مدیر مدرسه ابن سینا رودهن:
ایجاد روابط صمیمانه هدفمند در مدرسه، هنر مدیریتی و علمی یک مدیر مدرسه است
رودهن (پانا) - مدیر دبیرستان ابنسینا رودهن، ایجاد روابط صمیمانه و هدفمند، در چارچوب روابط سازمانی و در راستای اهداف آموزشی و تربیتی، در مدرسه بین همکاران و دانشآموزان را، هنر مدیریتی و علمی یک مدیر مدرسه معرفی کرد که لازمه آن تسلط مطالعاتی ویژه در زمینه روابط درون سازمانی است.
مرتضی نادری، مدیر دبیرستان ابنسینا رودهن، در خصوص ضرورت ایجاد راهکارهای مختلف جهت ایجاد انگیزه، صمیمیت و همکاری در مدرسه به پانا گفت: «در مدارس بزرگ به دلیل اینکه تعداد معلمان زیاد هستند، در بسیاری از موارد تعاملات و صمیمیت کاهش مییابد و امکان دارد حتی بعضی از معلمان به دلیل برنامهریزیهای هفتگی حتی یکدیگر را ملاقات نکنند؛ که این مسأله در دستیابی به اهداف کلی آموزشی در مدرسه میتواند تاثیرگذار و مخرب باشد، بنابراین با روشها و راهکارهای مختلف، باید زمینهها و بسترهای لازم جهت ایجاد انگیزه، صمیمیت و همکاری بیشتر در مسیر تحقق اهداف در مدرسه ترجیحا از طرف مدیریت، انجام و در دستور کار اجرایی قرار گیرد.»
وی افزود: «یکی از روشهایی که در راستای ایجاد صمیمیت و انگیزهبخشی در دبیرستان ابن سینا که یکی از بزرگ ترین مدارس رودهن و با بالاترین آمار معلمان است در حال انجام و پیگیری است، برگزاری اردوهای گردشی و تفریحی به صورت فصلی به همراه مدیر است که مورد توجه و استقبال بسیار قرار گرفته است و قطعا نتیجه آن این است که کارکنان، سازمان را از آن خود دانسته و در جهت اهداف سازمانی از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند طوری که خود و ایدههای خلاقانه خود را در جهت تعالی و پیشرفت سازمانی مدرسه در اختیار همگان قرار می دهند و تحقق این اهداف را جدا از اهداف خود نمیدانند.»
نادری در بخشی از صحبتهایش مطرح کرد: «مدرسه یک محیط رسمی و آموزشی محسوب میشود، اما نباید عواملی چون صمیمیت کاری و انسانی، همکاریهای متقابل در این محیط نادیده گرفته شود؛ چرا که آموزش خشک و تک بعدی قطعا مسیر درستی را در زمینه تعلیم و تربیت و دستیابی به اهداف طی نخواهد کرد، ایجاد محیطی شاد و دوستانه در مدرسه بین همکاران، به دانشآموزان هم منتقل خواهد شد و مدرسه مثل یک خانواده تلقی خواهد شد که ضمن همدل و پشتیبان بودن همدیگر، در جهت ارتقا و پیشرفت تک تک اعضای در حال تلاش و ممارست هستند.»
وی همچنین اظهار کرد: «برگزاری اردوهای اختصاصی همکاران و در مواردی تلفیق همکاران با دانشآموزان، برگزاری نشستهای صمیمانه در مدرسه بین معلمان و بسیاری اقدامات ظریف و حتی کوچک که بیاهمیت به نظر میرسد، اما نتایج و تاثیرات شگرفی در ایجاد یک محیط سازمانی آرامشبخش، شاد و در عین حال ایدهآل آموزشی و اصولی خواهد داشت تا علاوه بر مسائل آموزشی، ارزشها و اهداف انسانی و عاطفی در آن بدست آید.»
مدیر دبیرستان ابنسینا رودهن در پایان خاطرنشان کرد: «مدیران در مدارس قطب هماهنگکننده، فعال و پویایی هستند که ضمن تسلط بر مطالعات جامعهشناختی و روانشناسی روابط سازمانی، بتوانند با خلاقیت و ابتکار عمل دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی را در سازمان مدرسه به بهترین شکل ممکن میسر و محقق کنند تا مدرسه، خانه امن دومی به عنوان محیطی شاد، انگیزهبخش و با روحیه هم برای دانشآموزان و هم همکاران آموزشی و اداری در آن تبدیل شود.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه