رئیس سازمان محیط زیست:

ریزگردها یکی از 11 مخاطره اصلی کشور است

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها یکی از 11 مخاطره اصلی کشور است، گفت دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها است.

کد مطلب: ۱۲۷۱۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ریزگردها یکی از 11 مخاطره اصلی کشور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در دومین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که پیش از ظهر امروز (28 فروردین) در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بحث ریزگردها را یکی از 11 مخاطره اصلی کشور عنوان و اظهار کرد: همه شاخص‌ها حکایت از آن دارد که پدیده تغییر اقلیم در کشور ما اتفاق افتاده است. بنابراین ضرورت دارد که کشور با در نظر گرفتن شرایط جدید اداره شود.

وی با بیان اینکه ما در نامه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد کردیم که شورای عالی محیط زیست به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم تغییر نام یابد، افزود: فرهنگ ما وابسته به طبیعت است و در اثر تغییر طبیعت، فرهنگ هم دچار دگردیسی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پناهندگی محیط زیستی را یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی برشمرد و گفت: متاسفانه مردم در برخی از مناطق کشور مجبورند برای حفظ حیات خود جا به جا شوند.

سلاجقه با تاکید بر ضرورت حل مسایل زیست محیطی از جمله موضوعات حقابه‌ها و ریزگردها با کشورهای همسایه، تصریح کرد: انتظار مردم از ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار بسیار بالاست. بنابراین باید وظایف دستگاه‌های مختلف عضو این ستاد دقیقا مشخص و عملکرد آنها راستی آزمایی شود.

به گفته وی، دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها در کشور است.

وزارت نیرو موظف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تامین حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور، گفت: ما تامین حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را در 3 سناریوی کم آبی، میان آبی و پرآبی به وزارت نیرو ارایه کردیم و آنها موظفند برای تامین این حقابه تلاش کنند.

وی با اشاره به توانمندی علمی و اطلاعاتی متخصصان ایرانی در بحث ریزگردها، بر آموزش نیروهای کشورهای همسایه برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار در این کشورها تاکید کرد.

سلاجقه با اشاره به تاثیر نامطلوب ریزگردها بر سلامت جامعه، گفت: خسارت‌های ناشی از پدیده گرد و غبار 20 فروردین از نظر بهداشتی بسیار عجیب بود.

وی، ارزیابی عملیات دستگاه‌های مختلف در بحث مدیریت ریزگردها را برای پای کار آوردن آنها ضروری دانست و خاطرنشان کرد: جلسه ستاد خیلی دیر تشکیل شده است و باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جلسات ستاد باید از این بعد به صورت مستمر و هفتگی برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار