نایب رئیس مجلس دانشآموزی چهارمحال و بختیاری:
علمآموزی در مدارس باید با عمل همراه شود
متاسفانه جامعه ما با مدرسهگریزی عدهای از دانش آموزان مواجه است که علت آن، یادنگرفتن دروس تخصصی و عمومی و همچنین جذاب نبودن روش تدریس برخی از معلمان است
کوهرنگ (پانا) - نائب رئیس مجلس دانشآموزی استان چهارمحال و بختیاری ضمن اینکه همراهی علم با عمل را در سطح مدارس ضروری دانست، بر تامین زیرساختها و فراهم کردن بستر مناسب برای پرورش و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان نیز تاکید کرد.
کوثر مهری بابادی، رئیس مجلس دانش آموزی دختران شهرستان کوهرنگ و نائب رئیس مجلس دانش آموزی دختران استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا تربیت دانش آموزان را یکی از ابعاد مهم آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت:« یکی از ابعاد مهم آموزش و پرورش، بعد تربیتی دانش آموزان است، چرا که بعد از خانواده، مدرسه کانون اجتماعی شدن فرد تلقی می شود و انسان با ورود به مدرسه و آشنایی و دوستی با هم سن و سالان خود، مرحله ای دیگر از فرایند اجتماعی شدن را می آموزد و طی می کند. بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است و ما باید با داشتن نظام آموزشی صحیح درصدد باشیم دانش آموزان را با شیوه تربیتی درست، پرورش و آنها را به جامعه تحویل دهیم. به همین منظور، برنامه هایی جهت تربیت دانش آموزان و اصلاح رفتارهای نادرست آنها از جمله شناسایی ریشه و منشا این مشکلات، کمک گرفتن از مشاوران پرورشی کاردان و آشنا کردن آنها با عواقب ناشی از رفتارهای نادرست در نظر گرفته شده است تا بتوانیم گامی را در مسیری که منجر به از بین رفتن و حل این مشکلات می شود، برداریم.»
وی در ادامه آسیب های اجتماعی را یکی از معضل های اصلی جامعه به خصوص قشر نوجوان دانست و گفت: «یکی از مشکلات اساسی که امروز جامعه ما به ویژه قشر نوجوان را به چالش کشیده و اثرات مخرب زیادی را در زندگی آنها به همراه داشته، آسیب های اجتماعی است که ریشه بخش اعظمی از این آسیب های اجتماعی در عدم مدیریت صحیح از فضای مجازی گنجانده شده است. چرا که استفاده نادرست از فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه ای کافی باعث می شود که بسیاری از نوجوانان از فرهنگ اصیل خود فاصله گرفته و به سمت فرهنگ ها و رفتارهای بیگانه گرایش پیدا کنند و در نهایت از هویت اصلی خود دور و دچار خودباختگی در برابر فرهنگ بیگانه شوند.»
مهری بابادی ادامه داد: «اگر در این زمینه، فرهنگ سازی شود و آموزش های اصلاحی و تخصصی برای دانش آموزان صورت بگیرد تا آنها را از این خطر جدی، مطلع و آگاه کنند و بر بصیرت آنها در این خصوص بیفزایند؛ گام بزرگی برای حل این مشکلات و تبعات ناشی از آنها برداشته می شود که این اقدامات در اولویت برنامه های مجلس دانش آموزی قرار خواهد گرفت.»
وی همچنین از والدین خواست تا بر فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی کنترل و مدیریت کافی را داشته باشند.
نائب رئیس مجلس دانش آموزی استان، اشاره ای نیز به مدرسه گریزی عده ای از دانش آموزان داشت و عنوان کرد: «متاسفانه جامعه ما با مدرسه گریزی عده ای از دانش آموزان مواجه است که علت آن، یادنگرفتن دروس تخصصی و عمومی و همچنین جذاب نبودن روش تدریس برخی از معلمان است.»
وی افزود:« اگر در کنار کتب درسی، فایل های کمک آموزشی همچون کتاب کمک آموزشی و سی دی های آموزشی استفاده شود و تدریس معلمان به شکل خلاقانه تر و جذاب تری انجام شود و بعد از تدریس محتوا، بازدهی آن بررسی شود به تاثیرات مطلوب آن پی خواهیم برد.»
مهری بابادی ادامه داد: «ما باید تلاش کنیم که دانش آموز به مدرسه صرفا به مکانی برای آموزش تئوری نگاه کند. بلکه علم آموزی باید با عمل همراه باشد و در کنار آموزش، پرورش استعدادهای دانش آموز هم باید از جایگاه ویژه ای برخوردار شود تا این منطق را در ذهن دانش آموزان ایجاد کنیم که در مدرسه علاوه بر آموختن مطالب علمی و فراگرفتن مهارت های کاربردی زندگی، استعدادهای آنها نیز پرورش می یابند و شکوفا می شوند.»
وی به استعدادهای کشف نشده دانش آموزان هم اشاره ای کرد و گفت: «متاسفانه در شهرستان های استان ما و به طور کلی در جامعه به ویژه مناطق محروم و نیمه محروم، استعدادها و ظرفیت های دانش آموزی بسیار زیادی به خصوص در عرصه ورزش وجود دارد که آنها هنوز کشف نشده اند و یا اگر کشف شده اند مسیر پیشرفت برای آنها فراهم نشده است. ما به دنبال این هستیم که سالن هایی مثل تیراندازی، چمن ، استخر و ... در صورت امکان ساخته شود و در غیر این صورت از مربیان مجرب در مدارس و دیگر مکان ها کمک بگیریم تا یاری رسان دانش آموزان در کشف استعدادهایشان باشیم و توانمندی های آنها بتواند زمینه بروز داشته باشد.»
رئیس مجلس دانش آموزی شهرستان کوهرنگ، وجود امکانات آموزشی مناسب را لازمه آموزش صحیح و پرورش استعدادهای دانش آموزان دانست و افزود: «ما در جلساتی که با مسئولان آموزش و پرورش دیدار و گفت و گو داشتیم، به محروم بودن شهرستان کوهرنگ از نظر کمبود امکانات آموزشی به صورت مستقیم اشاره کردیم و از مسئولان تقاضای دریافت امکانات لازم را داشتیم و درخواست کردیم که دانش آموزان این مناطق با مناطق برخوردار به طور ناعادلانه مقایسه نشوند.همچنین ما، در جلسه ای که در آینده با مدیر کل آموزش و پرورش برگزار خواهد شد این مسئله را مطرح خواهیم کرد تا انشاءالله به پاسخ مورد قبولی از جانب ایشان برسیم.
مهری بابادی در پایان، تشکیل مجامع دانش آموزی و استفاده از نظرات و پیشنهادات نمایندگان دانش آموزی را اقدامی موثر برای حل مشکلات جامعه دانش آموزی دانست و افزود:«ما نمایندگان مجلس دانش آموزی، صدای دانش آموزان هستیم و مشکلات و کمبودهای جامعه دانش آموزی را با پوست و گوشت و استخوان خود درک می کنیم و از جان و دل مایه می گذاریم تا به دنبال حل کردن مشکلات آنها باشیم چون از میان همین قشر برخواستیم و به دنبال برطرف کردن مشکلات هستیم. البته در این میان مسئولان هم باید همت کنند و به حرف دل دانش آموزان گوش فرا دهند تا بسیاری از مشکلات را با تعامل همدیگر ریشه کن کنیم. در کل ما تمام قوای خود را برای از بین بردن مشکلات دانش آموزان به کار خواهیم گرفت تا انشاءالله با یاری و مدد خداوند و کمک مسئولان به نتایج مطلوب برسیم و مطالبات و خواسته های دانش آموزان را تحقق ببخشیم.»
دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی
ارسال دیدگاه