‌خیاطیان در مراسم آغاز به کار میز جمعیت مرکز بررسی‌ها:

زمینه نقش‌آفرینی نخبگان در موضوع جمعیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک فراهم است

تهران (پانا) - در مراسمی با حضور نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان موسسه تحقیقات جمعیت کشور، «میز جمعیت» مرکز بررسی‌های استراتژیک آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
زمینه نقش‌آفرینی نخبگان در موضوع جمعیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک فراهم است

به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مبنای تشکیل میز جمعیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک قانونی است که اخیراً در خصوص موضوع جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مقرر شده است در این میز نظرات نخبگان این حوزه اخذ شده تا زمینه اجرایی شدن و تحقق قانون جمعیت فراهم شود.

در هفته ملی جمعیت و در مراسمی که به مناسبت افتتاح میز جمعیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با حضور ‌امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان موسسه تحقیقات جمعیت کشور برگزار شد، ‌محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در سخنانی ضمن اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه در اواخر سال گذشته، بیان کرد: میز جمعیت بایستی خیلی پیش از اینها آغاز به‌کار می‌کرد چرا که موضوع جمعیت، موضوعی است که کارهای انباشته بسیاری دارد که باید به سراغ آنها رفت. این کار هم همکاری و همیاری تمامی فعالان و دلسوزان این حوزه را می‌طلبد و امیدوارم با تداوم جلسات میز جمعیت، این موضوع محقق شود.

در ادامه این نشست، کارشناسان مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی جمعیت در کشور به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

میز جمعیت مرکز بررسی‌ها، بحران پیری جمعیت را به مسئولان تصمیم‌گیر منعکس کند

‌بانکی‌ پورفرد نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تشکیل میز جمعیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک بیان کرد: در این میز باید تلاش کنیم تا حرف‌ها و نکات کلیدی را به مدیران اصلی و اجرایی کشور منتقل کنیم و اهمیت توجه به موضوع جمعیت را همواره برای ایشان تبیین کرده و تبعات کوتاهی در این زمینه را به ایشان گوشزد کنیم. این موضوع درباره مردم هم صدق می‌کند. «جمعیت» موضوعی نیست که بنشینیم تا وقتی با کاهش جمعیت مواجه شدیم آنگاه اقدام کنیم. هم‌اکنون فرصت داریم که برای پیشگیری از خطرات کاهش جمعیت برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، چون اگر این کار را نکنیم سالیان طولانی زمان خواهد برد تا بخواهیم این مساله را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه اولین اولویت حیاتی میز جمعیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک این است که بتواند طی گزارش‌های منظمی، بحران پیری جمعیت را که در سال‌های آینده با آن مواجه خواهیم شد را به مسئولان تصمیم‌گیر منعکس کند و ایشان را از آنچه کشور را تهدید می‌کند آگاه سازد، تصریح کرد: امروزه شرایط با گذشته تغییر کرده و با اهتمامی که مسئولان کشور دارند، توجه ویژه‌ای به موضوع جمعیت در حال انجام است، این توجه اگرچه لازم است، اما کافی نیست و باید گام‌های اجرایی نیز در این زمینه برداشت.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات مجلس برای تدوین و تصویب قانون جوانی جمعیت، گفت: ما برای تدوین این طرح تلاش شبانه‌روزی کردیم تا طی دو ماه به سرانجام برسد اما بیش از یک سال به طول انجامید. میز جمعیت مرکز بررسی‌ها هم باید به موضوع زمان توجه ویژه‌ای داشته باشد، چون فرصت زیادی برای پیشگیری از عواقب مواجهه با تبعات کاهش جمعیت در اختیار نداریم. در حال حاضر نیز به رغم اینکه 6 ماه از تصویب این قانون می‌گذرد، ما شاهد آن هستیم آنطور که باید و شاید هنوز این قانون اجرایی نشده و باید به دنبال رفع موانع اجرایی این قانون هم باشیم.

موضوع جمعیت، مساله مگاترند مرکز بررسی‌ها است

‌خیاطیان نیز در پایان این نشست ضمن تشکر از حضور میهمانان در جلسه، به اهمیت موضوع راهبردی جمعیت اشاره کرد و گفت: در مرکز بررسی‌ها، موضوع جمعیت جزو چند مساله مگاترند کشور بشمار آمده و در تلاش هستیم در کنار چند موضوع کلان دیگر، به این موضوع هم آنچنان که شایسته و بایسته است بپردازیم. از این‌رو تشکیل میز جمعیت برای ما ضرورت دوچندانی پیدا کرده است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در مرکز در تلاش هستیم با همراهی شبکه نخبگانی کشور که به این موضوع هم علاقه‌مند هستند، زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش آنان را در حل مسائل کلان کشور از جمله جمعیت فراهم کنیم. این مرکز حلقه وصل جامعه نخبگانی کشور به دولت و شخص رئیس جمهور است و ما در تلاشیم به بهترین نحو برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران از آن بهره ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار