گزارشی از سومین روز از جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی

بازگشت خنیاگران موسیقی نواحی به صحنه جشنواره‌

تهران (پانا) - سومین روز از دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی در حالی سومین شب برگزاری خود را طی کرد که گروه‌هایی از موسیقی نواحی که سال‌ها از صحنه دور بوده‌اند در آن به اجرا پرداختند.

کد مطلب: ۱۲۸۰۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت خنیاگران موسیقی نواحی به صحنه جشنواره‌

به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی، سومین روز از این جشنواره شب گذشته در حالی با حضور مخاطبان و مسئولین استانی همچون معاون گردشگری استان، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که گروههایی از کرمان، گیلان، کیش و بویراحمد به روی صحنه رفتند.
یکی از شاخصه‌های جشنواره دوم موسیقی و آیین های اقوام ایرانی حضور گروههایی از موسیقی نواحی ایران است که سالها از صحنه دور بوده اند و در جشنواره هایی با موضوعیت موسیقی نواحی شرکت نداشته اند.از جمله گروه موسیقی آوای جیرفت کرمان که شب گذشته با اجرای موسیقی و آیین‌های خود همچون دمام گردانی به معرفی موسیقی و آیین های منطقه خود پرداختند.
این جشنواره با هدف ارج نهادن به پیشکسوتان موسیقی بومی، فضایی را برای حضور گروههایی از اقوام مختلف ایرانی فراهم کرده است.
عاشیق حسن اسکندری پیشکسوت موسیقی آذربایجان که سالها از صحنه جشنواره ها دور بود سال گذشته در جشنواره موسیقی نواحی کرمان و امسال در دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی با گروهش به اجرا پرداخت. او درباره این اجرا گفت: من حدود ۹۹ تا مقام می دانم و در این جشنواره از میان آنها رپرتواری را برای اجرا انتخاب کردم که همگی جز موسیقی قدیم آذربایجان هستند.
وی در ادامه با اشاره به قطعه ای با مضمون شیراز در جشنواره موسیقی ملی و آیین های اقوام ایرانی افزود: از زمانی که به شیراز برای اجرا در جشنواره دعوت شدیم یک قطعه جدید را با شعری از خودم و بر اساس موسیقی آذربایجان نوشتم که اجرا کردیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از مردم شیراز گرفتیم.
عاشیق حسن اسکندری با بیان اینکه تعامل با دیگر هنرمندان در جشنواره موسیقی اقوام ایرانی رخ می دهد ، اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت جشنواره دیدن هنرمندانی از دیگر اقوام است به طوری که ما در طول برگزاری جشنواره ، ترکمنها، شیرازی ها ، بوشهری ها و مناطق دیگر را می بینیم و از نزدیک طی تعامل با آنها؛ موسیقی ‌شان را نیز می شنویم و آنها نیز با ما آشنا می شوند و ما را می بینند.

پیشکسوت موسیقی آذربایجان در ادامه افزود:ما از جشنواره ها انتظار عجیبی نداریم فقط دوست داریم در آنها اجر کنیم.
این نوازنده ساز عاشیقی ساز را انسان ساز دانست و گفت:ساز دروغ نمی گوید و توهین نمی کند وقتی نوازنده ای ساز عاشیقی را بشناسند خودش را هم می شناسند .من باید احترام و اعتبار این ساز را نگه دارم . من معتقدم ساز انسان را بزرگ می کند.
این نوازنده ساز عاشیقی با اشاره به اینکه وقتی ساز می زنم و می خوانم به نوعی با مردم صحبت می کنم، اظهار داشت: من در حین نواختن و خواندن با موسیقی ام به مردم می گویم شیرازی ها، قشقایی ها و سایر اقوام استان با هم باشین، همفکر باشین و با هم زندگی کنید و به نوعی سلام آذربایجان را به اینجا می آورم‌.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های اقوام ایرانی هر شب میزبان چهار گروه موسیقی از مناطق مختلف است.شیراز نیز بایک گروه در جشنواره حضور داشت که اجرایشان با استقبال پرشور مخاطبان همراه بود.
فرهاد پرند سرپرست این گروه که از سال ۱۳۴۶ در رادیو شیراز و برنامه جوانان فعالیت داشته و تا به امروز این عرصه را دنبال کرده و با گروه خود که سلمک نام دارد(به معنای گوشه ای آوازی در دستگاه شور) معرف موسیقی شیراز است، اجراهای مختلقی در خارج و داخل ایران برگزار کرده است.
او سبک موسیقی که معرف آن است، موسیقی محلی استان فارس عنوان کرد و افزود: ما ساکن شیراز هستیم و سعی کردیم ملودی هایی از موسیقی نواحی این منطقه را به مردم بشناسانیم وآثاری از اساتید این استان را احیا کنیم. اساتیدی که حق بزرگی بر گردن موسیقی فارس دارند که البته متاسفانه تعدادی از خوانندگان برجسته موسیقی مقامی شیراز دیگر در بین ما نیستند و بعد از درگذشت این بزرگان، کمتر هنرمندانی درمعرفی این موسیقی تلاش کرده اند.شاید این اتفاق به دلیل جبر زمانه باشد.درواقع تغییرات بسیاری که به مرور زمان در جامعه ایجاد شده موجب گردیده اساتید این حوزه آرام آرام کنار گذاشته شوند و به موسیقی روز گرایش پیدا کنند. جالب است بدانید برخی ازهنرمندان پاپ که در شیراز اجرای موسیقی دارند اکثریت از گویش شیرازی بهره می برند مانند آقای علی زندوکیلی یا آقای امید حاجیلی و این موضوع می تواند اتفاق بسیار خوبی باشد.
او درباره موسیقی اصیل شیراز بیان داشت: وقتی از موسیقی اصیل نام می بریم شامل مقام هایی است که ازجهرم تا استهبان بوده و گوشه هایی چون بیدگونی و حاجیونه را در برمی گیرد که مخصوص موسیقی محلی فارس است اما درحال حاضر به دست فراموشی سپرده شده و گاها برخی از اساتید با ساز و آواز یادی از این آثار دارند.
او درباره اجرای گروه سلمک درقالب جشنواره گفت: دراین برنامه قطعه ای از آهنگساز به نام و برجسته شیراز آقای حسن صفری اجرا کردیم که اجرای نخست آن مربوط به سال ۱۳۵۰ بود و ما با یک تنظیم جدید آن را روی صحنه بردیم. علاوه براین اجرای واسونک های شیرازی(بیت های کوتاه و شادی در وصف عروس و داماد) از قطعات آثار اقای صفری.

فرهاد پرند در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایران بسیار مفید و اثر گذار است چرا که درجامعه امروز اغلب جوانان جذب موسیقی پاپ شده اند اما با این تفاسیر جای تشکر دارد از مردم عزیزمان که موسیقی اقوام ایران را تنها نمیگذارند و حمایت و استقبال می کنند.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی ۳۰ اردیبهشت ماه در تالار حافظیه شیراز به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار