دیدار فواد حسین و سفیر آمریکا درباره ایران

تهران (پانا) - وزیر خارجه عراق در دیداری با سفیر آمریکا در بغداد نتایج سفر خود به تهران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
دیدار فواد حسین و سفیر آمریکا درباره ایران

به گزارش ایسنا، فواد حسین، وزیر خارجه عراق روز دوشنبه در دیداری با متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد نتایج سفر خود به تهران را تشریح و درخصوص بخش مرتبط با نشست‌های وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران توضیحاتی ارائه کرد.

فواد حسین چهارشنبه‌شب در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از استقبال گرم برادر عزیزم قدردانی کنم. ما مثل همیشه نشست و گفت‌وگوهای مهمی داشتیم. با صراحت گفت‌وگو کردیم. در ابتدای گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه رایزنی کردیم که یکی از محورهای اصلی آن روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بود.

وی ادامه داد: در نشست‌هایی که با طرف‌های ایرانی داریم یک موضوع ثابت، زیارت اماکن مقدسه در عراق توسط ایرانی‌ها و تسهیل این سفرهاست. در این دیدار نیز در مورد این سفرهای زیارتی گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای اتباع ایرانی جهت انجام این سفرهای زیارتی فراهم کنیم.

فواد حسین ادامه داد: در حوزه مسائل دوجانبه یکی از مسائل مهم مسائل امنیتی است. امنیت دو کشور ایران و عراق با هم مرتبط است. امنیت دو کشور مرتبط با امنیت منطقه است و ما در این دیدار در مورد مسائل امنیتی نیز گفت‌وگو کردیم. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد و زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو برای حل آن در پیش بگیریم. راه‌ها برای گفت‌وگو در بغداد باز است و امیدواریم در تهران نیز این درها باز باشد و با هم در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران با تشریح محورهای رایزنی‌اش با وزیر امور خارجه عراق گفت: ما امروز درخصوص موضوعات مختلفی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان این که یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار مسائل مربوط به روابط دوجانبه بود، گفت: در این دیدار بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور تاکید شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با توجه به فاصله‌گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد کرونا قادر باشیم که رفت‌وآمدهای اتباع دو کشور از طریق مرزهای زمینی را گسترش دهیم و این موضوع و صنعت توریست می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات دو کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: ما آرزومند هستیم که طرف عراقی با جدیت پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی با خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند. روابط عمیق، ممتاز و راهبردی دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در هفت ماه گذشته حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر زمان مشابه گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان این که در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تاکید کردیم، گفت: ما از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم و بر اهمیت انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه تاکید داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این که از تلاش‌های سازنده عراق برای از سرگیری گفت‌وگوها بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: امیدواریم که منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار