معاون پرورشی دبستان امام حسن مجتبی(ع) رودهن:
حضور مربی پرورشی در مدارس، نقطهعطفی پویا در اقدامات تربیتی مدرسه است
رودهن (پانا) - معاون پرورشی و تربیتی دبستان امام حسن مجتبی(ع) رودهن، حضور مربی پرورشی در مدارس را نقطه عطفی پویا و خلاق برای عرضه اقدامات تربیتی و مناسبتی تاثیرگذار و با کارایی بالا، در مدرسه و زمینهساز پرورش دانشآموزانی متعهد به اخلاق و ارزشهای ملی، انسانی و دینی معرفی کرد.
مژگان عاشقی، معاون پرورشی مدرسه امام حسن مجتبی(ع) روستای مهرآباد رودهن، در گفت وگو با پانا پیرامون ایجاد محیطی شاد در مدارس بیان کرد: «فعالیتهای پرورشی و تربیتی در مدارس در بسیاری از موارد قالب تکرار، روتین و یکنواختی را به خود گرفته است و همین امر باعث میشود تاثیر تربیتی آنها کمتر شود و بازخورد چندانی در شخصیت و رفتار و منش دانشآموز مشاهده نشود. در صورتی که مهمترین هدف فعالیتهای پرورشی در مدارس، تاثیراتی است که در جهت ارتقای شخصیتی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره بر دانشآموز میگذارد و مسلما فعالیت و برنامه پرورشی و تربیتی که این عوامل را محقق نکند، اقدامی بیهوده و صرفا اتلاف وقت و انرژی آموزشی خواهد بود.»
وی در ادامه افزود: «یک مربی پرورشی وقتی برای اجرای برنامه و فعالیتی پرورشی و مناسبتی با اهداف تربیتی برنامهریزی میکند باید مقتضیات سن و روحیات دانشآموزان آن مقطع را در نظر بگیرد، سخنرانی، خواندن متنهای طولانی با مفاهیم سخت و پیچیده و غالبا ادبی ویژه و مسلما برای مقطع ابتدایی کارایی لازم و کافی را نخواهد داشت، دانشآموزان ابتدایی در جریان فعالیتهای گروهی و مشارکتی، شاد و هیجانانگیز بسیاری از موارد آموزشی و تربیتی را به راحتی یاد می گیرند و چه بسا در شخصیتشان هم نهادینه میشود که میتوان امید داشت آثار این آموزشها در این دانشآموزان در مقاطع بعدی و حتی بزرگسالی رویت و کاملا ملموس و عینی باشد که این امر به معنای موفقیت فعالیتهای پرورشی و تربیتی در مدارس خواهد بود.»
عاشقی، در تکمیل صحبت هایش مطرح کرد:« در دبستان امام حسن مجتبی(ع) با همکاری مریم داوودی مدیر این مدرسه و کمک و همکاری دیگر همکاران و اولیای دانشآموزان تلاش میشود کلیه اقدامات مناسبتی و پرورشی در قالبی متنوع و ویژه اجرا شود تا دانشآموزان در زمان اجرای آن حضوری فعال و مشارکت آمیز داشته باشند، با اینکه مدرسه روستایی است و به لحاظ امکاناتی بسیار در مضیقه قرار دارد، اما همین جلب مشارکت و فعالیت پویا دانشآموزان و اولیا در مراسمات، باعث بازدهی گسترده تربیتی در بین دانشآموزان و اهداف مدرسه شده است و دانشآموزان این مدرسه در اکثر برنامههای پرورشی منطقه، حضور پرشور و با نشاطی را از خود نشان میدهند که شایسته تقدیر است.»
این معاون پرورشی در دبستان امام حسن مجتبی(ع) رودهن در پایان خاطرنشان کرد: «به عنوان عضو کوچکی از جامعه مربیان و معاونین پرورشی و با توجه به زمان کوتاهی که در این زمینه فعالیت میکنم، امیدوارم روند فعالیتهای پرورشی در مدارس با خلاقیت و ابتکار مربیان از حالت رکود، رخوت، تکراری و نمایشی بودن خارج و جنبه تربیتی آن پررنگتر و ویژهتر بررسی شود، از طرفی مسئولان هم لازم است، مربیان پرورشی را از چارچوب کاغذبازی و ارسال گزارشهای اکثر بیفایده رها کنند تا جریان تربیتی در مدارس با خلاقیت و صرفا در مسیر اهداف تعلیم و تربیت پیش رود تا در آینده شاهد نسلی پرورشیافته به ارزشهای والای انسانی، شخصیتی واخلاقی باشیم.»
خبرنگار:. زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه