در راستای معرفی جلوه‌های برتر معلمی؛

معلم مراغه‌ای: تشویق در هر شکل و صورت می‌تواند موتور محرکه یادگیری باشد

مراغه (پانا) - عباس عباسی، معلم مراغه‌ای، به‌عنوان معلم برتر کشوری طرح جلوه‌های ویژه معلمی در زیست‌بوم جدید توسط وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم مراغه‌ای: تشویق در هر شکل و صورت می‌تواند موتور محرکه یادگیری باشد

عباس عباسی متولد مرداد 1355 بوده و دارای مدرک دکترای رشته فیزیک باسابقه بیش از 25 سال تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه‌های مراغه فعالیت دارد.

گفتگوی «عباس عباسی» معلم شاغل در منطقه مراغه را با پانا در ادامه می‌خوانید.

اولین روز مدرسه را چگونه گذراندید؟

اولین روز مدرسه مهم‌ترین خاطرات بچه‌ها و هرکس دیگری است. سعی می‌کند برای دانش‌آموزان خاطره‌ای شیرین بسازد و از این‌رو برای شناخت دانش‌آموزان اولین روز و جلسات را با پرسش و پاسخ شروع می‌کنم چون شناخت دانش‌آموزان تأثیر بسزایی در امر آموزش و یادگیری دارد.

راز موفقیت شما چیست؟

رمز موفقیت در هر حرفه و شغلی مخصوصاً امر مقدس تدریس عشق ورزیدن به آن است. فردی که عاشق شغل خود می‌شود خستگی‌ناپذیر شده و ناکامی‌ها باعث دلسردی وی نمی‌شود و این باعث پیشرفت و حصول نتایج لذت‌بخش برایش شده و راه‌های جدیدی در حرفه‌ی خود می‌یابد. از طرفی نبوغ و نوع آوری باعث تسریع پیروزی‌های بعدی هم می‌شود.

در هنگام بروز خطای دانش‌آموز چه باید کرد؟

بدترین اقدام به هنگام بروز خطا از سوی دانش‌آموز، عصبانیت و عدم کنترل خشم دو طرف است. با کمی صبر و حوصله و گفتگو باهم می‌توان ریشه‌های خطا را تحلیل و به خطاهای خود اعتراف کرد. اعتراف و قبول خطا از طرف دانش‌آموزان مهم‌ترین تنبیه وی می‌باشد.

بهترین و شیرین‌ترین روز زندگی چه روزی بود؟

حضور در کلاس درس و تدریس موفق و مشاهده درک درست درس توسط دانش‌آموزان از روزهای شیرین زندگی من است.

تلخ‌ترین و سخت‌ترین روز زندگی را چه روزی می بینید؟

به نظر من طراحی سؤال و آزمون و ناکامی دانش‌آموزان سخت ترین امتحان زندگی است.

کتاب‌های درسی و محتوی آنها آیا مناسب دانش آموزان است؟

متأسفانه ساختار کتاب‌های درسی سنتی باقی‌مانده است، در حالی که امروزه آموزش و پرورش به‌واسطه علم و ارتباطات و وسایل ارتباطی جدید و پرسرعت مانند موبایل و ... پیشرفت‌های خوبی کرده است اما کتاب‌ها از این پیشرفت‌ها عقب‌مانده‌اند.

خاطره‌ای شیرین از دوران کاری یا تدریس خود را برایمان بازگو کنید؟

در اولین روز کاری که بعد از تحویل ابلاغ از اداره به دبیرستان مراجع کردم در ابتدا مدیر بنده را با یکی از دانش‌آموزان اشتباه گرفته و فرمودند پسرجان بیرون منتظر باش تا صدایت کنم. بعد از مدتی، بیرون آمد و از پایه تحصیلیم پرسید که گفتم دبیر فیزیک هستم با تعجب و خنده معذرت‌خواهی کردهو مرا به داخل اتاق راهنمایی کرد که بعداً یکی از همکاران صمیمی وی شدم.

این معلم سرآمد کشوری در پایان می گوید: در این روزها که از طرفی بحث داغ رتبه‌بندی همکاران مطرح است و گاها اخبار جامعه را رصد می‌کنم احساس می‌کنم شان و مقام معلم آنچه باید باشد، نیست. جایگاه معلم، در کلاس وی می باشد، هرچند امروز در خیابان برای احقاق حق در حال آموزش دانش‌آموزان است. از مسئولین امر می‌خواهم با تصمیم‌های عملی و اجرایی خود پاسخگوی خواسته‌های به‌حق این قشر زحمتکش باشند.

در آئین تجلیل از معلمان سرآمد کشوری که 20 اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، باحضور مقام عالی وزارت و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از «عباس عباسی» فرهنگی مراغه ای به عنوان معلم سرآمد کشوری تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار