کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن بهمناسبت روز جهانی خانواده:
آموزش مفهوم خانواده در مدارس، افقی روشن به سوی جامعهای سالم است
رودهن(پانا) - کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن، در روز جهانی خانواده، آموزش مفهوم خانواده و اهمیت آن در هویت شخصی و اجتماعی افراد در مدارس را، افقی روشن به سوی جامعهای سالم در آینده معرفی کرد که لازم است بیشتر در برنامههای تربیتی مدارس گنجانده شود.
صدیقه کاظمپور، کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن، در گفتوگو با پانا همزمان با روز جهانی خانواده بیان کرد: «خانواده عظیمترین واژهای است که تمامی مفاهیم زندگی شخصی و اجتماعی در آن معنا و مفهوم پیدا میکند؛ خود همین واژه به تنهایی بار معنایی و ارزشی بسیار بالایی را با خود حمل میکند که جامعهشناسان و روانشناسان همیشه و در هر زمانی مشغول مطالعه و کارشناسی آن از زوایا و جهات مختلف هستند و در همه یافتهها و تحقیقات خود متوجه اثراث مثبت و مفید خانواده سالم و حتی آثار منفی خانواده ناسالم در شخصیت هر انسانی و کلا تشکیل هویت او شدهاند و بر دامنه اطلاعات بشر هر لحظه در این زمینه افزوده میشود.»
وی افزود: « فرهنگسازی مفهوم خانواده و ارزشگذاری آن در جامعه حاضر، که افراد دچار از همگسیختگی روانی و شخصیتی به لحاظ فشارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره شدهاند بسیار اهمیت دارد و یک پشتوانه احساسی و عاطفی برای هر فرد تلقی میشود؛ درست است که شرایط بیرونی در تشکیل و استمرار یک خانواده قطعا موثر است، اما شرایط درونی و زمینهسازیهای شخصی تاثیر بسی شگرف و حیاتی دارد. این که فرد به این شناخت برسد، با وجود همه سختیهای بیرونی، خانواده بهترین مأمن روانی برای هر فرد محسوب میشود که لازم است علاوه بر تشکیل آن، از آن حراست و نگهداری کند تا رشد شخصیتی هم برای خود و هم برای اعضای خانوادهاش را به دنبال داشته باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
کاظمپور در بخشی از صحبتهایش مطرح کرد: «دختران و پسران ما که در مدارس در حال تعلیم و تربیت هستند باید از طریق برنامههای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، مفاهیمی چون همین واژه خانواده را برایشان نهادینه کنیم، دانشآموزان لازم است ارزش و اهمیت وجود خانواده در تشکیل یک شخصیت کامل و جامع را درک کنند و بفهمند تبلیغات منفی و اشاعه فرهنگ گریز از خانواده و عدم تشکیل آن، چیزی جز آسیب شخصی و اجتماعی به دنبال نخواهد داشت و جامعه را به سمت نابودی و فرهنگهای نادرست و فاجعهبار خواهد کشاند.»
وی همچنین اذعان کرد: «مدارس به عنوان کانون تربیت در این زمینه وظیفه سنگینی دارند تا تمام سعی و تلاش آموزشی خود را در فرهنگسازی اهمیت خانواده و تشکیل آن انجام دهند و دختران و پسران که مادران و پدران فردای جامعه هستند با اندیشههای نوین و شخصیتی استوار و محکم در برابر ناملایمات خواسته و ناخواسته بیرونی پرورش یابند و به این درک برسند که آرامش و نشاط درونی از بستری امنی چون خانواده نشات میگیرد که باید از آن و حریم آن حراست کنند.»
این کارشناس مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در پایان خاطرنشان کرد: «همانطور که بر اشاعه فرهنگ خانواده سالم در بین دانشآموزان تلاش میکنیم باید به آموزش رفع آسیبها و کاهش بحرانها و ناملایمات زندگی شخصی و اجتماعی برای هر فرد، در مدارس بپردازیم، اینکه دانشآموز در مدرسه تا حدودی در زمینه آسیبها، تعارضها و سختیهایی که پیش روی خانواده امکان دارد وجود داشته باشد آموزش ببیند و بفهمد که سلامت نبودن در یک خانواده تا چه حد میتواند آسیبزا باشد و چگونه باید خود را از آسیبها حفظ کند و در جهت رفع آن قدم بردارد.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه