کارشناس ستاره‌شناسی:

علم نجوم دست‌یابی به آرامش در هیاهوی زندگی است

قم (پانا) - علم نجوم از دیرباز مورد توجه و علاقه جمع زیادی از محققان و دانشمندان و حتی عامه مردم بوده و عده‌ای از کارشناسان، آن را مایه آرامش در هیاهوی زندگی می‌دانند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
علم نجوم دست‌یابی به آرامش در هیاهوی زندگی است

علم نجوم و کنکاش در آسمان ها از دیرباز مورد توجه و علاقه جمع زیادی از محققان و دانشمندان و حتی عامه مردم بوده و البته به عقیده عده ای از کارشناسان، مایه آرامش در هیاهوی زندگی نیز می شود.

برای آشنایی هر چه بیشتر با برخی موضوعات مرتبط با ستاره شناسی گفتگویی را با سید فواد ابراهیمیان کارشناسی مهندسی مکانیک، مدیر تولید کارخانه ماصاکو، موسس و مدیر انجمن ستاره شناسی آسمان آبادان انجام داده ایم.

وی تاکنون دوره های مختلف ستاره شناسی از مقدماتی تا پیشرفته، کارگاه‌ها، سمینارها و همایشات در سطح شهرستان تا کشوری، رصدهای روئیت هلال ماه، رصدهای اختفاها، کسوف ها، خسوف‌ها و پدیده های نجومی برگزار کرده و یا انجام داده است.

علاقه مندی شما در حوزه علم‌نجوم از کِی و کجا شروع شد؟

«ستاره شناسی را از ۷ سالگی، زمانی که در حیاط منزل میخوابیدیم و پدرم صورت های فلکی را به ما نشان میداد شکل گرفت؛ من عاشق آسمان و شگفتی هایش شدم و همین امر باعث شد در دوره راهنمایی به‌صورت کامل و حرفه ای به دنبال یادگیری این علم کهن بروم.
علاقه زیادم زمانی شکل گرفت که توانستم این شگفتی را به همه نشان بدهم و برق چشمهایشان را از دیدن آسمان، ببینم».

اگر از یک خاطره، به عنوان خاطره خوب آموزش های نجوم یاد کنید، چیست؟

«خاطرات بنده از این علم بسیار زیاد است؛
اما اگر بخواهم یکی از بهترین خاطرات را بیان کنم میتوانم به خاطره زیبای سال ۹۷ اشاره کنم؛ آن زمان در حال برگزاری آموزش و رصد سیارات، کرات متفاوت و صورت‌های فلکی برای عموم مردم‌ بودیم، خانواده ای گفتند قصد داریم گسیول این برنامه را ببینیم، مادربزرگ این خانواده همه چیز درباره آسمان و کیهان را میدانست و بنده مشتاقانه منتظر بودم عکس العمل ایشان را بعد از رصد ببینم. چون گفته بودند تا آن زمان با چشم غیرمسلّح به آسمان نگاه کردند و در همین حد علاقه‌شان‌ شکل‌ گرفته است؛ بعد از گپ و گفت با آن مادربزرگ متوجه شدم واقعا صورت‌های فلکی را میشناسند، لحظه‌ای که با تلسکوپ اجرام متفاوتی را رصد کردند اشکهایشان سرازیر شد و بلافاصله گفتند به بزرگترین آرزویم رسیدم.
تا ابتدای صبح برنامه ما ادامه داشت و ایشان لحظه به لحظه برایمان دعا می‌کردند و ذکر سبحان الله از زبانشان قطع نمی‌شد».

کاربرد علم نجوم و دنیای بیکران آسمانها در نگرش انسان ها به جهان و زندگی خود چیست؟

«دیدگاه بنده درباره دید و نگرش انسان ها به جهان آسمان شب، محل پرواز خیالات شاعرانه است. می توان به آسمان نگاه کرد و زیبایی های فراوانی را مشاهده نمود. شاید اگر خوب نگاه کنیم، چیزهایی را ببینیم که دیگران نمی بینند. از نظر من نجوم، هنر آرام شدن در هیاهوی دیوانه وار و کرکننده شرایطِ سخت زندگی است.
دلت آنجا بشدت آرام میگیرد، چون میدانی آن طرف‌تر در سکوت محط بی کران ‌تمام مسائل گم میشود. زمانی که انسان ها به آسمان بی‌کران می‌نگرد میتوانند نظام جهان هستی و بزرگی خداوند را لمس کنند و چه خوب است از این علم، این را درک کنیم که از پسِ هر تاریکی قدری روشنایی است. گردش آسمان و زمین به ما اثبات می‌کند که ما فراموش نشده‌ایم و باید امیدمان به خالق این عظمت یعنی خداوندیکتا باشد».

چه آینده ای را برای نجوم ایران به تصویر می‌کشید؟

«با پیشرفت تکنولوژی، شبکه های اجتماعی و برنامه ریزی های مشخص، انسجام تیم های نجوم، موسسات و انجمن های فعال، حضور پر شور و علمی علاقمندان، ایجاد فضاهای نوآموزشی و ترویجی، همه این موارد نشان‌می‌دهد درحال پیشرفت این علم در کشور عزیزمان هستیم. ایجاد بستر مناسب از سوی انجمن نجوم ایران این فرصت را قرار داده است تا اطلاعاتی از فعالیت گسترده منجمان آماتور و حرفه‌ای در ایران داشته باشیم».

ارتباط قرآن و نجوم را چطور می‌بینید؟

«خداوند در قران کریم میفرماید همانا ما آسمان‌ها را آفریدیم و همواره آن را گسترش میدهیم؛ این بیان نشان دهنده اهمیت علم نجوم و آسمان هاست. بارها در قرآن کریم به این علم زیبا اشاره شده است، ما با شناخت آسمان میتوانیم به نظم و خلقت آفرینش پی ببریم و بزرگی خداوند را درک کنیم. در این زمینه کارگاهی با عنوان نجوم از منظر قرآن برگزار می‌شود که در آن شگفتی های خلقت و ارتباطات نجوم و قرآن را به تصویر خواهیم کشید».

پیشنهاد شما به جوانان و علاقه‌مندان به نجوم چیست؟

«روی صحبت بنده به جوانانِ علاقمند به علم ستاره شناسی و هرعلمی است؛ آن هم اینکه هر مبحثی که برایشان مطرح می‌گردد، قبل از پذیرش و در قدم اول، تحقیق کنند و هر شِبه علمی را نپذیرند؛ کتابخوانی هم امر و تاثیر مهمی در پیشرفت علمی، تحصیلی، شخصیتی و تفکر افراد دارد. پس هر روز حداقل ۱۰ صفحه کتاب مطالعه نمایند و از نکته های بیان شده در کتاب، زودگذر نباشند یا به زبان عامیانه، کتاب را گنج حکمت و دانایی برای خود بدانند».

دانش‌‌آموز خبرنگار: مبینا علی‌حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار