داشته و تسهیلات و وامهای ارزانقیمت و مناسبی به آنها داده است اما به طور معمول باید رتبهبندیهای مختلف در راستای تبدیل علم به محصول دانشبنیان انجام شود تا زنجیره ارتباط از تولید علم در دانشگاهها تا تبدیل علم به یک محصول و واردشدن آن به صنعت یا کشاورزی درست انجام شود.
علیاکبر کریمی در گفتوگو با پانا درباره علت عدم استقبال از محصولات شرکتهای دانشبنیان توسط صنایع گفت: «مفهوم شرکتهای دانشبنیان یک مفهوم عام و گسترده است که در طی سالهای گذشته در ادبیات اقتصادی و علمی کشور مطرح شده و همه با این حمایت و گسترش آن موافق بوده و مورد اجماع ملی است. پس باید برای کاهش وابستگی و واردات به سمت استفاده از این بخش رفته و رویکردمان به طور کلی در تولید، دانشبنیان باشد.»
وی عنوان کرد: «در شرایط فعلی باید از شرکتهای دانشبنیان و تولیدات آنها در صنایع استفاده بیشتری داشته باشیم. علاوه بر این باید در اقتصاد ما شرکتهای دانشبنیان نقش جدیتری از آنچه در حال حاضر دارند، داشته باشند.»
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «خیلی وقتها این مفهوم عام و گسترده به طور دقیق در جایگاه خودش استفاده نمیشود، فرآیندی که برای یک رویکرد دانشبنیان و علمی وجود دارد در چند پلکان میتواند، مطرح شود. یک پلکان استفاده از دانش و علم شرکتهای دانشبنیان است که میتواند زیرساختهای علمی کشور را چه در صنایع و چه داروسازی و سایر بخشها تقویت کند.»
کریمی در ادامه افزود: «بحث دیگر در توجه به حوزه دانشبنیانها ارتقاء فناوری است، دانش در مرحله تحقیقات و در مراکز تحقیقاتی با استفاده از علم دانشبنیان تبدیل به فناوری میشود و پله بالاتر از فناوری بحث طراحی یک محصول است.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه رسیدن به محصول آخرین مرحله یک علم محسوب میشود، عنوان کرد: «وقتی قرار است از نتایج و دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان استفاده شود، در واقع نوعی ارتقای فناوری در کشور است، که ما در حال حاضر هنوز نتوانستیم مراحلی که پیشتر به آن اشاره شد یعنی تولید علم به محصول و مراحل مختلف آن را در کشور انجام دهیم.»
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: «دولت در قالب قوانین، حمایتهایی از شرکتهای دانشبنیان داشته و تسهیلات و وامهای ارزانقیمت و مناسبی به آنها داده است اما به طور معمول باید رتبهبندیهای مختلف در راستای تبدیل علم به محصول دانشبنیان انجام شود تا زنجیره ارتباط از تولید علم در دانشگاهها تا تبدیل علم به یک محصول و واردشدن آن به صنعت یا کشاورزی درست انجام شود و این زنجیرهها به یکدیگر پیوند بخورد.»
وی تاکید کرد: «اگر این زنجیره به درستی انجام شود، نتایج خوبی خواهد داشت. در حال حاضر ما یک آشفتگی یا سردرگمی ناشی از عدم تقسیم کار و تبیین مراحل مختلف حوزههای دانشبنیان در کشور را داریم.»
ارسال دیدگاه