جزئیات تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان صداوسیما

تهران (پانا) - ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان صداوسیما به‌منظور افزایش آگاه‌سازی آحاد جامعه و پیشگیری از گرایش به مواد مخدر تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان صداوسیما

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، اسکندر مؤمنی با اشاره به‌ضرورت امضای این تفاهم‌نامه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و هر چهار حوزه را همسو با یکدیگر پیش می‌برد.

وی افزود: در حوزه مقابله از ورود مواد مخدر و توزیع آن به داخل و ترانزیت جلوگیری و در حوزه درمان به اشخاصی که گرفتار این بلیه شده‌اند، کمک می‌شود در حوزه توانمندسازی نیز تلاش می‌کند تا افراد بهبودیافته بعد از درمان به جامعه برگردند.

دبیرکل ستاد در ادامه حوزه پیشگیری را مهم‌ترین و اولویت بلندمدت ستاد خواند و گفت: کشور ما در مجاورت مرکز تولید مواد مخدر قرار گرفته و قول ممنوعیت کشت خشخاش را باید در عمل شاهد بود، لیکن ما هیچ راه گریزی نداریم تا اقدامات پیشگیرانه را در حوزه اعتیاد و مواد مخدر در اولویت اقدامات خود قرار دهیم.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته اقداماتی در همه حوزه‌های مبارزه انجام‌شده اما توجه به حوزه پیشگیری اولویت دارد.

مومنی ادامه داد: جامعه انتظار دارد که کاری کنیم مواد مخدری برای مصرف در دسترس نباشد. این اقدام مهم است و وظیفه مسئولان است اما به‌تنهایی کافی نیست و باید به مرحله‌ای برسیم که علاوه بر جلوگیری از عرضه مواد مخدر، تقاضای آن نیز کاهش یابد و این نیاز به فعالیت جدی‌تر در حوزه پیشگیری از اعتیاد دارد. اگر بخواهیم این امر را به سامان برسانیم باید هر دو حوزه به‌صورت موازی باهم پیش بروند، هم تلاش شود مواد مخدری در دسترس نباشد و هم بازدارندگی درونی ایجاد شود تا افراد به سمت مصرف مواد مخدر نروند.

دبیر کل ستاد با اشاره به انجام پیمایش علمی در امر اعتیاد گفت: طبق این پیمایش از جمعیت آماری، ۳۳ درصد افرادی که معتاد شده‌اند علت گرایش به مواد مخدر را «نداشتن قدرت نه گفتن» در مقابل پیشنهاد گروه همسالان برای مصرف مواد مخدر عنوان کردند و بالغ‌بر ۳۰ درصد نیز گفتند ما فکر نمی‌کردیم با چند بار مصرف معتاد شویم، همچنین درصد زیادی از خانواده‌ها نیز، زمان طولانی بعد از گرفتار شدن فرزندانشان متوجه اعتیاد ایشان می‌شوند.

وی افزود: این آمارها نشان می‌دهد که در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، ما استفاده از ظرفیت‌های زیادی را همچون ورزش و… شروع کردیم اما اولویت اصلی در این حوزه را به آموزش‌وپرورش و صداوسیما اختصاص دادیم و در تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش، علی‌رغم بروز شرایط کرونایی از بستر «شاد» استفاده شد و حدود ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی و بیش از پنج میلیون نفر دانش‌آموز و خانواده‌هایشان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: صداوسیما نیز به توجه به بضاعت، توان و تأثیرگذاری در جامعه و با استفاده از شیوه‌های هنرمندانه می‌تواند اقداماتی خوبی را در راستای تغییر سبک زندگی به منظور پیشگری از اعتیاد انجام دهد، لذا درصدد هستیم برای مصون کردن جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد و اطلاع‌رسانی از این رسانه پرمخاطب، بیش از گذشته استفاده کنیم.

مؤمنی تصریح کرد: با همه توان معتقدیم که پیشگیری از اعتیاد؛ حوزه راهبردی ستاد است و اگر حوزه‌های مقابله و درمان در اولویت کوتاه‌مدت هستند، حوزه پیشگیری از اعتیاد با توجه به این موضوعاتی که مطرح شد، اولویت اصلی ستاد است.

وی در پایان گفت: ضرورت دارد نمایندگانی از سوی ستاد و سازمان صداوسیما ، روند اجرا و اثربخشی این تفاهم نامه را ارزیابی و بازخورد آن را به مسئولان اعلام کنند، امضای این تفاهم نامه به منزله پایان کار نیست بلکه آغاز راه است، لذا پرداختن به موضوع مواد مخدر آن‌هم به‌صورت مستمر و جدی و همچنین انعکاس فعالیت‌های مبارزه با مواد مخدر از الزامات رسانه‌ای هستند که امیدوارم شاهد ایجاد موج خبر و رسانه در این عرصه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار