رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

دلیل اصلی کاهش تلفات در تصادفات رانندگی؛ به عنصر انسانی بی‌توجه بوده‌ایم

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت که ‌‌طی سال‌های گذشته روند تلفات در رانندگی در شهر تهران و به طور کلی در کشور یک روند نزولی بوده که بخش عمده آن به هوش اجتماعی شهروندان مربوط می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۵۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دلیل اصلی کاهش تلفات در تصادفات رانندگی؛ به عنصر انسانی بی‌توجه بوده‌ایم

سید‌جعفرتشکری هاشمی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به وضعیت نامناسب ایمنی در حوزه حمل‌ونقل گفت:‌ «وضعیت ما در حوزه ایمنی یک وضعیت مطلوب نیست و با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم. در کشور به ازای هر صد هزار نفر به طور متوسط سالی 20 تا 21 نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند و این عدد مطلوبی نیست و نسبت به میانگین جهانی عدد بالایی است.»

وی با اشاره به اینکه سه ‌عنصر راه، خودرو و انسان در ایجاد تصادفات نقش زیادی دارند، گفت:‌ «حتما کیفیت خودرو در اینکه تلفات افزایش پیدا نکند، موثر است و کیفیت راهِ خوب می‌تواند جلوی تصادفات را بگیرد و رفتارهای انسانی در رانندگی نیز موثر است که نسبت به آن خیلی غفلت کردیم و لذا همه چیز به خودرو مربوط نمی‌شود. طبق مطالعاتی که در داخل و خارج انجام شده بیش از 90 درصد سوانح ترافیکی با عنصر انسانی در ارتباط است؛ یعنی رفتار راننده به چه ترتیب بوده، مهارت‌هایش چقدر بوده و چطور تلاش کرده برای اینکه جلوی حادثه را بگیرد یا حادثه را به وجود بیاورد. به نظر می‌رسد در این رابطه تقریبا هیچ برنامه‌ای نداریم. صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، پلیس، شهرداری‌ها و وزارت راه همگی مسئولند که در موضوع رفتارهای رانندگی مجموعه اقداماتی انجام دهند تا بتوانیم کارهایی که به وسیله انسان قابل پیشگیری است انجام دهیم.»

تشکری هاشمی اضافه کرد:‌ «بسیاری از ترافیک‌های سنگینی که در معابر شهری می بینیم و برخی از تصادفاتی که اتفاق می‌افتد بر اثر بی‌توجهی به حقوق شهروندان دیگر، بی‌توجهی به مقررات راهنمایی رانندگی، قانون شکنی، زیاده خواهی‌ها و هیجان‌طلبی در رانندگی رخ می‌دهد؛ پس نباید همه چیز را به پای این بگذاریم که خودرو و جاده خوب نیست. حتما اینها معایبی دارند و خودروها بی‌کیفیت و ناایمن هستند ولی افزون بر اینها بایستی در موضوعات رفتاری نیز تلاش البته این توقع ما از صنعتگران را برای تولید با کیفیت کم نمی‌کند و مطالبه جدی همه ما خواهد بود.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:‌ «مدیریت شهری، راهنمایی و رانندگی و دولت مکمل یکدیگرند اما آنچه که تقسیم کار شده در حوزه اجرای قانون و به عنوان نظارت کنندگان و کنترل کنندگان نقشی است که پلیس انجام می‌دهد و زیرساخت‌ها وظیفه‌ای است که شهرداری و دولت باید انجام دهند تا گذرگاه‌های خودروها مناسب باشد؛ وظیفه‌ای که در حوزه وزارت خانه‌هایی مانند وزارت صمت و وزارت راه و شهرداری‌هاست. به نظر می‌رسد کمترین نقش برمی‌گردد به اینکه دنبال مسائل سخت‌افزاری باشیم و باید نگاه خود را به یک نگاه نرم‌افزاری تغییر دهیم چه در حوزه تولید، چه در حوزه دولت و چه در حوزه شهرداری‌ها و می‌توانیم با مجموعه‌ای از آموزش‌های شهروندی با مشارکت بیشتر مردم به این موضوع مسلط شویم.»

تشکری هاشمی تاکید کرد:‌ «طی سال‌های گذشته روند تلفات در رانندگی در شهر تهران و به طور کلی در کشور یک روند نزولی بوده که بخشی از آن کیفیت بهتر راه‌ها است ولی بخش عمده آن به هوش اجتماعی شهروندان مربوط می‌شود. اگر آمارهای تلفات 10 سال پیش را بررسی کنید می‌بینید نسبت به الآن تعداد کشته‌شدگان تصادفات از بیش از 26 نفر در صد هزار به 21 یا 20 نفر رسیده است و این را به پای هوش اجتماعی و هوش فرهنگی مردم می‌گذارم و زیرساخت‌ها در این بحث خیلی کمک نکردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار