معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد

چرخش تحولی از برنامه درسی رشته‌محور به برنامه درسی عملی مهارتی

تهران (پانا) - معاون وزیر و سرپرست سازمان پژوهش بر چرخش تحولی از برنامه درسی رشته‌محور به برنامه درسی عملی مهارتی و معطوف به زندگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چرخش تحولی از برنامه درسی رشته‌محور به برنامه درسی عملی مهارتی

نشست شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با موضوع بررسی ابعاد بیانات مقام معظم رهبری در جمع معلمان و مدیران آموزش و پرورش و ملاحظات و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آنها برگزار شد.

در این نشست، پس از مرور مهم‌ترین محورهای بیانات مقام معظم رهبری، مدیران سازمان به بحث و تبادل نظر درباره این بیانات و اقدامات انجام شده یا در دست انجام ناظر به آنها در سازمان و مسائل و چالش‌های واقعی پیشِ روی سازمان در مسیر این اقدامات پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی معاون وزیر و سرپرست سازمان پژوهش ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر هدف‌گذاری بلند مدت در بازطراحی محتوای برنامه درسی با رویکرد شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی گفت: همان‌گونه که در گزارش وزیر آموزش و پرورش در ابتدای جلسه دیدار با مقام معظم رهبری نیز اشاره شد، چرخش از برنامه درسی رشته‌محور و متمرکز بر آموزش‌های نظری به برنامه درسی تربیت‌محور، عملی-مهارتی و ناظر به زندگی، از مهم‌ترین رویکردهای تحولی در سازمان است که طراحی و برنامه‌ریزی برای آن از دوره مدیریتی پیشین سازمان آغاز شده و ما اکنون در مرحله حساس این طراحی و آماده‌سازی برای تولید محتوا هستیم.

لطیفی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر شناسایی علوم غیرنافع در محتوای آموزشی گفت: این مسئله یکی از مطالبات مهم جامعه است و طرح عمومی آن توسط مقام معظم رهبری، فرصت مناسبی برای تحلیل ابعادی از پیچیدگی‌ها و ابهامات ناظر به آن است. وی در تشریح این نکته افزود: به عنوان نمونه، در بیانات مقام معظم رهبری به صورت هم‌زمان بر اهمیت برپا نگه داشتن پرچم علم و یا تقویت علوم پایه در کشور نیز تأکید شده و در این میان، یک پرسش مهم، معیار یا معیارهای تشخیص علم نافع از غیر نافع در محتوای آموزشی و چگونگی برقراری توازن میان آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های علمیِ مورد نیاز آینده دانش‌آموزان و جامعه است. در سالهای گذشته سازمان پژوهش در مواردی، نسبت به حذف برخی مطالب بر اساس همین معیار اقدام کرده، ولی با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده است. اکنون مطرح شدن این مسئله در چنین سطحی، این دلگرمی را نیز برای کارشناسان سازمان دارد که با قوّت بیشتر و با تکیه بر گفتگوهای علمی و نظرات کارشناسی صاحب‌نظران در این مسیر حرکت کنند.

وی در پایان ضمن دعوت از همه صاحب‌نظران برای بیان ایده‌ها، نظرات کارشناسی و طرحهای خود در این‌باره، ‌ اظهار داشت علاوه بر جلسات کارشناسی که به صورت داخلی و در سطح دفاتر سازمان درباره این مباحث برگزار می‌شود، به زودی شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در قالب برگزاری نشست‌هایی تخصصی، از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف برای بحث و تبادل نظر درباره چالش‌ها و پیچیدگی‌های این تحوّل در نظام آموزشی و چگونگی عملیاتی کردن آن بهره‌مند خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار