رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با پانا:

سهم تغییرات اقلیمی در خشکسالی ‌کشور؛ فراوانی خشکسالی در ایران رو به افزایش است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره سهم و تاثیر تغییرات اقلیمی در خشکسالی‌های کشور توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سهم تغییرات اقلیمی در خشکسالی ‌کشور؛ فراوانی خشکسالی در ایران رو به افزایش است

احد وظیفه درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر خشکسالی به پانا گفت: «تغییرات اقلیمی به‌صورت بزرگ مقیاس و کلان در همه مناطق مختلف دنیا اثر گذاشته است و مهم‌ترین عامل آن‌هم افزایش دما در سطح کره زمین بوده است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.»

وی افزود: «تغییرات اقلیمی اثرات مختلفی از جمله آب‌شدن حجم عظیمی از یخ‌های قطب شمال شده و اکوسیستم کل منطقه را تغییر داده است و این افزایش دما در قطب شمال بیشتر از سایر نقاط دنیا است. تغییرات اقلیمی تاثیرات زیادی هم بر کاهش بارندگی‌ها داشته است و طی ۵۰ سال گذشته بارندگی‌های سالانه به‌طور متوسط حدود یک میلیمتر نسبت به دوره قبل کاهش یافته است.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره خیزش گرد و خاک در کشور و تاثیرات تغییر اقلیم در بروز این پدیده گفت: «تغییر اقلیم موجب بروز و فراوانی خشکسالی‌ها در این نقطه از کره زمین شده است. اکنون فراوانی خشکسالی‌ها بیشتر شده است و در کشور دومین سال پیاپی خشکسالی را می‌گذرانیم. این مساله در خشکی تالاب‌ها تاثیرگذار است و در نهایت منجر به پدیده‌ گرد و خاک می‌شود.»

وی اضافه کرد: «تولید گرد و خاک یک فرایند طبیعی در مناطق بیابانی و صحرایی است و ایران نیز در مجاورت مناطق بیابانی قرار گرفته است. مصرف بی‌رویه آب نیز در ایران و کشورهای همسایه موجب تشدید بروز پدیده گرد و خاک شده است.»

وظیفه درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از خیزش گرد و خاک نیز گفت: «مطالعات زیادی درباره کانون‌های گرد و غبار انجام شده است. این کانون‌ها شناسایی شده‌اند و فعالیت‌هایی ازجمله مالچ‌پاشی برای کنترل خیزش گرد و غبار انجام شده است اما مناطق کانون‌های گرد و غبار وسیع هستند.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی خاطرنشان کرد: «مدت زمان تولید توده‌های گرد و غبار به‌سرعت حرکت و فاصله محل انتقال از ایران وابسته است و در بعضی موارد که از فاصله دورتری وارد می‌شوند، ممکن است که توده گرد و غبار از یک هفته قبل تشکیل شده باشد و در توده‌های داخلی نیز طی چند ساعت تولید می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار