ایران در منطقه مرزی با افغانستان یک بیمارستان مجهز می‌سازد

تهران (پانا) - جمهوری اسلامی ایران یک بیمارستان در منطقه مرزی ایران با افغانستان برای درمان اتباع این کشور که روادید سفر به ایران ندارند، احداث می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران در منطقه مرزی با افغانستان یک بیمارستان مجهز می‌سازد

بنابر گزارش شبکه طلوع نیوز افغانستان، سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل در دیدار با دکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت دولت طالبان از ساخت یک بیمارستان مجهز و استاندارد در مرز ایران و افغانستان خبر داد.

این گزارش به نقل از یک اطلاعیه وزارت بهداشت افغانستان آورده است که قرار است یک بیمارستان در مرز ایران و افغانستان ایجاد شود تا افغانستانی ها بتوانند بدون دریافت روادید سفر به ایران برای مداوای بیماری های خود در این مرکز درمانی اقدام کنند.

سرپرست سفارت ایران در کابل همچنین از وزیر بهداشت طالبان خواست فهرست نیازمندی‌هایشان را در بخش دارو، واکسن‌های کرونا و سرخک با او در میان بگذارند تا دولت ایران در این زمینه همکاری کند.

دولت ایران، پیش از این نیز طرح ساخت بیمارستانی را در منطقه افشار شهر کابل در دست داشت. وزیر بهداشت طالبان از مقام‌های ایرانی درخواست کرد تا بیمارستان افشار را به بیماران سرطانی اختصاص دهند.

براساس این گزارش، در اطلاعیه وزارت بهداشت طالبان آمده است، در دیدار این دو مقام ایرانی و افغان، درخصوص همکاری لازم در ارتباط با ادامه کار ساخت دو بیمارستان که از سوی ایران در کابل و بامیان ساخته می‌شود، بحث و تبادل نظر شد.

این اطلاعیه همچنین به نقل از قلندر عباد از تصمیم دولت پاکستان برای ساخت بیمارستان‌های مرزی، در مرز میان افغانستان و پاکستان در تورخم و سپین بولدک قندهار خبر داد.

این در حالی است که در زمان حاکمیت دولت پیشین افغانستان نیز خبرهایی در مورد ساخت بیمارستان‌های مرزی میان دو کشور افغانستان و پاکستان منتشر شد، وعده هایی که هرگز عملی نشد.

مسافرت‌ افغان‌ها به کشورهای همسایه برای درمان پیشینه طولانی دارد. به‌ویژه در ۲۰ سال گذشته، سفر اتباع افغان به پاکستان، ایران و هند به منظور درمان بخشی از روند پزشکی و درمانی در افغانستان شده بود.

با وجود این که میلیون‌ها دلار از کمک‌های بین‌المللی در افغانستان در بخش‌های بهداشت و درمان مصرف شده است، اما بیماران افغان، حتی برای بیماری هایی که ممکن بود بتوانند در داخل کشورشان درمان کنند، به‌دلیل نبود اعتماد کافی به سیستم بهداشت در کشورشان به کشورهای همسایه سفر می‌کردند.

در حال حاضر، پس از سقوط دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان در کابل، دریافت روادید هند و پاکستان برای مردم افغانستان دشوار شده است و در همین حال، امکان درمان و مراقبت در ساختارهای بهداشتی افغانستان نیز به شدت کاهش یافته است.

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، از فروپاشی سیستم بهداشت و درمان در افغانستان خبر می‌دهد. آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، حاکی از بسته شدن بیش از ۲ هزار مرکز بهداشتی در افغانستان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار