سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

گفت‌وگوی مورا و باقری درباره برجام؛ فردا

تصمیم واشنگتن می‌تواند مذاکرات وین را به نتیجه برساند/ تحول جدیدی در روابط ایران و عربستان ایجاد نشده است/ امیر قطر به‌زودی به تهران می‌آید/ رئیس‌جمهور به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر خواهد کرد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را بازگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد، می‌توان پس از بازگشت آقای مورا، به وین رفت و‌‌ توافق را امضا کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی مورا و باقری درباره برجام؛ فردا

سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد هفته گذشته وزیر امور خارجه، در خصوص سفر انریکه مورا به تهران، اظهار کرد: مذاکرات ایران و ۴+۱ تا امروز بدون وقفه پیش رفته است اما من بارها گفته‌ام که از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انجام است. سفر مورا به تهران به این معنا نیست که ایشان با پیام جدیدی می‌آیند. لازم بود دیدار حضوری انجام شود و رایزنی‌هایی در تهران صورت بگیرد بر همین اساس ایشان با آقای باقری‌کنی دیدار خواهد داشت و دستور کار روشن است؛ امیدواریم بعد از انجام گفت‌وگوها ما بتوانیم نتیجه را خدمت شما عرض کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حضور آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌و‌گوها را در مسیری که باید انجام شود، دنبال کردیم و علیرغم همه کارشکنی‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی و دستیابی به توافقی قابل اتکا و پایدار، پایبند بوده است. اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد، می‌توانیم پس از بازگشت آقای مورا، به وین برویم و‌‌ توافق را امضا کنیم.

وی در خصوص سفر بشار اسد به تهران نیز گفت: سفر آقای بشار اسد چند وقتی بود که در حال تنظیم بود. ایشان برای این سفر اعلام آمادگی کردند و ایشان با یک هیأت بلند پایه وارد ایران شدند و دو مرتبه با رییس‌جمهوری و یک مرتبه نیز با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. همچنین یک دیدار سه جانبه بین وزیر امور خارجه و وزیر راه ایران و سوریه برگزار شد؛ درباره جزییات پروژه‌ها و توافق‌نامه‌ها گفت‌و‌گوهای مفصلی صورت گرفت. امروز سوریه از فضایی که تروریست‌ها بر آن حاکم کرده بودند، خارج شده است. حضور بشار اسد در تهران پیام مهمی داشت و آن، این بود که سوریه وارد فاز جدیدی شده و ما شاهد عادی‌سازی شرایط در سوریه هستیم.

وی اضافه کرد: در خصوص ابعاد مختلف پروژه‌های در دست اجرا از جمله راه‌اندازی مرکزی تجاری ایران در سوریه لازم بود که گفت‌و‌گو صورت گیرد و این موضوعات جمع‌بندی شود. امیدواریم که این سفر بنیان جدیدی برای ارتقا همکاری‌های ایران و سوریه ایجاد کند.

امیر قطر به زودی به تهران می‌آید

خطیب‌زاده در خصوص سفر امیر قطر به تهران نیز گفت: این سفر به زودی انجام می‌شود و دستور کار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات دوجانبه است. قرار است رئیس‌جمهور کشورمان نیز بعد از این سفر، به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل در خصوص بن‌بست در مذاکرات وین بیان کرد: آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است؛ در بعد تصمیمات واشنگتن بین ایران و ۱+۴ جمع‌بندی انجام و متن بین ما توافق شده است؛ درباره موضوعات باقی‌مانده نیز آمریکا باید پاسخ دهد. آمریکا قرار نیست‌ هدیه‌ای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته که باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را به نتیجه برساند.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان و احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان نیز گفت: تحول جدیدی از دور آخر گفت‌وگوها در بغداد نداریم و اگر تحول جدیدی روی دهد، اعلام ‌خواهیم کر‌د.

وی درباره خروج ایرانیان مقیم اوکراین از مولداوی نیز اظهار کرد: گسترش جنگ نگرانی‌های ما را مضاعف می‌کند. سفارت ایران در اوکراین و آکردیته در مولداوی اطلاعیه‌ای را صادر و از ایرانی‌های که ضرورتی به حضور ندارند، مولداوی را ترک کنند. یکی از نقاط موفق دیپلماسی کنسولی ایران خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود. مشکلی که داشتیم بسیاری از اطلاعیه‌ها را ایرانیان مقیم اوکراین جدی نگرفتند و امیدواریم در این موضوع توجه جدی داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انریکه مورا در سفر به تهران، حامل پیامی از سوی آمریکاست؟ گفت: کار ویژه مورا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، انتقال پیام است و قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. درخواست‌هایی برای دیدار با مورا از داخل و خارج وزارت خارجه شده است اما فعلا تنها ملاقات قطعی ایشان با آقای باقری‌کنی است.

خطیب‌زاده در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور نیز بیان کرد: از بانک مرکزی هم بپرسید. ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نخواهیم ماند. تاکنون منابعی که آزاد کردیم به صورت مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.

وی درباره سفر رئیس پارلمان عراق به تهران نیز گفت: عراق یکی از شرکای تجاری ماست بر همین اساس وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی برای ما بسیار مهم است. در موضوع ارائه خدمات و انرژی تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق انجام دهیم. راه‌حل‌هایی پیدا شده و امیدواریم گفت‌وگوها به نتیجه برسد. سفر رئیس پارلمان عراق حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفت‌وگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان داده شد؛ امیدواریم شاهد انتقال هرچه سریع‌تر قدرت در عراق باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهوری بارها بر اهمیت تشکیل سازمانی مرتبط با مهاجران تاکید کرده‌اند، وزارت امور خارجه چه اقدامی در این راستا انجام داده است، گفت: وزارت خارجه موضوع و اهمیت بسیار زیاد مهاجران را به صورت مکتوب و شفاهی اعلام کرده است و نظرات خود را در این خصوص مکتوب سازمان فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای داشته باشیم. یکی از معضلات در موضوع مهاجران این است که دارای مشکلات متعددی هستند که در چند سازمان پیگیری می‌شود. وزارت خارجه از مدت‌ها قبل این موضوع را به عنوان موضوع اساسی و درست پیگیری و اعلام موضع کرده است.

هیچ ارتباطی بین پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی وجود ندارد

خطیب‌زاده در خصوص پرونده حمید نوری در سوئد و ارتباط آن با پرونده احمدرضا جلالی و صدور حکم اعدام برای وی، گفت: همانطور که در جریان هستید احمدرضا جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر شده است و درخواست بازنگری ارائه داده است که در حال بررسی است. درباره حمید نوری نیز باید گفت که گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند و شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد، شک ما را برمی‌انگیزد که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد. اینها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند. دادگاه نوری صلاحیت نداشته و حقوق اولیه‌ آقای نوری رعایت نشده است. متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد. فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود. موضوع جلالی جاسوسی است و در مسیر خوب پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر گزارشگر تحریم‌های سازمان ملل به تهران نیز بیان کرد: درخواستی طرح شد و ایران هم موافقت کرد و ایشان ملاقات‌هایی را با گروه‌های مدنی و سازمان‌ها و اشخاص و البته اصحاب رسانه خواهند داشت؛ امیدواریم که حداقل برای یکبار این ظلم و گردن‌کشی ایالات متحده ثبت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار