رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

آیا مجلس می‌تواند استاندارد آلایندگی خودروهای تولید داخل را بازگرداند

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون هوای پاک به طور ناقص اجرا می‌شود، می‌گوید مجلس به طور جد پیگیر لغو مصوبه تعویق استاندارد آلایندگی وسایل نقلیه تولید داخل است.

کد مطلب: ۱۲۷۸۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
آیا مجلس می‌تواند استاندارد آلایندگی خودروهای تولید داخل را بازگرداند

18 اسفند سال گذشته، هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت صمت، مصوبه‌ای درباره استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه ابلاغ کرد. طبق این مصوبه استانداردهای آلایندگی هوا بنا به درخواست وزارت صمت، به تعویق افتاد. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در 21 فروردین ماه سال جاری در نامه‌ای به دولت، درخواست کرد که تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه متوقف شود.

براساس تبصره ماده 4 قانون هوای پاک، حد مجاز آلایندگی انواع وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی باید تا پایان برنامه 5ساله ششم (پایان سال۱۴۰۰) به استاندارد روز دنیا ارتقا می‌یافت. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درخصوص ارتقای استاندارد وسایل نقلیه طبق قانون هوای پاک اظهار کرد: «طبق مصوبات و قوانین مقرر شده استاندارد آلایندگی خودروهای بنزینی تولید داخل از سال 94 به به یورو5 ارتقا یابد و سپس طبق قانون هوای پاک این استاندارد به یورو6 ارتقا یابد اما مواردی همچون تحریم، کیفیت سوخت و مواردی از این دست باعث شده تا خودروسازان این موضوع را به تعویق بیاندازند.»

وی با اشاره به آلایندگی خودروهای دیزلی نیز گفت: «قرار بود خودروهای دیزلی تولید داخل نیز از سال 96 با استاندارد یورو4 تولید شوند اما این خودروها نیز ارتقا نیافته‌اند در حالی که خودروهای دیزلی یکی از وسایل نقلیه به شدت آلوده هستند و نقش مهمی در انتشار آلاینده‌های هوا دارند.»

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص تعویق زمان اجرای استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه گفت:‌ «با تعویق اجرای استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه در کشور موافق نیستیم. در واقع طبق تبصره ماده 4 قانون هوای پاک،حدود مجاز آلایندگی انواع وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی باید تا پایان برنامه پنجساله ششم به استاندارد روز دنیا که استاندارد یورو6 است ارتقا می‌یافت اما مصوبه هیات وزیران این موضوع را به تعویق انداخت.»

رفیعی با ابراز تاسف از اجرای ناقص قانون هوای پاک گفت:‌ «مجلس به طور جد، اجرای قانون هوای پاک را دنبال می‌کند زیرا اجرای این قانون می‌تواند در کاهش آلودگی هوا بسیار اثرگذار باشد اما دستگاه‌های اجرایی که در اجرای این قانون وظایفی دارند، یا قانون را اجرا نمی‌کنند یا اگر هم اجرا می‌کنند ناقص است. مجلس ناظر بر اجرای قانون است و از اختیارات خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار