سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا

تهیه پیش‌نویس عوارض آلایندگی وسایل نقلیه آلاینده

تهران (پانا) - سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه پیش‌نویس عوارض آلایندگی وسایل نقلیه آلاینده خبر داد و گفت هنگامی که این پیش‌نویس نهایی شد، عوارض آلایندگی از خودروها و وسایل نقلیه در شهرهای آلوده اخذ می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۲۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تهیه پیش‌نویس عوارض آلایندگی وسایل نقلیه آلاینده

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با پانا درباره عوارض آلایندگی وسایل نقلیه آلاینده اظهار کرد: «طبق بند ب ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شده بود از وسایل نقلیه آلوده در کلانشهرهای آلوده عوارض آلایندگی دریافت شود که سازمان محیط زیست مکلف شد فهرست شهرهای آلوده را مشخص کند. برای این منظور پیش‌نویس تهیه شده است که اکنون در مرحله نهایی قرار دارد و طبق آن فهرست شهرهای آلوده مشخص شده است. هنگامی که این پیش‌نویس نهایی شد، عوارض آلایندگی از خودروها و وسایل نقلیه در شهرهای آلوده اخذ می‌شود.»

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اختصاص عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست نیز توضیح داد: «پیشنهاد داده بودیم 20 درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست واریز شود. سال گذشته 35 درصد از این عوارض به صندوق واریز شد.»

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک

وی همچنین درباره آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک اظهار کرد:‌ «در سال گذشته آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک (درخصوص خودروهای فرسوده) که دیوان عدالت اداری آن‌را لغو کرده بود اصلاح شد و ابلاغ شد. طبق این ماده قانونی، سن فرسودگی خودرو به سن مرز فرسودگی رسید یعنی وقتی خودرویی به سن 15 سال رسید اگر دو معاینه فنی را نتوانست پاس کند خودرو فرسوده محسوب می‌شود و دیگر سن ملاک نیست بلکه کارایی خودرو ملاک است.»

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ «مکاتباتی انجام شده است تا در پیش‌فروش خودروها، سهمیه‌ای برای مالکان خودروهای کاربراتوری و فرسوده اختصاص یابد تا مشوقی برای رونق اسقاط خودروهای فرسوده باشد.»

گل‌علیزاده درباره ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز گفت:‌ «موتورسیکلت‌ها 10 درصد از انتشار ذرات معلق در آلودگی هوا سهیم هستند و از ابتدای سال جدید تردد خودروها و موتورسیکلت های کاربراتوری در کلانشهرها ممنوع شده است. اکنون تعداد موتورسیکلت‌های کاربراتوری زیاد است و در این بخش به ورود دولت نیاز است تا تسهیلاتی در اختیار نوسازی موتورسیکلت‌ها قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار