قهرمان‌پور در گفت‌و‌گو با پانا:

امکان احیای برجام وجود دارد

تصمیم سیاسی باید توسط آمریکا گرفته شود/ بستر و زمینه جنگ اوکراین و مذاکرات برجام دو مسأله متفاوت است البته تأثیرات غیرمستقیم دارد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تابع متغیرهای متعدد است از جمله مسائل داخلی هر دو کشور، بر همین اساس عدم قطعیت زیاد است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

کد مطلب: ۱۲۷۵۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
امکان احیای برجام وجود دارد

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا در خصوص مذاکرات وین و در واکنش به خبر وال‌استریت‌ ژورنال مبنی بر پیشنهاد اروپا به ایران برای سفر انریکه‌ مورا به تهران، اظهار کرد: «چنین موضوعی قابل پیش‌بینی بود چون از قبل اروپایی‌ها اعلام کرده بودند که حاضر هستند این کار را انجام دهند اما این پیشنهاد اروپایی‌ها ضمن اینکه جذابیت دارد، نقاط مبهمی نیز دارد از جمله اینکه باید منتظر باشیم ببینیم چنین اخباری از وال‌استریت‌ ژورنال صحت دارد یا خیر که آیا این حرف‌ها مواضع رسمی اروپایی‌هاست یا برداشت وال استریت ژورنال است.»

وی افزود: «مذاکرات وین تمام شده و متن نیز آماده شده است؛ مذاکرات جدیدی در کار نیست اکنون مسأله‌ای که هست این است که تصمیم‌گیری‌های سیاسی باید توسط آمریکا انجام شود. مسائل داخلی هر دو طرف تابع ملاحظات متعددی است. لذا این مسأله نیازمند مذاکرات مجدد نیست. این موضوع تابع متغیرهای متعدد است از جمله مسائل داخلی هر دو کشور بر همین اساس عدم‌قطعیت زیاد است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «من شخصاً خوش‌بین هستم و احساس می‌کنم امکان احیای برجام وجود دارد.»

وی در خصوص تأثیر بحران اوکراین بر مذاکرات نیز گفت: «مسائل اوکراین تأثیر مستقیمی بر مذاکرات وین ندارد. این مسأله بین روسیه، امریکا و اروپا است و مساله خاورمیانه نیست. آمریکا مسأله برجام را در دو زمینه «مسائل خاورمیانه» و «مسائل کنترل تسلیحاتی» تحلیل می‌کند؛ در خصوص «کنترل تسلیحاتی» اختلاف نظری بین چین، روسیه و آمریکا در مورد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وجود ندارد.»

قهرمان‌پور در پایان خاطر نشان کرد: «در مورد بحث منطقه‌ای بین روسیه و چین و آمریکا، اختلاف منافع است اما روسیه و چین به دنبال این نیستند که شرایط منطقه بی‌ثبات شود. بنابراین بستر و زمینه جنگ اوکراین و مذاکرات برجام دو مسأله متفاوت است البته تأثیرات غیرمستقیم دارد از جمله اینکه آمریکایی‌ها پس از ناکامی روسیه احساس می‌کنند که وضعیت بهتری در نظام بین‌الملل دارند و ممکن است این اعتماد به نفس، موجب سختگیری آمریکا در مذاکرات وین شود اما به نظر من این موضوع حائز اهمیت نیست.»

محمود غلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار