دبیر تربیتبدنی منطقه ۱۳ در گفت و گو با پانا:
معلمان می توانند نقش مهمی در استعدادیابی ورزشی ایفا کنند
تهران (پانا)–- دبیران تربیتبدنی به دلیل نوع ارتباطی که در فضای مدرسه با دانشآموزان از نظر تربیتی و ورزشی دارند با روحیات دانشآموزان آشنایی بیشتری دارند و می توانند در زمینه رشتههای ورزشی استعدادیابی بهتری انجام دهند.
احمدرضا اسکندری؛ از دبیران با سابقه آموزش و پرورش است که نزدیک به ۳۲ سال است درس تربیت بدنی را در دبیرستان حربن ریاحی منطقه ۱۳ تدریس می کند. وی همچنین به مدت سه سال مسئول برگزاری مسابقات دانش آموزی در فدراسیون ورزش های دانش آموزی کشور بوده است.
اسکندری در رابطه با کاهش فعالیت جسمانی دانش آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا به پانا گفت:«قاعدتا با آغاز کرونا و شیوع آن و با توجه به اینکه این ویروس باعث شده بود فعالیت های گروهی متوقف بشود و دانش آموزان از کلاس های حضوری محروم شوند و همچنین تدریس مجازی، جایگزین تدریس حضوری شد و با توجه به زندگی امروزی ما که تحرک و فعالیت های بدنی را محدود کرده است، ویروس کرونا مزید بر علت شد و باعث شد که فعالیت بدنی و جسمانی دانش آموزان به حداقل ترین حالت ممکن برسد. قطعا نداشتن فعالیت جسمانی باعث شد که دانش آموزان از نظر آمادگی جسمانی در سطح پایینی قرار بگیرند و در این دو سال موجب بروز مشکلات متعددی برای دانش آموزان شد.»
وی اظهار کرد:«کیفیت تدریس درس تربیت بدنی با فضای مجازی اصلا تناسب ندارد و مانند این است که رشته والیبال را که باید حتما به صورت عملی آموزش داده شود، در فضای مجازی تدریس کنیم. نوع کار درس تربیت بدنی به شکلی است که باید همراه با فعالیت حضوری و فعالیت های بدنی به شکل حضوری باشد و نمی توان آن را در فضای مجازی به شکل مطلوب اداره کرد، اما بنا به شرایط به وجود آمده، مجبور شدیم که بهترین راه را برای تدریس انتخاب کنیم تا دانش آموزان، داخل منزل بتوانند فعالیت ورزشی حداقلی را داشته باشند، اما باز هم تاکید می کنم که تدریس درس تربیت بدنی به صورت مجازی اصلا مطلوب و استاندارد نیست.»
اسکندری؛ در رابطه با تاثیرات طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) گفت:«این طرح خوب و مفید بود و حداقل خیلی از دانش آموزان و اولیا متوجه شدند که در چه وضعیت جسمانی از نظر قد، وزن و BMI (شاخض توده بدنی) قرار گرفتند. بنده در مدرسه به تمامی دانش آموزان آموزش دادم که چگونه این معیارها را ارزیابی و اندازه گیری کنند و خیلی از آنها متوجه شدند که اضافه وزن دارند یا کمبود وزن دارند و باعث شد که برای رفع مشکلات خود دست به کار شوند.»
این معلم تربیت بدنی در رابطه با شیوه هایی که دبیران درس تربیت بدنی می توانند از آن برای کلاس های درس مجازی خود استفاده کنند، عنوان کرد:« بنده سعی کردم در این دو سال کاری بکنم که اول از همه دانش آموزان مقداری اطلاعات نسبت به رشته های ورزشی و فاکتورهای آمادگی جسمانی پیدا کنند و بتوانند حداقل در منزل فعالیت های ورزشی انجام دهند و سعی کردم فعالیت های ورزشی که مناسب فضای منزل هستند و در منزل می توان آنها را انجام داد برای دانش آموزان تشریح کنم تا بتوانند در فضای منزل فعالیت های ورزشی انجام دهند و حداقل کمک کنند مقداری وضعیت بهتر و مطلوب تر شود، ولی کاملا مشخص است که فعالیت های خارج از منزل و داخل باشگاه های ورزشی مطلوب تر است و انشالله باید همه کمک بکنیم که دانش آموزان سوق داده بشوند به سمت فعالیت های بدنی تا بتوانند این مشکلات را کمتر کنند.»
وی به استعدادیابی ورزشی مدارس در دوران شیوع کرونا تاکید کرد و گفت:«بنده همیشه اعتقاد داشتم که اگر استعدادیابی در زمینه تربیت بدنی، در سطح مدارس بیاید، موفقیت های بسیار زیادی در زمینه های ورزشی حاصل خواهد شد، زیرا دبیران تربیت بدنی بخاطر نوع برخوردی که با دانش آموزان از نظر تربیتی و ورزشی دارند و روحیات دانش آموزان را خوب می شناسند خیلی خوب می توانند استعدادیابی انجام دهند. به نظر من با توجه به اینکه معلمان نقش مهمی در استعدادیابی ورزشی دانش آموزان دارند یکی از مهمترین کارهایی که باید در زمینه تربیت بدنی در مدارس انجام شود این است که یک طرح استعدادیابی ورزشی گسترده در مدارس انجام شود و از دبیران تربیت بدنی بخواهند که استعدادیابی در مدارس انجام دهند و مطمئن باشند که استعدادهای بسیار خوب و زیادی در مدارس است که باید پرورش داده شوند. بنده خودم نزدیک ۳۲ سال است که در مدرسه مقطع متوسطه اول حربن ریاحی منطقه ۱۳ مشغول به کار هستم و می توانم بگویم که در این مدرسه، ما استعدادهای بسیار خوب و درخشانی در همه رشته های ورزشی داشتیم که بنده سعی کردم این دانش آموزان را به سمت باشگاه های ورزشی سوق دهم و اکثر آنها هم در رشته های ورزشی مختلف، موفق بودند و خیلی از آنها به ورزشکاران و مربیان بسیار موفق تبدیل شدند.»
این دبیر در انتها عنوان کرد:« انشالله همه ما بتوانیم کمک کنیم که تربیت بدنی آموزش و پرورش پیشرفت کند و با توجه به علاقه شدیدی که دانش آموزان به ورزش و تربیت بدنی دارند، کمک کنیم این عزیزان از نظر ورزشی، تربیتی، اخلاقی و درسی پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و در آینده افراد موفقی برای جامعه کشور عزیزمان، ایران اسلامی باشند.»
*دانش آموز خبرنگار: رادوین مقیمی
ارسال دیدگاه