وضع کسب و کار قنادی‌ها در ماه رمضان چگونه بوده است؟

همدان (پانا) - ماه رمضان نزد مسلمانان یکی از ماه‌های ارزشمند و پربرکت است و برخی مشاغل به برکت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در این ایام شلوغ‌تر و پررونق‌تر دیده می‌شوند. از جمله مراکز فروش مواد پروتئینی و لبنی، عطاری‌ها، خشکبار، خرما و عسل، حبوبات و سبزی و حتی ظروف یکبار مصرف جهت پذیرایی آسان از روزه‌داران از رونق بیشتری در این ایام برخوردارند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
وضع کسب و کار قنادی‌ها در ماه رمضان چگونه بوده است؟

این ماه از چند جهت اهمیت خاصی دارد و نخستین مورد این است که مسلمانان در این ماه روزه می‌گیرند و ضمن خودداری از خوردن و آشامیدن در طول روز از محرمات بسیاری پرهیز می‌کنند و در بسیاری از روایات دیگر ماه رمضان ماه استجابت دعا، آمرزش گناهان، زیاد شدن روزی و چند برابر شدن پاداش اعمال نیک و عبادت معرفی شده است که در این ماه درهای آتش بسته و درهای بهشت باز است.
برخی مشاغل به برکت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در این ایام شلوغ‌تر و پررونق‌تر دیده می‌شود از جمله مراکز فروش مواد پروتئینی و لبنی، عطاری‌ها، خشکبار، خرما و عسل، حبوبات و سبزی و حتی ظروف یکبار مصرف جهت پذیرایی آسان از روزه‌داران قرار دارد.
در این ایام بخشی از فعالیت کارگاه‌های قنادی به پخت زولبیاو بامیه اختصاص دارد که بسیار پرفروش است و خانواده‌های ایرانی جهت انجام صله رحم در ماه مبارک رمضان این شیرینی دلچسب را خریداری و همراه با پشمک به یکدیگر هدیه می‌دهند.

کماج، انگشت‌پیچ و حلوا زرده شیرینی‌های مخصوص همدان

کماج، انگشت‌پیچ و حلوا زرده نیز که میان مسافران زبانزد است، در این ایام زینت‌بخش سفره افطار و سحر مردم همدان است و خوردن مقدار کمی از آن انرژی زیادی به روزه‌داران می‌دهد.
قدمت سنت‌های ویژه ماه مبارک رمضان در همدان به تاریخ اسلام برمی‌گردد؛ استقبال از ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم خاص در این ماه مبارک همراه با احترام ویژه‌ای که برای رمضان قائل هستند از نکاتی است که باید به نسل‌های بعدی منتقل شود.
بانوان همدانی که همواره در تهیه مربا و پخش آش‌های مختلف شهره هستند، برای افطار نیز آش‌های مختلف، شیربرنج، طاس‌کباب، سرداشی و غذاهایی نظیر این موارد را می‌پزند.

رونق اقتصادی در ماه مبارک رمضان افزایش چشمگیری نداشته است

حمید نجومی که صاحب امتیاز قنادی است با اشاره به ماه مبارک رمضان درباره رونق اقتصادی و کسب و کار این قنادی گفت: رونق اقتصادی قنادی در ماه رمضان حدوداً 10 درصد بوده و با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد و حجم افزایش قیمت‌ها رونق اقتصادی مانند سال‌های قبل نیست و متأسفانه افزایش چشمگیری نداشته است.

قاسم کشانی در پاسخ به اینکه حلوا زرده و انگشت‌پیچ سوغات همدان است آیا شهرهای دیگر دستور پخت این محصولات را ندارند، بیان کرد: دستور پخت حلوا زرده و انگشت‌پیچ را هیچ شهری ندارد و این محصولات سوغات مخصوص همدان است که گاهی افرادی که از شهرهای متفاوت به همدان سفر می‌کنند محصولی به نام انگشت‌پیچ را نمی‌شناسند که با حضور در این شهر با این محصول آشنا می‌شوند.
وی در ادامه به میزان پخت و پز زولبیا و بامیه در ماه رمضان پرداخت و گفت: معمولاً پخت در اوایل ماه مبارک رمضان خوب است اما رفته رفته این روند رو به کاهش است.
قاسم کشانی درباره خاطرات خوب این ماه بیان کرد: تمامی کارکنان در طول سال معمولاً مشغول به پخت شیرینی، شیرمال، کماج و انواع دیگر شیرینی هستیم اما با وجود ماه رمضان که پخت بیشتر زولبیا و بامیه است که یک تنوعی را برای ما ایجاد کرده و خاطرات خوشی که از این ماه برای ما ماندگار است حال خوش و به خصوصی است که هنگام پخت این زولبیا و بامیه برای روزه‌داران داریم که اصلاً قابل توصیف نیست.


کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت‌ها

در ادامه به سراغ یکی دیگر از کارکنان این قنادی رفتیم که از سال 1350 مشغول این کار است. تقی برخوردار با اشاره به مسأله پخت زولبیا و بامیه و اینکه آیا تغییراتی در پخت آن رخ داده یا نه، عنوان کرد: نوع پخت زولبیا و بامیه با وجود تفکرات، ترفندها و تاکتیک‌های امروزی از نظر کیفیت تغییر کرده به طوری که دستگاه‌های پیشرفته‌تری در پخت این شیرینی اضافه شده که این امر به خودی خود به کیفیت محصول اضافه کرده است.

وی در خصوص اینکه آیا انگشت‌پیچ و حلوازرده در شهرهای دیگر هم پخت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه انگشت‌پیچ و حلوازرده سوغات مخصوص همدان است در شهرهای دیگر از جمله خوزستان پخت این محصولات هم صورت می‌گیرد اما کیفیت این محصولات در شهر همدان به گونه‌ای دیگر است.

این فرد در ادامه سخنان خود به بیان خاطرات خوب کار در ماه رمضان پرداخت و گفت: از بهترین خاطرات برای ما این است که در این ماه با پخت زولبیا و بامیه سفره افطار مردم همدان را شیرین و رنگین می‌کنیم که این یک نوع خدمت به خلق خداست و من از این بابت خوشحالم و از خداوند بابت این حال خوب تشکر می‌کنم.

تقی برخوردار درباره افزایش میزان پخت زولبیا و بامیه در ماه رمضان گفت: به علت افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه به طوری که قیمت شکر هم اکنون تنی 20 میلیون تومان است، این امر باعث شده که قیمت شیرینی افزایش پیدا کند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و پخت این محصول مانند سالیان گذشته نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار