علی احمدی*

استراتژی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر

حضور سینماگران و هنرمندان در ضیافت افطاری سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، اگر چه به سنت همه دیدارهای سال های اخیر روسای جمهور با هنرمندان در ایام ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است، دارای یک ویژگی است. یک هفته پیش و با وزش گرد و غبار در تهران، بعضی رسانه های غیررسمی از لغو مراسم افطاری رئیس جمهور خبر دادند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
استراتژی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر

هیچ یک از رسانه‌های رسمی این موضوع را تائید نکردند و در فاصله یک هفته رئیس جمهوری میزبان سینماگران و هنرمندان بود. حضور طیف‌های مختلف از سینماگران و هنرمندان در این مراسم از امتیازهای آن بود. رئیس جمهور پس از دیدارهایش زمان انتخابات دیگر فرصت این را نیافته بود که به طور اختصاصی میزبان و شنونده صحبت‌های هنرمندان باشد. بلاخره ماه رمضان و ضیافت افطار این فرصت را فراهم کرد تا فاصله بین سینماگران و آیت الله رئیسی کمتر شود. سینماگرانی که هنوز نمی دانند وضعیت و استراتژی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر چیست و شاید دولت هم در حال بررسی وضعیت و مشکلات و دستیابی به راه حل برای بحران‌هایی است که شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی به وجود آورده است.

مراسم افطار شامگاه پنجشنبه 25 فروردین ماه یک امتیاز دیگر داشت. بسیاری از چهره‌های موسیقی پاپ از جمله خوانندگان جوانی مثل مصطفی راغب، گرشا رضایی و اساتید مثل لوریس چکنواریان، فریدون شهبازیان و محمد سریر در این دیدار حضور داشتند.

دیدار ماه رمضان رئیس جمهوری با هنرمندان، می تواند نقطه آغاز مجموعه دیدارهایی باشد که آیت الله رئیسی در آینده نزدیک با هنرمندان برگزار کند. فضای هنری، در ماههای اخیر درگیر مشکلات و سوتفاهم های بسیاری بوده است، جامعه هنری در نبود قانون شفاف و اعمال نظر مدیران گرفتار کج فهمی خواهد شد و این موضوع نارضایتی ها را بالا می‌برد.

رئیس جمهور، به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور می‌تواند با شناخت و بررسی این مشکلات زیر مجموعه خود را برای همدلی و همراهی با جامعه هنری، ترغیب کند. مجموعه‌ای که اگر چه در ضیافت افطار شامگاه پنجشنبه دو ساعت در محضر رئیس جمهور بودند اما تعداد دیگری از آنان، یا به این مراسم دعوت نشده یا امکان دیدار با رئیس جمهور را نداشته اند. آیت الله رئیسی در ماههای اخیر، با سفر به نقاط مختلف ایران و دیدار با اقشار و گروههای مختلف کوشیده، زمینه ساز تقویت ارتباط دولت و مردم باشد، امید که این دیدار گشایشی باشد که ارتباط جامعه هنری و دولت تقویت شود.

روزنامه‌نگار فرهنگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار