کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۰

تهران (پانا) - آمار چک‌های مبادله‌شده در سال ۱۴۰۰ حکایت از کاهش ۳۹ و ۴۴ درصدی نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده نسبت به سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید چک دارد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی هر ماه آمار چک‌های مبادله‌شده را منتشر می‌کند و بنابر آخرین گزارش بانک مرکزی از چک‌های مبادله شده در اسفند ماه ۱۴۰۰، در کل ۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۹۹.۵ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این میان تنها ۶۲۲ هزار فقره چک به ارزش ۳۳.۱ هزار میلیارد تومان برگشت خورد. مطابق این آمار، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در اسفند سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۸.۹ درصد و ۱۱ درصد شده است.

از طرف دیگر، در اسفند ماه سال ۱۳۹۶، یعنی سال قبل از اجرای قانون جدید چک، در مجموع ۱۰ میلیون فقره چک به ارزش ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان مبادله شده بود که از این میان ۱.۴ میلیون فقره چک به ارزش ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در این ماه به ترتیب برابر با ۱۴ درصد و ۲۱.۱ درصد بوده است.
با مقایسه آمار مربوط به اسفند ماه سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب با کاهش ۳۶.۴ درصدی و ۴۷.۹ درصدی همراه بوده است.
همچنین در کل سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۱.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۲۷۵۴.۶ هزار میلیارد تومان مبادله شده و ۷.۴۳ میلیون فقره به ارزش ۳۲۹.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورد؛ بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در این بازه زمانی به ترتیب برابر با ۹.۱ درصد و ۱۱.۹ درصد است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۶، در مجموع ۱۱۲.۸ میلیون فقره چک به ارزش ۷۴۸.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شد و ۱۷.۲ میلیون فقره به ارزش ۱۶۱.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود؛ بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۱۵ درصد و ۲۱.۵ درصد بود.
از این رو مشاهده می‌شود که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌شده بین سال‌های قبل و بعد از اجرای قانون جدید چک به ترتیب با کاهش ۳۹.۳ درصدی و ۴۴.۷ درصدی همراه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار