دانش‌آموزان روزه اولی از روزه‌داری و حضور در مدرسه می‌گویند/ فیلم

اصفهان (پانا) - یک دانش‌آموز روزه‌اولی گفت خدا توفیق روزه‌داری را به بنده‌هایش می‌دهد و کمک می‌کند در درس‌خواندن هم مشکلی همزمان با روزه‌داری ایجاد نشود.

کد مطلب: ۱۲۷۱۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان روزه اولی از روزه‌داری و حضور در مدرسه می‌گویند/ فیلم

نخستین تجربه روزه‌داری روزه اولی‌ها برای دختران جوان ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله هم به یادماندنی و هم شاید با استرس همراه باشد. به همین دلیل والدین در این ماه مبارک رمضان وظیفه‌ای بر عهده دارند تا فرزندانشان را به سمت و سوی صحیح راهنمایی کنند تا به لحاظ جسمی و روحی آماده بهره‌برداری از برکات این ماه شوند.

اصولا خود دختر و پسران کودک و نوجوان برای روزه‌داری اشتیاق زیادی دارد و از سال‌های قبل تجربه روزه‌های کوتاه و روزه کله گنجشکی را داشته‌اند به همین دلیل با این بعد دین بیگانه نیستند و قطعا روزه داری پدر و مادر هایشان را هم شاهد بوده‌اند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه اولی‌ها

مهمترین رعایت تغذیه‌ای برای روزه اولی‌هایی که هنوز عادت به ترک چند ساعته خوردن و آشامیدن ندارند، پخت غذاهای دیرهضم تر مثل برنج، نان، سیب زمینی، انواع مغزها و کربوهیدرات‌ها برای سحری است تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنند. در کنار این مواد غذایی می‌توان از غلات و حبوبات، میوه و سبزیجات نیز استفاده کرد.

خوردن غذاهای فست‌فودی مثل پیتزا، ساندویچ و غذاهای پرچرب و شیرین را در وعده‌های سحری و افطار و تنقلات غیرضروری در وعده افطار حذف کنید.

خوراکی‌های مغذی برای بدن روزه اولی‌ها خرما در وعده‌های افطار و سحر، حلیم در وعده افطار و نوشیدنی‌های سنتی مثل عرقیجات کاسنی، نعناع، تخم شربتی در افطار و سحر به منظور رفع تشنگی و عطش توصیه می‌شود.

خوردن سحری ضروری است

برخی والدین برای اینکه بچه‌هایشان به سختی برای سحری بیدار می‌شوند و یا خودشان سحری نمی‌خورند، روزه اولی‌ها را هم محروم می‌کنند و بچه‌ها در ساعات اولیه روز گرسنه می‌شوند، در حالی که سحری خوردن برای نوجوانان روزه‌دار ضروری است. پس ساعت خواب خانواده را طوری تنظیم کنید که قبل از سحر حتما بچه‌ها خواب کافی کرده باشند و هنگام سحر سرحال باشند.

بهتر است روزه اولی‌ها در هنگام افطار و سحر از خوردن زیاد شیرینی‌جات به ویژه زولبیا و بامیه خودداری کنند چرا که شیرینی جات مصنوعی باعث پر شدن معده شده و مانع از مصرف مواد غذایی سالم می‌شود.

مراقب قند خون نوجوانان باشید

یک سری از نوجوانان روزه اولی به ویژه دختران که در سنین پایینتر به سن تکلیف می‌رسند با روزه‌داری دچار افت قند خون می‌شوند و احساس ضعف و سردرد و سرگیجه می‌کنند. بهتر است با تنظیم مناسب مواد غذایی و استراحت کافی بچه‌ها در هنگام روزه داری و افطار و سحر مراقب سلامتی بچه‌ها باشید و به آن‌ها توصیه‌های لازم برای انگیزه بخشی روزه‌داری با انرژی مثت را بدهید.

با این حال کاهش وزن برای روزه اولی‌ها کاملا طبیعی است و نباید نگران آن شوید منتها می‌توانید با تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن آن را جبران کنید.

ورزش سنگین پیش از افطار ممنوع

اگر در منزل یا بیرون از آن بچه‌ها هر روز ورزش می‌کنند بهتر است در ایام ماه مبارک رمضان ورزش کردن را به ساعاتی پس از افطار موکول کنید، چرا که بدن روزه اولی‌ها هنوز عادت ندارد و ممکن است قوای جسمی‌شان با ورزش سنگین و تعریق بدن تحلیل برود.

چطور نوجوانان کمتر احساس تشنگی کنند

بهتر است توصیه کنید که بچه‌ها در زمان افطار آب خنک زیاد ننوشند و غذاهای سرخ کرده و مدام گوشتی برایشان در وعده سحری درست نکنید. مصرف مواد غذایی چون کاهو و سالاد بدون سس و خوردن هندوانه می‌تواند در وعده سحری و افطار مناسب باشد. این تصور هم اشتباه است که در وعده سحری آب زیاد نوشیدن باعث رفع تشنگی در طول روز می‌شود، چرا که این کار باعث مشکلات گوارشی می‌شود.

و در آخر برای رفع تشنگی ترکیب عرقیجات کاسنی، بیدمشک، سنکنجبین و شاتره، دمنوش گل گاوزبان، چای سبز یا چای کمرنگ، شربت آب و عسل مناسب است. لبنیات هم باعث کرختی، ضعف و اُفت فشار می‌شود و به جای آن والدین می‌توانند پودر مغزهایی چون پسته، بادام، فندوق و نخودچی را در زمان افطار یا سحر به بچه‌ها بدهند.

در زمینه مشوق‌های روزه‌داری هم والدین می‌توانند با رفتار و منش مناسب مشوق بچه‌ها برای روزه‌داری باشند، حتی دوستان فرزندانشان را برای افطار به خانه دعوت کنند با بچه‌ها فرصتی برای گپ و گفت پس از افطار داشته باشند و با آن‌ها به فراخور سنشان بازی کنند تا سختی‌های روزه گرفتن برایشان لذت‌بخش شده و شیرینی‌های با هم بودن پای سفره افطار تا نماز و قرآن خواندن آن‌ها را منتظر ماه رمضان سال بعد کند.

دانش‌آموز خبرنگار: هستی فلاحتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار