پژواک جشنواره‌ای برای احیای جایگاه «مستند» در رادیو

تهران (پانا) - علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداوسیما می گوید پژواک جشنواره‌ای برای احیای جایگاه مستند در رادیو است .

کد مطلب: ۱۲۷۷۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
پژواک جشنواره‌ای برای احیای جایگاه «مستند» در رادیو

ظهر امروز نشست خبری نخستین جشنواره ملی رادیویی «پژواک» با حضور مدیران رادیو و علی بخشی‌زاده معاون صدا در ساختمان کنفرانس رادیو برگزار شد.

در بخشی از این نشست علی بخشی‌زاده با اشاره به جایگاه مستند در برنامه‌های رادیو گفت: یکی از توفیقاتی که در این دوره داشتیم این بود که با خود تصمیم گرفتیم یک عکس هوایی از رادیو بگیریم تا نقاط آسیب و ضعف خود را شناسایی کنیم. یکی از این حوزه‌ها که بر آن اساس قرار است پیش برویم، توجه به قالب مستند بود و هست.

وی ادامه داد: وقتی رادیو در حوزه مستند پیشگام شود در حوزه مستند تلویزیونی هم اثرش را می‌گذارد، طبیعی است که مستند رادیویی به دلیل زحماتی که دارد در حوزه تولید دستخوش غفلت قرار می‌گیرد.

بخشی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمر طولانی فعالیت نمایشی رادیو در ایران گفت: در رادیو عمر نمایش بسیار طولانی است و این حوزه مورد غفلت قرار نگرفته است. اکثر هنرمندان حوزه نمایش هم از رادیو برخاسته‌اند و حالا مجموعه اتفاقاتی باعث شده است نسبت به احیای مستند رادیویی اقدام کنیم.

وی به بودجه اندک رادیو در بحث مستند سازی اشاره کردو افزود: بودجه برنامه سازی در حوزه مستند اندک است، از جمله رویکردهایی که باید در این راستا داشته باشیم، میزان تخصیص بودجه‌ای است که باید به ازای برنامه‌های مستند در نظر گرفته شود و باید در این زمینه تغییراتی داشته باشیم. مثلاً برآورد دقیقه‌ای پنج هزار تومان باعث شده است که این اتفاق مغفول واقع شود.

بخشی‌زاده به اهمیت برگزاری نخستین جشنواره پژواک اشاره کردو گفت: احیای پایگاه و جایگاه مستند در معاونت صدا هدف اصلی جشنواره است. ایجاد رقابت بین برنامه سازان، به رخ کشیدن جذابیت‌های قالب مستند، به روز رسانی دانش مستندسازان هم طبیعتاً در ادامه کار قرار می‌گیرد. رادیو مستند به صورت فصلی فعالیت دارد، پنل‌های آموزشی در دستور کار داریم و جذب مخاطبان هم از دیگر اهداف ماست.

وی به شکل گیری باشگاه مستند سازی در رادیو اشاره کردو افزود: دبیرخانه این رویداد دایمی است و به همین دلیل به دنبال شکل‌ گیری باشگاه مستندسازی هستیم ، همچنین به دنبال تقویت مستندسازی مردمی نیز هستیم تا در جشنواره دوم از آن بهره بگیریم..

وی با تاکید بر این موضوع که می‌توان در قالب مستند به طیف وسیعی از مشکلات مردم پرداخت،گفت: در حوزه نیروی انسانی، رسیدن به موفقیت بالاست و رادیو در این زمینه همیشه مولد بوده است. بهترین مجریان تلویزیون، بهترین نویسندگان ازرادیو به تلویزیون رفته‌اند.

بخشی‌زاده یادآور شد: تشکیل شوراهای اندیشه‌ورزی در شبکه‌ها، ویژه برنامه‌های مستند، آموزش مستمر و تشکیل کارگاه‌های برنامه سازی در حوزه مستند، اختصاص بودجه مستند از جمله رویکردهایی است که باید در این مسیر در پیش گیریم..

وی در بخش دیگر با اشاره به سیاست‌های کلان محتوایی اظهار کرد: اولین سیاست ما تقویت روحیه و هویت ملی است. ما چند مستند داریم که زنان تدبیرگر را نمایش می‌دهد زنانی که استاد حل مسائل هستند؟

بخشی‌زاده درباره اولویت‌های موضوعی گفت: سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله اولویت‌های ماست که از مصادیق آن ازدواج آسان، روابط خانوادگی و فرزند آوری است. نگاه به سالمندان، رابطه با محیط زیست و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از دیگر اولویت‌هاست.

وی در ادامه درباره جزییات جشنواره «پژواک» هم گفت: زمان افتتاحیه این رویداد دوم خرداد در استودیوی شماره یک معاونت صدا خواهد بود و اختتامیه هم در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد.

بخشی‌زاده در پاسخ به اینکه چرا جشنواره در زیباکنار برگزار نشده است هم گفت: صرفه و صلاح در این بود که در تهران برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار