اصغر باقرزاده:

روند تولید، ترویج و کاربرد دانش در تعلیم و تربیت باید با تحولات بازار کار متناسب‌سازی شود

«هفته مشاغل» فرصت مغتنمی برای اجرای برنامه­‌‌های تبیینی­، ترویجی و آموزشی در‌خصوص معرفی مشاغل است

تهران (پانا) - سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به‌‌مناسبت برگزاری برنامه‌های هفته معرفی مشاغل پیامی را صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۲۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
روند تولید، ترویج و کاربرد دانش در تعلیم و تربیت باید با تحولات بازار کار متناسب‌سازی شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، متن پیام اصغر باقرزاده به این شرح است:

«براساس چشم‌انداز مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان میثاق ملی در نظام تعلیم و تربیت، مدرسه جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت است.

لذا با توجه به چشم‌انداز مذکور، کلیه فعالیت‌ها، تجارب تربیتی و مهارتی طراحی‌شده در مدرسه باید ناظر بر تکوین و تعالی پیوسته متربیان و کسب شایستگی‌هایی باشد که آنان را قادر سازد تا آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه را در تمام ابعاد و ساحت‌های تربیتی محقق سازند.

بدین‌جهت یکی از کارکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش در این راستا، می‌تواند رشد ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌­ای به عنوان بخشی از جریان تربیت رسمی و عمومی و محقق کردن راهکار 3-21 طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش­ آموزان به سوی رشته ها، حِرَف و مهارت­‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه‌مندی و توانایی آنان باشد.

از سویی دیگر، روند سریع تغییرات جهان امروز از جمله حوادث همچون فراگیری بیماری‌هایی همچون کرونا، سبب شده تا مسیر جهت‌گیری و تصمیم‌گیری زندگی شغلی در افراد در تمامی کشورها متحول شود. سیر تحولات به گونه­‌ای است که براساس پیش‌بینی‌های آینده‌‌نگرانه در خصوص ساختار شغلی در آینده، می‌­توان انتظار داشت خصایص بارزی در مشاغل، چون سرعت گرفتن ایجاد نقش‌های جدید در اقتصاد به‌ویژه در زمینه فناوری، دیجیتالی شدن بازار کار و ضرورت کسب تفکر تحلیلی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری هویدا شود و در این میان، فعالان حوزه کار نیز این ضرورت را درک می‌کنند که ناگزیر هستند، بخش قابل توجهی از ارزش افزوده خود را از طریق ظرفیت‌های مجازی و فناورانه کسب کنند.

لذا با توجه به سیر دگرگونی­‌های اشاره شده، روند تولید، ترویج و کاربرد دانش در نظام تعلیم و تربیت نیز باید با تحولات بازار کار و ماهیت تقاضای شغلی در کشور ما متناسب‌سازی شود و به تبع آن آینده‌سازان ایران اسلامی نیز به عنوان برونداد مهم این نظام باید در این فرایند، با شناخت درست مسیر تحصیلی - شغلی، استعداد، رغبت‌های خود و ظرفیت‌­های شغلی پیش رو، مناسب­‌ترین و آگاهانه‌ترین انتخاب در حوزه حرفه و شغل را داشته باشند.

بدین منظور در کنار بسترسازی برای طرح‌ریزی مطلوب مسیر تحصیلی - شغلی دانش‌­آموزان، برگزاری هفته معرفی مشاغل (7-1 اردیهشت ماه) فرصت مغتنمی، برای اجرای برنامه­‌ها و فعالیت‌های تبیینی­، ترویجی و آموزشی در خصوص معرفی مشاغل و حرف مختلف در سطوح بومی، ملی و جهانی و ترسیم آینده و دور‌نمای شغلی دانش‌آموزان و نیز فرهنگ‌سازی مطلوب در سطح سیاست‌گذاران، برنامه­‌ریزان و مجریان استانی است.

لذا انتظار می­‌رود، تمامی تلاش‌های استانی، منطقه‌ای با هدف جریان‌سازی مناسب و هدفمند در فرصت‌های مواجهه حضوری، بستر فضای مجازی و با بهره­‌گیری از ظرفیت شبکه شاد صورت پذیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار