در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور جزئیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس

محمدصالح جوکار درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس، اظهار کرد: «این طرح به صورت پیبشنهادی در دست بررسی است. در این طرح شاخص جمعیت، پراکندگی، وسعت و محرومیت در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که براساس این شاخص‌ها و طبق اصل ۶۴ قانون اساسی به ازای هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس اضافه شود اما با گذشت دو دهه، این اصل قانون اساسی تحقق پیدا نکرده است.»

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور افزود: «‌این موضوع در کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و توزیع نمایندگان را به صورت پیشنهادی به کمیسیون ارجاع داد. کمیسیون در اولین جلسه بررسی شاخص‌ها را انجام داد و در جلسه بعدی مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفته و در نهایت در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

وی با بیان اینکه بررسی تمامی حوزه‌های انتخابیه انجام شده است، گفت: «براساس شاخص‌ها بررسی همه حوزه‌های انتخابیه انجام شده است. یعنی کمبودها و مازاد مورد بررسی قرار گرفت.»

جوکار در پایان خاطر‌نشان کرد:‌ «‌ظرف هفته‌های آینده کارگروه جلسات جمع‌بندی نهایی را با دستگاه‌های اجرایی و همچنین مجمع نمایندگان استان‌ها برگزار می‌کند و پیشنهادات نهایی را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه خواهد کرد.»

پیش از این نیز روح‌الله نجابت، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز گفته بود که مرکز پژوهش‌ها با شاخص قرار دادن محورهای جمعیت، مباحث جغرافیایی و سیاسی امنیتی، ۲۰۹ حوزه انتخابیه را امتیازبندی کرده و برخی حوزه‌های انتخابیه را اصلاح کرده است، وزارت کشور نظرات تکمیلی خود را در هفته‌های آتی ارائه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار