سخنگوی وزارت امور خارجه:

جو وین همچنان آماده توافق است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد آنچه در وین در حال گفت‌و‌گو هست، با رعایت تمامی مفاد برجام است و قرار نیست هیچ تغییری در برجام انجام شود. دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب و معیار حرکت در تمامی گفت‌و‌گوهای وین است.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
جو وین همچنان آماده توافق است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز ارتش، اظهار کرد: امروز تمامی حیثیت، جان و‌ مال و ناموس این مملکت تحت نظارت ارتش است. ما در آستانه روز سعدی هستیم؛ روز شکوهمندی که در شعر و ادبیات فارسی به نام سعدی نامگذاری شده است و این روز را نیز گرامی می‌داریم.

وی درباره آزادسازی منابع مسدود شده ایران، گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه که ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است. سفری انجام شد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی صورت گرفت؛ این موضوع نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزئیات آن ورود کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دوره اجرای برجام در سال ۲۰۲۳ یعنی کمتر از یک سال و نیم دیگر به پایان می‌رسد، آیا این موضوع در گفت‌و‌گوهای اخیر مدنظر قرار گرفته است با خیر، چه ضمانتی وجود دارد که پس از سال ۲۰۲۳ طرفین به برجام متعهد بمانند؟ گفت: آنچه در وین در حال گفت‌و‌گو هست، با رعایت تمامی مفاد برجام است و قرار نیست هیچ تغییری در برجام انجام شود. دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب و معیار حرکت در تمامی گفت‌و‌گوهای وین از جمله همین موضوع بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت: بار دیگر شاهد هتک حرمت به مسجدالاقصی بودیم و رژیم جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و روزه‌داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد. ایران ضمن محکومیت شدید اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است. طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده ‌خواه و بحران‌آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ قاطع دست از این اقدامات برمی‌دارد.

وی در خصوص آلودگی ریزگردهای ایران و عراق و مشکلات آب نیز گفت: کمیته دیپلماسی آب شنبه هفته جاری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شد. موضوع آب و محیط زیست در دو اداره کل وزارت خارجه پیگیری می‌شود. درباره ریزگردها نیز منابع تخصصی اعلام کنند که مرجع این ریزگردها کجاست. ما باید به دنبال راهکاری مرضی‌الطرفین باشیم. واقعیت این است که عراق دهه‌هاست که سیاست‌های آبی نامناسبی داشته و خورهای زیادی در عراق خشک شدند و بهره‌برداری‌های بسیار زیادی از رودخانه‌ها صورت گرفته است.

خطیب‌زاده درباره اظهارات سفیر اوکراین در تهران مبنی بر اینکه ایرانی‌ها کمکی به ما نکرده‌اند، اظهار کرد: سفیر اوکراین بهتر است، توئیت وزیر خارجه اوکراین را بار دیگر بخواند تا متوجه مواضع دولت خود شود. موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در تداوم آشکار است و ما ضدیت با اصل جنگ را بارها اعلام کرده‌ایم.

برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو کشور ایران و افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمله به اماکن دیپلماتیک ایران نیز بیان کرد: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دهند و همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

وی درباره جام جهانی ۲۰۲۲ نیز گفت: بحث فوتبال بحث جذابی است. وزارت امور خارجه در حال تلاش است که هر آنچه دستگاه‌های متولی خواستار آن هستند اجرا شود. کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور شکل گرفته که وزارت امور خارجه عضو این کارگروه است. ما سعی می‌‌کنیم در دیپلماسی ورزشی هر آنچه که ممکن است را انجام دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: من فکر می‌کنم از گروه خود در جام‌جهانی با قاطعیت صعود می‌کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات وین درخواستی برای مصون ماندن ترامپ و برایان هوک از این انتقام سخت در پی شهادت سردار سلیمانی مطرح شده است، اظهار کرد: بعد از ترور بزدلانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی، اصلی اساسی در سیاست خارجی ایران شکل گرفته است که آمرین، مباشرین و عاملین از محاکمه مصون نخواهند ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد به پیشگاه عدالت مؤاخذه شوند.

جو وین منفی نیست و همچنان آماده توافق است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه در مذاکرات احیای برجام در دولت قبل بحث تحریم سپاه برطرف شده بود بیان کرد: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. ما در ۱۱ ماه منتهی به مذاکرات و قبل از تنفس اخیر همواره گفتیم تا زمانی به کلیت توافق نکردیم درباره چیزی توافق نکرده‌ایم. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه موضوعات تمام شود می‌توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

وی با بیان اینکه جو وین همچنان آماده توافق است، ادامه داد: جو وین منفی نیست؛ منتظر پاسخ مناسب از سوی واشنگتن هستیم. هماهنگ‌کننده برجام یعنی اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران بیشترین ابتکار را داشته و امروز نیز با ابتکارات مختلف در تلاش هستیم تا اجرای تعهدات توسط آمریکا صورت بگیرد. به نظر می‌‌رسد واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا به چند موضوع باقیمانده پاسخ دهد به وین بازخواهیم گشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط دوجانبه ایران و عراق نیز گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات راه‌آهن شلمچه - بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است و تردد اتباع دو کشور و روان‌سازی صدور روادید و چند ده موضوع بین دو کشور در حال گفت‌وگو است.

درباره مرزهای شرقی کشور نگرانی‌های جدی داشته و داریم

وی در خصوص تحولات افغانستان و پاکستان و ایجاد امنیت در مرزهای شرقی کشور بیان کرد: در خصوص مرزهای شرقی نگرانی‌های جدی داشته و داریم. مقامات مرزی با مقامات افغانستان و پاکستان در ارتباط هستند. بارها مسئولیت هیات حاکمه افغانستان را به آن‌ها گوشزد کرده و از دولت دوست پاکستان نیز درخواست کردیم که نسبت به این مسأله توجه داشته باشند.

خطیب‌زاده ضمن ارائه دستاوردهای هشت ماهه وزارت امور خارجه، گفت: وزارت امور خارجه برای تمام شئون زندگی مردم تلاش خود را انجام داده است. امروز روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و قفقاز رشد چشمگیری داشته و همچنین در یک سال گذشته بیش از 1.3 میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است و با کشور ترکیه نیز این حجم تجارت را داشته‌ایم. نفت به فروش می‌‌رسد و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی فروخته می‌شود. وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. درباره روابط ما با دیگر کشورها اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. همچنین سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است و وزارت امور خارجه نه تنها در حوزه واکسن بلکه در حوزه تولید واکسن و خدمات در کنار مردم بوده است و هر کجا لازم بوده وزارت امور خارجه حضور داشته است.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به رواندا و این‌که آیا اتباع ایرانی هم در بین این پناهجویان هستند و اینکه آیا در این باره با مقامات انگلیسی گفت‌وگویی شده است، گفت: طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلیس واقعا شرم‌آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به کشور ثالث توسط انگلیس از مدعیان حقوق بشر نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است، بلکه با مقدمات تمام رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست. شانه خالی کردن انگلیس از وظایف خود جای تعجب دارد؛ لیست و آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود و حتماً به عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را پذیرفته، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار