در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی؛
وزیر بهداشت: آموزشهای غیر حضوری امتیاز نمیگیرند
دینزدایی در مراکز دانشگاهی و بیمارستانی قابل قبول نیست، معنویات در درمان بیماران آثار مثبت بسیاری دارد
تهران (پانا) - وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت بینالمللیسازی آموزش پزشکی در کشور گفت امروزه ارتباط با دانشگاههای معتبر جهان با رعایت دیپلماسی علمی، ضرورت دارد.
به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در مراسم بیست و سومین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و چهارمین جشنواره ایده های برتر دانشجویی که در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: هدف ما در آموزش پزشکی، رسیدن به مرجعیت علمی است و راهکارهای تحقق این هدف باید تدوین و اجرایی شود؛ چراکه مرجعیت علمی، قابل دستیابی است.
وی افزود: خودباوری و بازگشت به هویت خود بسیار مهم است؛ چنان که تک رقمی شدن آمار مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در بیش از ۱۰ روز گذشته، نوعی خودباوری و اعتقاد به "ما می توانیم" را تحقق بخشید.
عین اللهی با بیان مثالی از مرجعیت علمی ایران گفت: در حوزه سلول های بنیادی مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی تحولی ایجاد کرد که امروز نه تنها در ایران، بلکه در جهان باعث افتخار کشور ماست.
وی با اشاره به مساله دین زدایی در برخی دانشگاه ها گفت: وقتی از سلامت معنوی و نقش معنویات در درمان بیماران صحبت می کنیم، عده ای به انکار و تخریب رو می آورند، در حالی که در کشورهای غربی هم به سلامت معنوی توجه می شود و دین زدایی در مراکز دانشگاهی و بیمارستانی، قابل قبول نیست چراکه معنویات در درمان بیماران آثار مثبت بسیاری دارد.
وزیر بهداشت با اشاره به وظایف وزارت بهداشت، از آموزش به عنوان اساسی ترین فعالیت و تکلیف این وزارتخانه یاد کرد و گفت: آموزش، پایه و بنیان همه فعالیت هاست و بخشی از مشکلات امروز حوزه بهداشت و درمان، ناشی از نارسایی در آموزش است. دانشگاه ها اگر نیروی تخصصی و متعهد تربیت کنند، آینده کشور بیمه می شود.
عین اللهی با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله دانشجو، استاد، برنامه های درسی، تجهیزات آموزشی و فضای فیزیکی در کیفیت آموزش، اثرگذار است، افزود: در آموزش همه عوامل بهم پیوسته است و فعالیت تیمی است که می تواند به موفقیت منجر شود؛ به طوری که ادغام علوم پایه و بالینی در پیشرفت آموزش پزشکی بسیار موثر است.
وی مهمترین عامل موفقیت در حوزه آموزش را وجود استادان متخصص و متعهد دانست و گفت: استادانی همچون استاد دکتر قریب به این دلیل برای ما الگو به شمار می آیند که مهمترین شاخصه آنها، دانشجوپروری بوده است. متاسفانه برخی اساتید، دانشجو را نمی بینند و یا به اسم نمی شناسند؛ حال آن که دانشگاه هایی برترند که استادان دانشجوپرور داشته باشند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از آفت های دوران کرونا آموزش مجازی بود، گفت: آموزش مجازی باید به عنوان یک روش مکمل در علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد نه روش اصلی ، چراکه آموزش اصلی، تاثیر و انگیزش بیشتری دارد.
عین اللهی خاطرنشان کرد: در دوران کرونا، صدمات بسیاری به حوزه آموزش وارد شد. از این رو باید کنگره ها، همایش ها و آموزش ها به شکل حضوری برگزار شوند و از این پس به آموزش های غیر حضوری امتیاز چندانی تعلق نگیرد. خوشبختانه در وزارت بهداشت با وجود مشکلات ناشی از کرونا هیچ گاه، کلاس های آموزشی در مقاطع مختلف، تعطیل نشد. البته روش هایی مانند پزشکی از راه دور یا کنفرانس از راه دور برای افرادی مانند دانشمندان خارج از کشور که امکان حضور ندارند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، افراد قبل از اشتغال به عنوان استاد دانشگاه، باید دوران استادی را بگذرانند و در ایران نیز دوره های فلوشیپ و آموزش های کوتاه مدت آشنایی با روش های تدریس، انتقال مطالب به دانشجویان و استفاده از شبیه سازها و فناوری های آموزشی، ضروری به نظر می رسد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از آفت های مهم آموزش کشور، جزوه محوری آن هم جزوه های مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال پیش است؛ در حالیکه مهمترین و موثرترین روش آموزش، مشارکت فعالانه فراگیر در فرآیند آموزش است و در کلاس های درس باید مطالب مهم و اولویت دار، تدریس شود. بنابراین معاونت های آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید به اساتیدی امتیاز دهند که روش های تدریس خود را تغییر داده و از روش های نوآورانه استفاده کرده باشند.
ارسال دیدگاه